جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

لزوم به‌کارگیری فناوری در ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس/ جشنواره اسناد ماندگار افزایش غرورملی و بازدارندگی نظامی را درپی دارد

امیر سرتیپ سهرابی بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس را مهم دانست و گفت: نتیجه جشنواره اسناد ماندگار برای جوانان و نوجوانان باید افزایش غرورملی و برای نیرو‌های مسلح بازدارندگی باشد.
کد خبر: ۵۶۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳ - 13December 2022

لزوم به‌کارگیری فناوری در ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس/ جشنواره اسناد ماندگار افزایش غرورملی و بازدارندگی نظامی را درپی داردبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در آیین اختتامیه جشنواره ملی اسناد افتخار - گفتار ماندگار که صبح امروز (سه‌شنبه) در سرای اهل قلم کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: فعالیت سازمان اسناد که به‌صورت استاندارد در کتابخانه ملی مستقر شده یک افتخار ملی است تا اسناد جنگ به‌صورت استاندارد حفظ شود.

امیر سهرابی به برگزاری جشنواره ملی اسناد افتخار - گفتار ماندگار اشاره کرد و گفت: رونمایی از 150 عنوان کتاب اسنادی و تاریخ شفاهی دفاع مقدس که ۱۱ جلد آن ترجمه از اسناد کشور انگلیس است، اقدام مهم و ارزشمندی است که این اسناد در دسترس عموم پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. 

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: در ۱۱ جلد کتابی که عرضه شده است ما دفاع مقدس را از زبان بیگانه و آرشیو انگلیس ارائه می‌کنیم که روایت جنگ از نگاه دشمن است.

امیر سهرابی از مرکز آرشیو کشور انگلیس به‌عنوان یک مرکز بین‌المللی در ثبت وقایع بزرگ یاد کرد و گفت: وقتی از چرچیل پرسیدند سرمایه‌های مردم و کشور‌هایی که در این سال‌ها مورد غارت قرار گرفته است را چه کردید؟ گفت «ما در این زمینه سیستم ایجاد کرده‌ایم»؛ لذا ما نیز از اسناد این آرشیو برای پرداختن به دفاع مقدس بهره گرفته‌ایم.

وی با طرح این سوال که چرا تاریخ شفاهی مهم است، گفت: ما در طول جنگ چند رزمنده دفاع مقدس داشته‌ایم؟ در این زمینه شاید آمار خیلی دقیقی وجود نداشته باشد، اما حدود دو و نیم میلیون رزمنده وظیفه، حدود دو میلیون بسیجی و نیروی پایور اعم از ارتش، سپاه و کمیته و دیگر اقشار داشته‌ایم؛ اما حالا و تاکنون چند درصد از تاریخ شفاهی آن‌ها را پیاده‌سازی، ثبت و منتشر کرده‌ایم؟

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر اینکه تاریخ شفاهی موجود در برابر میلیون‌ها رزمنده آمار کمی است، گفت: تا زمانی که حتی یک نفر از سربازان جنگ جهانی دوم زنده بود کشور‌های درگیر جنگ جهانی تاریخ آن را زنده می‌دانستند و روایت زنده داشتند و به تاریخ شفاهی آن می‌پرداختند.

امیر سهرابی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس ما همچنان در کنار ماست و رزمندگان آن پدران و پدربزرگ‌های ما می‌باشند، افزود: ما برای ثبت تاریخ شفاهی به سراغ تعداد کمی از رزمندگان رفته‌ایم درحالی که ثبت و حفظ کتاب و اسناد دفاع مقدس مهم است.

وی به میلیون‌ها سند ارزشمند باقی‌مانده از دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: جلوگیری از تحریف یکی از کارکرد‌های سند است که دستورکار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار گرفته است.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با طرح پرسش دیگری که آیا توانسته‌ایم همه اسناد افتخار دفاع مقدس را مورد بهره‌برداری برسانیم، گفت: خیر؛ چنین اتفاقی رقم نخورده است، لذا از همه سازمان‌ها در این زمینه خواستاریم اسناد مربوطه را در اختیار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و کتابخانه ملی قرار دهند.

امیر سهرابی با تاکید براینکه برای ثبت خاطرات شفاهی فرایند و نرم‌افزاری باید ایجاد شود تا تاریخ شفاهی رزمندگان سراسر کشور را برای ما به اشتراک بگذارد، گفت: خاطرات سربازی سربازان در ارتش، سپاه و دیگر مجموعه‌ها نیز در این زمینه مهم خواهد بود و می‌توانیم در این زمینه از فناوری کمک بگیریم؛ چراکه فناوری در این زمینه دست ما را باز نگه داشته است.

وی خواستار جهش در تولیدات تاریخ شفاهی شد و گفت: امیدوارم سال آینده با جهش معناداری در زمینه تاریخ شفاهی روبرو باشیم و بهره‌گیری از این اسناد برای دانش‌آموزان و دانشجویان باعث افزایش غرور ملی و بازدارندگی نظامی باشد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار