معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) عنوان کرد؛

انتقال تجربیات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به دیگر کشورها/ فعالیت‌های سازندگی به هیچ بهانه‌ای تعطیل نمی‌شوند

سردار «حاجی‌زمانی» گفت: پژوهشکده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) برای انتقال تجربیات خود به سایر کشور‌ها تاکنون ۲۳۰ عنوان کتاب و چهار هزار مقاله را در نشریات معتبر بین‌المللی منتشر کرده است.
کد خبر: ۵۶۰۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴ - 07December 2022

انتقال تجربیات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به دیگر کشورها/ فعالیت‌های سازندگی به هیچ بهانه‌ای تعطیل نمی‌شوندبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ دوم «اسدالله حاجی‌زمانی» معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره فعالیت‌های این قرارگاه اظهار داشت: فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) بر اساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی که اشاره به فعالیت بخشی از توان مهندسی نیرو‌های مسلح در بازسازی و سازندگی کشور در دوران صلح دارد، انجام می‌شود؛ لذا بر این اساس، فعالیت‌های قرارگاه در قالب هلدینگ‌های نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت و معدن، نیرو و کشاورزی، راه و شهرسازی، دریایی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مهندسین مشاور صورت می‌گیرد.

سردار حاجی‌زمانی با اشاره به اینکه این قرارگاه در حوزه لایروبی دارای بزرگترین ناوگان است، افزود: در مجموع این هلدینگ‌های قرارگاه ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم فعالیت می‌کنند که از این تعداد تنها ۱۰ درصد پرسنل رسمی و سرباز هستند و مابقی نفرات به‌صورت پروژه‌ای همکاری دارند؛ در همین راستا پنج هزار پیمانکار بخش خصوصی هم در انجام پروژه‌های قرارگاه مشارکت دارند.

وی سپس درباره دستاورد‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: یکی از دستاورد‌های ملموس قرارگاه خودکفایی کشور در تولید بنزین است؛ چرا که به واسطه مصرف بالای روزانه بنزین در کشور، تحریم بنزینی یکی از اهرم‌های فشار به جمهوری اسلامی ایران بود که با ورود سپاه و حمایت دولت، پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) ساخته شد؛ پالایشگاهی که با ساخت و بهره‌برداری از آن، کشورمان در تولید بنزین به خودکفایی رسید که با این خودکفایی تحریم بنزینی هم بی اثر شد.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اضافه کرد: بعد از احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اجرای فاز‌های ۱۵، ۱۶، ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی هم به اتمام رسید که این موجب شد تا حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین معادل تقریباً ۱۹ درصد گاز کشور تولید شود؛ علاوه بر این احداث حدود شش هزار کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز را نیز داشتیم.

وی با بیان اینکه ۹۹ حلقه چاه نفت نیز توسط این قرارگاه احداث شده است، تصریح کرد: هلدینگ تخصصی نیرو تاکنون ۶۲ سد را احداث کرده که ۴۵ درصد مخازن آب کشور پشت این سد‌ها جمع شده است؛ همچنین در حوزه‌های بالادستی و انتقال آب شش هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط انتقال آب انجام شده و یا در حال انجام است؛ مانند پروژه انتقال آب به خوزستان، همدان، سنندج و شیراز که پروژه انتقال آب در شیراز طی چهار ماه آینده به اتمام می‌رسد.

سردار حاجی‌زمانی بیان کرد: در حوزه راه و شهرسازی و راه‌آهن هم این قرارگاه تاکنون چهار هزار کیلومتر راه‌آهن یعنی ۲۳ درصد راه‌آهن کشور را یا احداث کرده است و یا در دست اقدام دارد؛ مانند راه‌آهن چابهار ـ زاهدان و رشت ـ آستارا که در احداث راه‌آهن چابهار ـ زاهدان برای اولین بار از ریل ملی استفاده کردیم؛ البته این مسیر از زاهدان تا خاش اکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته و مابقی مسافت بعد از اتمام ۱۹ تونل و ریل‌گذاری خطوط تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ادامه داد: چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که با توسعه این بندر توسط قرارگاه ظرفیت آن اکنون به حدود ۸۰۰ هزار TEU (واحد شمارش کانتینر) رسیده است؛ علاوه بر این، سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه اصلی و ۳۳۸ کیلومتر نیز خطوط مترویی در تهران، مشهد، شیراز، تبریز، اسلامشهر و قم احداث کرده و برای اجرای «تراموا» هم اعلام آمادگی کرده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۹۰۰ کیلومتر آزادراه هم از سوی این قرارگاه ساخته شده است، گفت: در کمک‌رسانی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای افزایش تخت‌های بیمارستانی حدود ۴۰۰ تخت بیمارستانی به ظرفیت بیمارستانی اضافه می‌شود که امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری، ساختمان جدید بیمارستان شهدای تجریش را با حضور رئیس جمهوری افتتاح کنیم.

سردار حاجی‌زمانی توسعه بندر پارسیان را از دیگر فعالیت‌های عمرانی این قرارگاه عنوان کرد و افزود: در بحث ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما که در بوشهر با عنوان «افراماکس» انجام می‌شود، تاکنون دو فروند از این کشتی‌ها تحویل داده شده و دو فروند دیگر هم در دست ساخت قرار دارد.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ویژگی فعالیت‌های قرارگاه را سرعت، منطقی کردن قیمت‌ها و قابل رقابت بودن برشمرد و عنوان کرد: سربازان رتبه‌های برتر می‌توانند برای انجام خدمت سربازی خود به سایت این قرارگاه مراجعه کنند تا پس از تأیید، خدمت سربازی خود را در پروژه‌های قرارگاه سپری کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا دو هفته آینده مابقی ساختمان متروپل تخریب و بعد از آن تردد در منطقه روان خواهد شد، اظهار داشت: پالایشگاه مهر خلیج فارس در صورت تکمیل روزانه ۱۷ میلیون لیتر بنزین به ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس اضافه می‌کند که اکنون ساخت آن با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است و امیداریم تا دو سال آینده ساخت فاز اول آن به پایان برسد.

سردار حاجی‌زمانی سپس در خصوص انتقال تجارب قرارگاه به دیگر کشور‌ها از جمله کشور‌های همسو بیان کرد: پژوهشکده قرارگاه در این زمینه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که در این‌خصوص تاکنون ۲۳۰ عنوان کتاب و چهار هزار مقاله در نشریات معتبر بین‌المللی منتشر شده است.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) درباره ساخت خطوط قطار سریع‌السیر هم عنوان کرد: برای راه‌اندازی قطار سریع‌السیر اصفهان ـ قم ـ تهران پیمانکاران قرارگاه در حال احداث خطوط مورد نیاز آن هستند که در صورت تأمین منابع از سوی کارفرما، طی پنج سال آینده این خطوط آماده بهره‌برداری خواهد بود؛ البته تاکنون ۵۰ درصد زیرساخت‌های مسیر مورد اشاره به اتمام رسیده است.

سردار حاجی‌زمانی همچنین با بیان اینکه این قرارگاه چندی پیش توانست احداث باند دوم مسیر گردنه صعب‌العبور «ابوالحیات» در استان فارس را به اتمام برسد تا تردد با سهولت بیشتر صورت گیرد، گفت: مطالبات ریالی این قرارگاه از دولت با منابعی که از سوی آن‌ها تزریق می‌شود و نیز تهاتر نفت، رفع می‌شود؛ البته قرارگاه هیچ‌گاه فعالیت‌های خود را در هیچ پروژه‌ای به بهانه نبودِ منابع از سوی دولت، متوقف نمی‌کند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها