دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دفاع مقدس؛ از دستاوردهای موشکی تا پهپادهای ایرانی+ تصاویر

نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران در «پارک ملی هوافضا» جایی برای نمایش جدیدترین موشک‌های ساخته شده ایرانی و نیز پهپاد‌های غنیمت گرفته شده است.
کد خبر: ۵۶۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۲ - 19January 2023

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نمایشگاه دستاورد‌ها و توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران به صورت دائمی و با عنوان «پارک ملی هوافضا» در سال ۱۳۹۹ با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در تهران افتتاح شد.

این نمایشگاه محلی برای بازدید فعالیت‌ها و اقدامات حوزه هوافضا در پنج بخش کلی شامل پهپادی، پدافند هوایی، موشکی، عملیات فضایی و فضایی است که به صورت تفکیک شده و همراه با ارائه جزئیاتی از قبیل ماکت، اینفوگرافی، شبیه سازی و ... در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

همچنین سالن اجتماعاتی به منظور استقبال از میهمانان و سخنرانی‌ها در بخشی از این پارک قرار داده شده است. بازدید از این نمایشگاه به صورت عمومی امکان پذیر نبوده و کانون‌های علمی، مجموعه‌های دانش بنیان و فناورانه، نهاد‌های علمی، فرهنگی و دستگاه‌های دولتی پس از ارائه درخواست به هوافضای سپاه می‌توانند از آن بازدید نمایند.

نمایشگاه، با محیط سازی خرمشهر در روز‌های جنگ آغاز می‌شود، ویرانی‌ها و خرابی‌های ناشی از حملات موشکی صدام یادآور دورانی است که ایران اسلامی از کمترین قدرت در برابر تهاجم دشمنانش برخوردار بود و موشکی برای پاسخ متقابل به دشمنانش در اختیار نداشت. باقی مانده از یک موشک بعثی نیز در این بخش به فضاسازی‌ها اضافه شده که آن را واقعی‌تر کرده است.

بخش بعدی نمایشگاه متعلق به نمایش موشک‌های ساخته شده توسط ایران از دوران دفاع مقدس تا به امروز است. جدیدترین موشک‌ها و دستاورد‌های هوافضا در بخش ساخت موشک از جمله موشک‌های بالستیک به نمایش در آمده. زیرسیستم‌های موشک اسکاد به عنواد اولین موشک‌های ساخته شده، شهاب ۲، سجیل، قدر، خرمشهر، و همچنین موتور موشک‌های شهاب ۲، قدر، سیمرغ، سیستم‌های داخلی مویک شهاب ۳ در این بخش به نمایش گذاشته شده. اطلاعات هر موشک و شناسنامه آن نیز به صورت دیجیتالی در کنار هر یک قرار دارد و قابل مشاهده است.

بخش سیستم‌های پهپادی به نمایش پهپاد‌های هدف انتحاری و جدیدترین نمونه پهپاد‌های ایرانی و زیرسیستم‌های پهپاد و ایستگاه کنترل زمینی پهپاد‌ها اختصاص دارد که پهپاد‌های ابابیل، کرار، شاهد ۱۲۵، شاهد ۱۲۱ و جدیدترین نوع آن یعنی شاهد ۱۹۱ را به نمایش گذاشته است.

بخش دیگر نمایشگاه متعلق به نمایش پهپد‌های غنیمتی است. رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال جاسوسی و ضربه زدن به سیستم‌های نظامی کشور بار‌ها اقدام به فرستادن پهپاد‌های خود به آسمان ایران برای جاسوسی را کرد‌ه‌اند که با دفاع پدافند ایران مواجه شده و سرنگون شده‌اند. در این نمایشگاه تعدادی از این پهپاد‌ها به نمایش درآمده. این بخش شامل سه پهپاد آمریکایی به غنیمت گرفته شده، پهپاد هرمس رژیم صهیونیستی، پهپاد ام کیو ۹ آمریکا، سیستم الکترونیکی گلوبال هاواک و هواپیمای ام کیو است.

پروژه اورهال سوخو ۲۲ به همراه نمایش بمب‌های هواپیما‌های نظامی، هلیکوپتر‌های شاهد ۲۸۵ و ۲۷۴ در بخش دیگر به نمایش گذاشته شده. در این بخش همچنین درباره تاریخچه تجهیز بخش پروازی هم توضیحاتی ارائه شده است.

ساخت جت‌های رزمی و هواپیما‌های فوق سبک از دیگر دستاورد‌های هوافضا است. در این بخش جت‌های رزمی کوثر، جت آموزشی رزمی یاسیت، هواپیمای فوق سبک پیکا، هواپیمای دوزیست هدی ۱۱۰ به نمایش درآمده.

بخش کانگیران و تجهیزات راداری، شامل رادار‌های مطلع فجر ۲، رادار‌های کاوش با برد کوتاه، امکانات جنگی، سیر پیشرفت رادارها، مرکز فرماندهی و کنترل محرک مرفوک در بخش دیگر نمایشگاه قرار دارد که آخرین بخش آن است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها