جان فدا/ در نشست کمیسیون فرهنگی مجمع کلانشهر‌ها مطرح شد؛

چمران: تدارک ویژه‌برنامه‌های گرامی‌داشت سومین سالگرد شهادت شهید سلیمانی در کرمان/ شهید سلیمانی متعلق به همه امت اسلامی است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهید سلیمانی نه‌تنها متعلق به مردم کرمان، بلکه متعلق به همه ایران و حتی همه امت اسلامی است.
کد خبر: ۵۶۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵ - 29December 2022

شهید سلیمانی متعلق به همه امت اسلامی استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، نشست کمیسیون فرهنگی مجمع کلانشهر‌های کشور به منظور تدارک ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت سومین سالگرد شهادت شهید سلیمانی در کرمان برگزار شد.

در این نشست، «مهدی چمران» رئیس شورای اسلامی شهر تهران در اظهاراتی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بزرگوار سلیمانی و دیگر شهدای انقلاب، خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی نه تنها متعلق به مردم کرمان، بلکه متعلق به همه ایران و حتی همه امت اسلامی است.

وی در ادامه از عملِ مشترک معاونین فرهنگی شهرداری‌های کلانشهر‌های کشور تقدیر و عنوان کرد: امید است این دست تحرکات موجب صدور فرهنگ ایثار و شهادت به کشور‌های همسایه شود.

چمران با اشاره به سخنان رئیس جمهور که شرایط امروز کشور را «جنگ احزاب» نامیده است، افزود: تصور می‌کردند کار انقلاب اسلامی تمام است؛ البته که می‌دانستند چنین نیست، لیکن با فضاسازی رسانه‌ای تلاش داشتند این تصویر را برای افکار عمومی جا بیاندازند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: حرکت انقلابی بزرگداشت سومین سالگرد شهید سلیمانی، خنثی‌کننده این تحرکات است. تحرکاتی که در عین خشونت و وقاحت علیه انقلاب عزیز مردم ایران شکل گرفته بود.

وی افزود: هم حیات حاج قاسم برکت بود، هم شهادتش؛ درست مانند شهادت سید و سالار شهدا اباعبدالله که مبدأ یک حرکت بزرگ تاریخی شد. می‌بینید چه شور و قیامی هر سال در حماسه اربعین از بعد از قیام زینب (س) شکل گرفته است.

چمران در ادامه با تأکید بر تلاش دشمنان برای ناامیدسازی افکار عمومی، اضافه کرد: امسال یابد با حضور پُرشور مردم در مراسم سومین سالگرد شهید سلیمانی، پادزهری برای تحرکات دشمنان ساخت. پادزهری که روی کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌های ما مسئولان اثر می‌گذارد. دشمن البته شکست خورد، اما در حال تجدید قوا برای حملات بعدی است.

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: دشمن میدان را خالی نخواهد کرد؛ برای همین ما به فرهنگ ایثار و شهادت نیازمندیم؛ البته که جایگاه آن بزرگواران در بهشت برین، محفوظ است. کمترین نیازی هم به این بزرگداشت‌ها ندارند. این ما هستیم که نیازمند فرهنگ ایثار و مُحرم هستیم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران از محرم آغاز شد؛ این مُحرم‌ها در انقلاب ما، اما همچنان ادامه دارد. همه این شهدا دنباله‌روی راه حسین (ع) هستند.

چمران با تأکید بر اینکه برنامه‌های سالگرد شهید سلیمانی باید از جنس «فرهنگ» باشد، افزود: البته که این مراسم‌ها هرچه با حضور باشکوه مردم همراه شود، می‌تواند آثار بسیاری در رسانه‌ها داشته باشد. همچنان که توزیع تصاویر آتش‌افروزی چند ده‌نفر در چند چهارراه، اثرگذار بود؛ ثبت تصاویر حضور پرشمار مردم در این دست مراسم‌ها، سالگرد شهدا و بزرگداشت شهید سلیمانی آثار مبارکی خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نباید فراموش کرد حاج قاسم به دستور مستقیم رئیس‌جمهور قماربازِ ایالات متحده به شهادت رسید، ادامه داد: ما چشم‌انتظار انتقامِ واقعی هستیم؛ البته که منتقم واقعی خون این عزیزان حضرت مهدی (عج) خواهد بود.

وی اظهار داشت: در گام دیگر باید برنامه‌های فرهنگی بزرگداشت شهید سلیمانی را «عمق‌بخشی» کرد؛ باید این تحرکات را تبدیل به «فرهنگ» کرد. آن‌طور که قدیمی‌ها می‌گفتند، «قوام» پیدا کند. فرهنگ در جامعه یکی، دو روزه پدید نخواهد آمد. فرهنگ باید عمیق و مستمر ایجاد شود. مانند فرهنگ عاشورا.

چمران با تاکید بر اینکه امروز شهرداری‌ها در کنار دیگر نهاد‌های فرهنگی، مسؤلیت «فرهنگ» را به دوش می‌کشند، اضافه کرد: اگر حرکت فرهنگی انجام نشود، هیچ‌گاه مشکلات شهری ما نیز حل نخواهد شد. مبدأ دیگر فعالیت‌ها در شهر نیز اگر «فرهنگ» نباشد، چاره‌ساز نخواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به بیان یک خاطره پرداخت و گفت: خاطرم هست وقتی مسؤلیت بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس را اوایل دهه هفتاد برعهده داشتم، برای نخستین بار همراه جمعی از شعرا محضر رهبر معظم انقلاب رفتیم. شبِ شعر بود؛ هر شاعر چند غزل در رابطه با دفاع مقدس تقدیم می‌کرد. خلاصه فرمایشات رهبری در آن دیدار این بود: «اگر می‌خواهید یاد و فرهنگ شهدا که نه تنها در ایران، بلکه در دنیا بی‌نظیر است، «ماندگار» شود، باید از «هنر» بهره بُرد. مانند کاری که ویکتور هوگو در کتاب «بینوایان» برای ماندگاری انقلاب فرانسه انجام داد. یا «جنگ‌وصلح» تولستوی. یا سرود ملی فرانسه که از شعار‌های انقلابی ساخته شده است.»

وی افزود: از بعد از آن دیدار، موج ثبت و ضبط خاطرات شهدا و انتشار آن در قالب «کتاب» راه افتاد. مشاهده می‌کنید حالا این دست کتاب‌ها تا چه اندازه در میان مردم پرمخاطب شده و از زمره اقلام فرهنگی پُرفروش محسوب می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران در خاتمه خاطرنشان کرد: اگر قرار بر ماندگاری فرهنگ شهید سلیمانی است، حتماً باید از «هنر» بهره بُرد. در فرهنگ عاشورا هم ملاحظه می‌شود هنر؛ از شعر گرفته تا نمایش -در قالب تعزیه- چگونه باعث ماندگاری شده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها