کوی جهاد و مقاومت/ مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران:

احداث بزرگترین موزه دفاع مقدس کشور به مساحت ۶۰ هکتار/ عملیات والفجر ۸ بازسازی می‌شود

سردار ملکی گفت: ما در استان مازندران چند کار اساسی مجزا را پیگیری می‌کنیم که یکی از آن‌ها ساخت بزرگ‌ترین موزه دفاع مقدس به مساحت ۶۰ هکتار است.
کد خبر: ۵۶۶۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷ - 11January 2023

احداث بزرگترین موزه دفاع مقدس کشور به مساحت ۶۰ هکتار/ عملیات والفجر ۸ بازسازی می‌شودگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از هفدهم دی تا بیست و یکم دی، در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در حاشیه این همایش، نمایشگاهی نیز تحت عنوان «کوی جهاد و مقاومت» ایجاد شد که طی آن ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌های سراسر کشور، دستاورد‌های پنج ساله خود را به معرض نمایش گذاشتند.

بر همین اساس در محل غرفه «خبرگزاری دفاع مقدس» حاضر در نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت»، سردار سرتیپ دوم پاسدار «عبدلله ملکی» مدیر کل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران بودیم و با او گپ‌وگفتی در خصوص عملکرد این اداره کل در پنج ساله گذشته داشتیم که در ادامه می‌خوانید؛

اهمیت برگزاری نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت»

سردار ملکی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت» اظهار داشت: هر سال در ایام عملیات کربلای ۵ بنا به تدبیر ریاست محترم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همایش سالانه عملکردی مدیران بنیاد و در حاشیه آن نمایشگاه دستاوردها برگزار می‌شود.

مدیر کل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران ادامه داد: اصولا همایش‌ها در سنوات قبل سه روز برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل کلاس سواد رسانه‌ای که برقرار شد، همایش تا هفت روز طول کشید، در این همایش با گزارشی که سازمان‌ها ارائه می‌دهند عملکرد در حوزه‌های مختلف بررسی می‌شود و رهنمون‌ها برای ادامه مسیر تحولی منتقل می‌شود.

سردار ملکی تصریح کرد: در حاشیه همایش نمایشگاه ارائه عملکرد ادارات برگزار می‌شود که امسال طبق ابلاغ قبلی عملکرد ۵ سال گذشته در نمایشگاه به معرض نمایش عموم درآمد، نفس این اقدام بسیار مفید است.

نمایشگاه زمینه‌ای برای رشد ادارات و سازمان‌ها

وی با بیان اینکه این قبیل اقدامات سبب رشد در ادارات و سازمان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌شود، گفت: بنده در بازدیدی که از برخی از قرفه‌ها داشتم به وضوح مشخص بود که در برخی از حوزه‌ها عقب افتادگی داریم و در بسیاری از عرصه‌ها هم رشد و پیشرفت خوبی داشتیم که باعث خوشحالی است.

مدیر کل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران تاکید کرد: قطعاً با مشخص شدن ضعف‌ها در این نمایشگاه باید تلاش کنیم رشد و پیشرفت لازم حاصل شود، معتقدم باید برنامه‌ریزی‌های بیشتری صورت بگیرد تا همه نیرو‌های مسلح از این نمایشگاه بازدید داشته باشند، بنده وقتی در مسیر تهران بودم برای ۱۱۴ نفر از فرماندهان دفاع مقدس و مسئولانی که سابقه رزمندگی دارند پیام دعوت و حضور در نمایشگاه را ارسال کردم تا از عملکرد ادارات استانی مطلع شوند.

وی در خصوص شاخص‌ترین اقدامات این اداره بیان کرد: ما مطابق ابلاغ ستادکل نیرو‌های مسلح ۱۱۲ برنامه داریم که معمولا همه ادارت کل در سراسر کشور موظف به اجرایی کردن این برنامه‌ها هستند، اما ما در استان مازندران چند کار اساسی مجزا را پیگیری می‌کنیم که یکی از آن‌ها ساخت بزرگ‌ترین موزه دفاع مقدس به مساحت ۶۰ هکتار است.

سردار ملکی افزود: این موزه هم از آب و هم از تانکفارم‌های شهر فاو برخوردار است، در‌ این موزه دو خط ایران و خط مسجد فاو را تاسیس کرده‌ایم در واقع در این موزه سه نماد اروند، فاو و تانکفارم‌های نفتی وجود دارد، این موزه در نوع خود واقعاً ویژه و خاص است، ما تا کنون بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم، البته بودجه بیشتری لاازم داریم تا بتوانیم ساخت موزه را به اتمام برسانیم.

بازسازی عملیات والفجر ۸ در دستور کار

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر ساخت موزه در حال بازسازی عملیات والفجر ۸ هم در دستور کار قرار دادیم، لشکر ۲۵ کربلا در خوزستان در منطقه شوش، اندیمشک و هفت‌تپه بود که ما آن را هم بازسازی کردیم که غریب به دو هکتار است، معتقدم موزه دفاع مقدس مازندران علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین موزه است زیبا‌ترین موزه فرهنگی کشور هم محسوب می‌شود.

مدیر کل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در خصوص چگونگی پیشرفت ساخت موزه دفاع مقدس گفت: بالغ بر ۶۰ الی ۶۵ درصد پیشرفت در ساخت داشتیم که انشالله تا یک و نهایتاً دو سال دیگر ساخت موزه به اتمام می‌رسد، موضوع دیگر انتشار ۹۵ مجلد کتاب بود که با توجه به افزایش قیمت کاغذ هزینه بسیار سنگینی را متحمل شدیم، در کنار کتاب دانشنامه، جمع‌آوری تجهیزات نظامی و جمع‌آوری اسناد از موضوعات مهم دیگری است که به جد در حال پیگری آن هستیم.

وی در خصوص شهدای گمنام تصریح کرد: موضوع دیگر مربوط به شهدای گمنام است که بر این اساس یادمان‌های متعدد زیادی احداث کریم، امسال هم بنابر عدد لشکر ۲۵ کربلا قرار بود ۲۵ شهید گمنام را تحویل بگیریم که البته ۲۳ شهید گمنام را توانستیم تحویل بگیریم، ۹ شهید را در ایام خرداد تحویل شدند و جمعیت بسیار بی‌نظیری برای استقبال از آن‌ها حضور پیدا کردند، این شهدا در غالب دو کاروان به تمام شهر‌های استان مازندارن رفتند.

سردار ملکی در پایان گفت: خبرگزاری دفاع مقدس مازندران الحمدالله در سال‌های اخیر همواره رتبه اول کشوری را کسب کرده است و بنده به نوبه خودم از مسئولان خبرگزاری دفاع مقدس تقدیر و تشکر می‌کنم.

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس مستقر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و در حاشیه آن، نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت»، ویژه دستاورد‌های پنج ساله ادارات کل این بنیاد، از هفدهم دی تا امروز (بیست و یکم دی) با حضور معاونین، رؤسای سازمان‌ها و مدیران ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. 

انتهای پیام/ ۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها