استاندار کردستان:

لازمه پیشرفت و تعالی استان، نگاه امیدوارانه و هم افزایی میان نیروها است

«زارعی‌کوشا» لازمه پیشرفت و تعالی استان را داشتن نگاه امیدوارانه و هم افزایی میان همه نیروها در استان عنوان کرد و گفت: با اقدامات انجام شده و کارهای در دست اقدام آینده استان بسیار روشن و امیدوار کننده است.
کد خبر: ۵۷۰۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۰ - 29January 2023

لازمه پیشرفت و تعالی استان، نگاه امیدوارانه و هم افزایی میان نیروها استبه گزارش دفاع‌پرس از کردستان، «اسماعیل زارعی کوشا» استاندار کردستان در جمع دانشجویان دانشگاه کردستان هم اندیشی اصلاح سیستم اداری ناکارآمد را جزو ضروری‌ترین بخش‌های جذب و حفظ سرمایه گذار در استان دانست و اظهار داشت: همه باید دست به دست هم بدهیم تا در کردستان توسعه و سرمایه گذاری رونق یابد.

وی افزود: سرآغاز دستیابی به چنین هدفی؛ اصلاح سیستم اداری ناکارآمد و ترمیم آن است که این طرح را شروع کرده‌ایم.

استاندار کردستان گفت: به باور من اولین کسی که زمینه نارضایتی را فراهم می کند کارشناسی است که سرمایه گذار را معطل و کار او را به امروز و فردا موکول می‌کند.

زارعی کوشا اظهار کرد: همانگونه که در هیات دولت هم گفته‌ام، امنیت کردستان از مسیر بهبود معیشت مردم حاصل می‌شود.

وی یادآور شد: ما در برخی شهرها که زیرساخت اقتصادی شکل گرفته است، کمترین مشکل امنیتی را داریم چرا که امنیت مردمی است و مردم می دانند نبود امنیت اقتصاد و معیشت را با چالش اساسی مواجه می‌کند.

استاندار کردستان گفت‌ و گو را زمینه ساز تعامل و رسیدن به یک گفتمان مشترک دانست و اظهار کرد: بنده همواره مخالف سر سخت قانون بومی گزینی دانشگاه هستم، چرا که غیر از تبعیض آموزشی، مانع بزرگی بر سر راه مراودات دانشجویان مناطق مختلف با هم می‌شود.

استاندار کردستان با ابراز خوشحالی از حضور در جمع پر شور دانشجویان دانشگاه کردستان بر تسریع حل مشکلات جاری و عمومی از جمله کیفیت غذا و مشکلات خوابگاهی توسط رییس دانشگاه کردستان تاکید کرد و افزود: این مسائل به صورت ویژه و دقیق بررسی شود تا در ترم آینده شرایط بهتری در دانشگاه حاکم باشد.

استاندار کردستان گفت: برخی از مشکلات و مسائل ریشه‌های مختلف و مزمنی دارد و اعتقاد دارم که مسئولان به جای گزارش عملکرد خود، عملکرد دیگران را اعلام و یا تخطئه نکنند.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه کردستان از استان‌های برخوردار از مواهب الهی است، به مخالف خود درباره به کار بردن واژه «محرومیت» برای استان اشاره کرد و افزود: با وجود همه این مسائل منکر از دست دادن فرصت‌ها به دلایل مختلف در ادوار گذشته نیستم، چون در زمانی که دیگر استان‌ها با دلار هفت تومانی زیر ساخت های خود را توسعه می‌دادند، کردستان درگیر جنگ و ناامنی بود.

وی اظهار کرد: هیچکس به اندازه مردم کردستان تلخی ناامنی را درک نکرده است و در چند ماه گذشته که درگیر ناآرامی‌ها بودیم بزرگترین دغدغه ما این بود که ذهنیت سرمایه‌گذاران نسبت به کردستان منفی نشود.

استاندار کردستان ادامه داد: آنهایی که نگران توسعه استان هستند باید بدانند که در این مسیر، راهی جز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پیش رو نداریم، چرا که با اعتبارات دولتی، توسعه به خوبی ایجاد نخواهد شد.

زارعی کوشا با بیان اینکه سیمای حال حاضر کردستان به هیچ وجه قابل قیاس با گذشته نیست و کسانی که دهه ۶۰ و ۷۰ را به یاد دارند بر این موضوع صحه می‌گذارند، افزود: اعتقاد دارم که باید در توسعه، توازن ایجاد شود.

وی یادآور شد: در کنار کارهای عمرانی و زیرساختی مسائل اقتصادی و معیشتی نیز در نظر گرفته شود که در همین زمینه بازنگری و تدوین برنامه‌های جامع در دست انجام است.

استاندار کردستان بیان کرد: هیچکس منکر وجود مشکلات در جامعه و ضرورت بازنگری در عرصه‌های مختلف نیست اما باید توجه داشته باشیم از نکات اصلی غافل نشویم.

زارعی کوشا گفت: به عنوان یک کردستانی می‌گویم که هرکس به امنیت این استان در هر جایگاهی خدشه وارد کند اولین ضربه را به مردم کردستان زده است، چرا که توسعه در بستر امنیت شکل می‌گیرد.

استاندار کردستان با برشمردن برخی از خدمات انجام شده برای مردم استان در دولت سیزدهم، اضافه کرد: طرح انتقال آب از سد آزاد به سنندج مطالبه اول مردم استان و شهرستان سنندج بود که سال ها از کیفیت و طعم آب گلایه‌مند بودند.

زارعی‌کوشا افزود: در مدت زمان هشت ماه و با اعتبار ۸۵۰ میلیارد تومان به صورت نقد این پروژه در پایان آبان‌ماه به اتمام رسید که نقش مهمی در حفظ آرامش و سلامت مردم دارد.

وی همچنین به تعطیلی ذوب آهن قروه با ۵۵۰ نفر اشتغال در آغاز دهه ۹۰ گریزی زد و اظهار کرد: برای راه اندازی مجدد این کارخانه یک سرمایه گذار دعوت و تضمین‌های لازم داده شده است و فاز اول با ۳۵۰ نفر اشتغال تا سه ماه آینده راه اندازی مجدد خواهد شد.

استاندار کردستان ادامه داد: منطقه آزاد بانه مریوان یکی از هفت منطقه مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است که طرح جامع آن ۷۰ درصد پیشرفت دارد و افزون بر ۵۰ سرمایه گذار بزرگ برای حضور در این منطقه ابراز تمایل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کردستان را باید با کمک نخبگان خود استان اداره کرد، افزود: اولین دوره در تاریخ کردستان است که استاندار، معاونان و همه فرمانداران بومی هستند.

استاندار کردستان اضافه کرد: در انتخاب مدیران مسائل حزبی و جناحی را ملاک قرار ندادیم، چرا که برای کار سیاسی نیامده‌ایم و هدفمان توسعه کردستان در همه ابعاد است و تنها تاکید در انتخاب مدیران، توانمندی، سلامت و انقلابی بودن است.

زارعی کوشا یکی از ویژگی‌های مهم و بارز دولت سیزدهم را اراده برای اتمام پروژه و طرح های ناتمام اعلام کرد و گفت: تمرکز دولت به پایان رساندن طرح هایی است که دیگر دولت‌ها شروع کرده‌اند، ضمن اینکه بنده افتتاح طرح نیمه تمام را توهین به شعور مردم می‌دانم.

استاندار کردستان بیان کرد: هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است تا راه آهن همدان به سنندج به اتمام برسد و با همه این اوصاف، اراده دولت بر این‌ است که این طرح مهم در نیمه اول سال آینده بهره‌برداری شود.

زارعی کوشا ادامه داد: راه آهن همدان به سنندج زمانی کامل است که به مرز باشماق مریوان برسد و ما برای این مهم کارهایی را شروع کرده‌ایم و به دنبال اخد مجوز ماده ۲۳ از سازمان برنامه و بودجه هستیم.

اتمام ۱۵۰ کیلومتر باقیمانده از کریدور شمال به جنوب نیز از دیگر وعده‌های استاندار کردستان در جمع دانشجویان دانشگاه کردستان بود.

زارعی کوشا همچنین از ایجاد بیش از ۳۳ هزار و ۵۰۰ شغل در سال‌ جاری خبر داد و اظهار کرد: حدود ۱۳۰ درصد از تعهد ایجاد اشتغال استان محقق شده است که توسط سامانه رصد وزارت کار کاملا صحت سنجی می‌شود.

وی ادامه داد: در نیمه نخست سال گذشته ۶۷۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ به واحدهای صنعتی و تولیدی پرداخت شد اما امروز هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ به استان ابلاغ شده که نشانه حرکتی جدی در استان است و اگر این ظرفیت سازی را با قدرت ادامه دهیم آینده خوبی در انتطار استان است.

استاندار کردستان همچنین در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره اهمیت تالاب زریوار و طرح های نجات بخش برای این سرمایه طبیعی گفت: در چهار سال گذشته برای تالاب زریوار یک جلسه تشکیل شده بود در حالیکه چند نشست تخصصی در یکسال گذشته برای مدیریت تالاب زریوار برگزار کرده‌ایم.

زارعی کوشا افزود: در آغاز به کار بنده در کردستان، فاضلاب ۱۳ روستای اطراف به کاسه دریاچه زریبار سرازیر می‌شد که از ورود فاصلاب ۱۱ روستا تاکنون جلوگیری شده است.

وی تاکید کرد: زریبار یکی از محورهای اصلی توسعه کردستان در حوزه گردشگری است و ما نجات این تالاب از تهدیدها را وظیفه خودمان می‌دانیم و در این راه نیازمند همراهی مردم و تشکل‌های غیر دولتی هستیم.

استاندار کردستان گفت: از رئیس جمهور نیز تامین اعتبار سالانه برای ساماندهی تالاب زریبار درخواست شده است.

احداث کنار گذر مریوان با اعتبار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از طرحهای مصوب سفر رئیس جمهور به کردستان بود که توسط استاندار کردستان اعلام شد.

زارعی کوشا ساماندهی مرز باشماق و رساندن تورم سالیانه استان از ۵۱ به ۴۴ درصد را از دیگر محورهای عملکرد دولت در استان نام برد.

وی در پایان لازمه پیشرفت و تعالی استان را داشتن نگاه امیدوارانه و هم افزایی میان همه نیروها در استان عنوان کرد و گفت: با اقدامات انجام شده و کارهای در دست اقدام آینده استان بسیار روشن و امیدوار کننده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار