معاون هماهنگی استانداری خراسان رضوی:

میزان حضور نوجوانان در برنامه‌های گرامیداشت دفاع مقدس باید مبنای ارزیابی‌ها قرار گیرد

حجت‌الاسلام «گنابادی‌نژاد» گفت: یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، ساختارها و تشکل‌های مردم‌نهاد در گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت باید میزان حضور نوجوانان در برنامه‌ها باشد به طوری که اگر در مراسمی این قشر از جامعه حضور نداشت باید علل این عدم حضور را به عنوان یکی از نقاط ضعف مورد بررسی قرار داد.
کد خبر: ۵۵۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶ - 19October 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست ستاد گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت و شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی به ریاست حجت‌الاسلام «حجت گنابادی‌نژاد» معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی و با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و سایر اعضا در سالن شهید باهنر مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد در این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در راستای گرامیداشت چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس در سطح استان، اظهار داشت: امسال به دلیل تقارن هفته دفاع مقدس با دهه پایانی صفر بیشتر اقدامات انجام گرفته با این رویداد همزمان شد، همسوئی شهرداری با آستان قدس رضوی در همین راستا یک رویداد مبارک و ارزشمند بود.

وی افزود: باید نسبت به رفع موانع و نواقص موجود در دستگاه‌ها در راستای اجرای برنامه‌های گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت اقدام شود برای تحقق این مهم نباید در مقدمات توقف کرد بلکه روند اجرای مأموریت‌ها باید به‌صورت عملیاتی دنبال شود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی استمرار ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها را در گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت ضروری دانست و یادآور شد: قبل از ارزیابی‌ها باید شاخص‌های کمی و کیفی احصاء و بر اساس آن ارزیابی‌ها صورت گیرد.

این مسئول تأکید کرد: گزارش عملکردها بایستی در قالب عکس و کلیپ ارائه شوند تا بدین صورت پویاتر و فعال‌تر جلوه داشته باشند چراکه یک گزارش باید دارای پیام و آمار محتوائی باشد؛ گزارش ساکن و ساکت اهداف مورد نظر را محقق نمی‌کند.

گنابادی‌نژاد با بیان اینکه در عرصه فرهنگ باید تعارفات را کنار گذاشت، گفت: اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در سال جاری زیارت نیابتی شهدا را در مسیر زائران پیاده به سمت حرم مطهر رضوی در دهه آخر صفر به عنوان یک طرح ابتکاری اجرا کرد که چنین اقدامی شایسته تقدیر است.

میزان حضور نوجوانان در برنامه‌های گرامیداشت دفاع مقدس باید یکی از شاخص‌ها در ارزیابی برنامه‌ها باشد

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی همچنین با اشاره به موضوع رویش‌ها و مخاطبان جدید بیان داشت: یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، ساختارها و تشکل‌های مردم‌نهاد در گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت باید میزان حضور نوجوانان در برنامه‌ها باشد به طوری که اگر در مراسمی این قشر از جامعه حضور نداشت باید علل این عدم حضور را به عنوان یکی از نقاط ضعف مورد بررسی قرار داد.

وی توجه به کیفیت و شاخص‌های کیفی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: کمیت بخشی از کیفیت است اما سهم این دو شاخص باید از یکدیگر تفکیک شوند و اقدامات از بُعد کیفی و کمی مورد ارزیابی قرار گیرند.

این مسئول درخصوص اهمیت بازخوردگیری و تدام ارتباط با مخاطب بعد از اجرای برنامه‌های ویژه دفاع مقدس گفت: نظر مخاطب مهم است لذا باید بدانیم که نگاه او به برنامه‌های این حوزه چطور بوده است؟ به دنبال این مسئله مهم بایستی در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس به صورت شبکه‌ای با جامعه هدف ارتباط برقرار کرد.

گنابادی‌نژاد در ادامه افزود: دستگاه‌هایی مثل اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، سپاه امام رضا (ع) و سازمان جهاد کشاورزی باید به صورت بلندمدت و میان‌مدت برای مخاطبان خود برنامه‌ریزی کنند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از عملکرد کمیته بانوان شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: بانوان در دوران دفاع مقدس دارای عملکردهای ویژه و ممتازی بودند که باید این نقش‌ها احصا و مورد تحقق و پژوهش قرار گیرد. برای نمونه باید به روستای اکبرآباد از توابع شهرستان کوهسرخ اشاره کرد. در مقطعی از آن دوران همه مردان روستا به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شده بودند به همین دلیل تمام کارها بر دوش زنان روستا بود! و یا نقش بانوان در رختشورخانه که زنان اندیمشکی به‌صورت صلواتی لباس رزمندگان را می‌شستند و در کتاب حوض خون به آن اشاره شده بایستی با قید فوریت در مقایس استانی احصاء شوند چراکه برخی از این منابع در طول زمان از دست خواهند رفت.

میزان حضور نوجوانان در برنامه‌های گرامیداشت دفاع مقدس باید یکی از شاخص‌ها در ارزیابی برنامه‌ها باشد

وی با بیان اینکه نشر کتاب‌های دفاع مقدس بدون توجه به ارزش افزوده اجتماعی آن، خسارت است، افزود: در زمینه حمایت از آثار تألیفی حوزه دفاع مقدس باید دستگاه‌های مرتبط مانند صداوسیمای استان وارد عمل شده و کمک کنند. در زمینه معرفی کتاب نباید منتظر اعلام حمایت دستگاه‌های مرتبط با محتوای کتاب بود و صرفاً به رونمایی از آن اکتفا کرد بلکه با اقداماتی نظیر برگزاری مراسم خوانش کتاب و یا پویش کتابخوانی از اثر چاپ شده حمایت شود. در این عرصه باید از نویسندگان کتاب‌های دفاع مقدس دعوت کرد و سخنان آن‌ها را شنید چراکه کتاب دفاع مقدس و نویسندگی اولویت اول حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس  است.

این مسئول با اشاره به بزرگداشت روز ۱۳ آبان گفت: امسال شرایط کشور اقتضائات خاص خود را دارد؛ بر همین اساس این روز باید با شکوه خاصی برگزار شود.

گنابادی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن ایام فاطمیه ابراز داشت: بایستی از همین حالا با هم‌افزایی و مشارکت همه دستگاه‌های استانی و شهرستانی برای ایام شهادت دخت نبی مکرم اسلام (ص) و برگزاری مراسم‌های باشکوه ویژه این مناسبت در یادمان‌های شهدای گمنام برنامه‌ریزی کرد.

وی نقش لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه (ع) و امیر «منوچهر کهتری» را در شکست حصر آبادان تعیین‌کننده دانست و گفت: این فرمانده ارتش اسلام به رغم مجروحیتی که داشت از روی برانکارد لشکر را هدایت می‌کرد تا آبادان از محاصره دشمن خارج شود لذا با توجه به این نقش برجسته باید یک سرود فاخر با محوریت این غیور مرد ارتش جمهوری اسلامی به صورت چند رسانه‌ای تولید و منتشر شود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: مشابه چنین اقدامی باید برای پل بعثت که از شاهکارهای دفاع مقدس است و نیروهای جهاد سازندگی خراسان در احداث آن نقش داشتند انجام شود.

میزان حضور نوجوانان در برنامه‌های گرامیداشت دفاع مقدس باید یکی از شاخص‌ها در ارزیابی برنامه‌ها باشد

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار