یک هفته با کتاب؛

انتصاب دبیر جایزه جلال و ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در سامانه خرید

اخبار این هفته حوزه علاوه بر انتشار کتب جدید شامل انتصابات جایزه جلال، فراخوان نمایشگاه بولونیا، توزیع کاغذ بین ناشران، ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در سامانه خرید و ... می‌شود.
کد خبر: ۵۵۳۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵ - 04November 2022

انتصاب دبیر جایزه جلال و ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در سامانه خریدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اخبار این هفته حوزه کتاب و ادبیات شامل ۱۲ خبر مهم است که سهم بیشتر آن متعلق به نهاد‌های مختلف فرهنگی است و علاوه بر خبر انتشار کتب جدید شامل انتصابات جایزه جلال آل احمد، فراخوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا، فراخوان دومین دوره دوسالانه نقد زرین، درگذشت برنده جایزه بوکر عربی، ثبت نام کتابفروشی‌ها در سامانه خرید، توزیع هزارتن کاغذ بین ناشران و ... می‌شود.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

کتاب «مهدی سلحشور» رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «باغ حاج‌علی خاطرات مهدی سلحشور» مداح اهل بیت از دوران دفاع مقدس با حضور جمعی از فرماندهان و همرزمان سلحشور شنبه هفتم آبان‌ در حوزه هنری برگزار شد.

سلحشور در این مراسم گفت: در این کتاب تلاش کردم تا از شهدا یاد کنم که در مجموع از ۸۰ شهید نام برده شده است و برای نوشتن این کتاب هشت سال وقت گذاشته‌ام که در نهایت بیش از ۲۰ ساعت تمام متون آن را با بچه‌های گردان مرور کردیم تا کتاب مستند باشد.

برنده اولین جایزه بوکر عربی درگذشت

«بهاء طاهر» نویسنده، رمان‌نویس و مترجم پیشکسوت مصری که اولین جایزه بوکر عربی را از آن خود کرده بود و از منتقدان رژیم‌های عربی بود، در ۸۷ سالگی دار فانی را وداع گفت. رمان‌های این نویسنده به زبان‌های متعددی ترجمه شده‌اند.

رمان «واحه غروب» به ترجمه «رحیم فروغی» توسط انتشارات نیلوفر به فارسی ترجمه شده و به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، یونانی، نروژی، ایتالیایی و بوسنیایی نیز ترجمه شده‌است. «عشق در تبعید» و «زمستان ترس» وی نیز از دیگر کتاب‌های اوست که به فارسی برگردانده شده‌اند.

انتصاب دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه جلال

«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی «وجیهه سامانی» را به عنوان دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب کرد.

دبیری جایزه «قلم زرین» و «جشنواره جوان سوره» و داوری جشنواره‌ها و جوایز مختلف ادبی همچون «جشنواره اشراق»، «جایزه ادبی یوسف»، «کتاب سال دفاع مقدس»، «جایزه قلم زرین»، «جایزه شهید اندرزگو»، «جشنواره تلویزیونی شبکه مستند»، «جشنواره سبک زندگی» و «جایزه ادبی خودنویس» از جمله سوابق اجرایی دبیر علمی پانزدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد است.

داوری ۹۰ اثر برای جایزه جهانی ادبیات فلسطین

دبیرخانه این رویداد که مراسم آن دوم نوامبر در بیروت برگزار می‌شود، اعلام کرد که صد‌ها عنوان کتاب از کشور‌های مختلف جهان به دبیرخانه این جایزه رسیده است که ۹۰ اثر ادبی وارد مرحله نهایی داوری شده‌اند.

جایزه جهانی ادبیات فلسطین با تمرکز بر موضوع مقاومت فلسطین ومظلومیت مردم فلسطین، سه سال پیش در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد. این جایزه غیر دولتی با همکاری اتحادیه‌های ادبی تعدادی از کشور‌های اسلامی و شخصیت‌های ادبی و فرهنگی از کشور‌های مختلف برگزار می‌شود.

ثبت‌ نام کتابفروشی‌های کشور در «سامانه خرید از کتابفروشی»

کتابفروشی‌های سراسر کشور از سه‌شنبه (دهم آبان) با مراجعه به پایگاه اینترنتی ketab.ir نسبت به ثبت‌ نام در «سامانه خرید از کتابفروشی» اقدام کردند. «سامانه خرید از کتابفروشی» با هدف گستردن ویترین کتابفروشی‌ها به وسعت ایران اسلامی و افزایش تعداد خریداران و مراجعان به کتابفروشی ها، طراحی و راه اندازی شده است.

در این سامانه خرید به صورت غیرحضوری است و علاقه‌مندان می‌توانند از هر نقطه کشور، کتاب‌های عرضه شده توسط کتابفروشان عضو سامانه را خریداری کنند.

«سامانه خرید از کتابفروشی» همزمان با سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار می‌کند.

توزیع بیش از هزار تُن کاغذ دریافتی بین ناشران

«علی رمضانی» مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در بازدید از کارخانه چوب و کاغذ مازندران گفت: امروز بازدید از کارخانه چوب و کاغذ مازندران و خط تولید کاغذ تحریر در راستای قراردادی که خانه کتاب و ادبیات ایران و این کارخانه برای تأمین هفت هزار تن کاغذ ناشران کشور تا پایان سال دارد، انجام شد.

در این بازدید با مسئولان کارخانه درباره کیفیت کاغذ و فرآیند تولید آن همچنین روش‌های ارتقاء کمّی و کیفی آنچه برای نشر کشور از سوی این کارخانه تأمین می‌شود، گفتگو شد.

وی افزود: طی قراردادی که خانه کتاب و ادبیات ایران با این کارخانه دارد، تاکنون بیش از هزار تُن کاغذ دریافتی را بین ناشران کشور توزیع کردیم و مرحله به مرحله در حال دریافت و توزیع این کاغذ‌ها میان ناشران هستیم.

انتصاب اعضای هیئت علمی پانزدهمین جایزه جلال

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکم‌های جداگانه‌ای محمدرضا سنگری، حسین فتاحی، اکبر صحرایی، حمید حسام، محمد سرشار، حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، راضیه تجار، وجیهه سامانی و مهدی کرد فیروزجایی را به عنوان اعضای هیئت علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب کرد.

مجموعه نامه‌های نوجوانان به شهید حاج قاسم سلیمانی منتشر شد

کتاب «برسد به دست حاج قاسم» مجموعه نامه‌های نوجوانان و جوانان به شهید حاج قاسم سلیمانی است که به‌تازگی با همکاری انتشارات روایت فتح و مکتب حاج قاسم راهی بازار نشر شده است.

این‌ کتاب نتیجه مسابقه دانش آموزی «نامه‌ای به حاج قاسم» است که دی سال ۱۳۹۸ با همکاری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در سراسر کشور برگزار شد.

کتاب «برسد به دست حاج قاسم» با ۲۲۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۶۵ هزار تومان منتشر شده است.

امضای تفاهم نامه همکاری قوه قضائیه و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

تفاهم‌نامه همکاری معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با موضوع ایجاد همکاری‌های مشترک در راستای حمایت از شکل‌گیری باشگاه کتاب‌خوانان حرفه‌ای قوه‌ قضاییه، ارائه بسته‌های تخفیف خرید خانوادگی محصولات فرهنگی توسط قوه‌قضاییه و رفع نیاز‌های کتابخانه‌های عمومی با استفاده از ظرفیت احکام جایگزین حبس (آئین‌نامه اجرایی ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی) به امضا رسید.

اعلام فراخوان دومین دوره دوسالانه «نقد زرین»

انجمن علمی نقد ادبی ایران و مؤسسه خانه کتاب با همکاری و حمایت شماری از انجمن‌های علمی مردم‬ ‏نهاد و مراکز دانشگاهی، با هدفِ حمایت و تشویق پژوهش‌های اصیل انتقادی و جریان‌ساز که با رویکرد جدید به متون ادب فارسی و در قالب مقاله تألیف شده باشند، دومین دوره جایزه دوسالانه دکتر عبدالحسین زرین‌کوب را در اسفند ۱۴۰۱ برگزار می‌کند.

به این‌ترتیب از عموم پژوهشگران دعوت شده مقالات چاپ‏‬ شده خود را که دارای شرایط شرکت در این فراخوان است، به دبیرخانه دائمی جایزه به نشانی jazarrinkub@gmail.com ارسال کنند.

مقالات چاپ‏‬ شده در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در نشریات علمی دانشگاهی و سایر مجلات معتبر می‌توانند در این رویداد ادبی حضور داشته باشند.

تجربه‌نگاری بسیج مسجد بلال مشهد منتشر شد

کتاب «بچه‌های مسجد بلال»؛ تجربه‌نگاری پایگاه بسیج مسجد بلال مشهد در سرگذشت‌پژوهی شهدا نوشته نوید ظریف کریمی به‌تازگی توسط انتشارات «راه یار» به کتابفروشی‌ها آمده است.

این‌کتاب با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۰ هزار تومان منتشر شده است.

اعلام فراخوان ثبت‌نام در شصتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا

شصتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا پانزدهم تا هجدهم اسفند برگزار می‌شود و خانه کتاب و ادبیات ایران که با هدف گسترش و توسعه نشر ایران در عرصه بین‌الملل با برپایی غرفه ایران در این رویداد فرهنگی شرکت می‌کند. خانه کتاب و ادبیات ایران از تمامی ناشران فعال، تشکل‌های صنفی نشر، مؤسسات فرهنگی، آژانس‌های ادبی سراسر کشور و تصویرگران کتاب کودک برای ثبت‌نام و مشارکت در شصتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا ۲۰۲۳ دعوت می‌کند.

ثبت نام برای حضور در غرفه ایران ویژه شصتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا ‭‭‭‭‭‭۲۰۲۳‬‬‬‬‬‬ تا بیستم و یکم آبان ماه سال جاری در سامانه ketab.ir ادامه دارد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها