یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

پاسخ سخت ایران به اقدام خصمانه علیه مجتمع نظامی «ودجا»

حملات سنگین موشکی ایران به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در اربیل عراق و بلندی‌های جولان، مؤید این مطلب است که اقدام خصمانه اخیر علیه مرکز نظامی کشورمان نیز با پاسخی سخت مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۵۷۰۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۶ - 05February 2023

.گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ هفته گذشته یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان از سوی سه ریزپرنده مورد حمله قرار گرفت؛ اما با تمهیدات پدافندی صورت گرفته، یکی از آن‌ها مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع قرار گرفت و دو فروند دیگر نیز در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند.

درپی این اتفاق، «میخائیل پودولیاک» مشاور رئیس جمهور اوکراین در صفحه توییتر خود مدعی شد که این حمله ارتباط مستقیمی با جنگ اوکراین دارد. وی همچنین خطاب به ایران نوشت: ما به شما هشدار دادیم و منطق جنگ به هیچ‌کس رحم نمی‌کند!

این اظهارات مغرضانه و تأمل‌برانگیز از سوی یک مقام اوکراینی در حالی مطرح شده است که اوکراین در جنگی تمام‌عیار با روسیه قرار دارد و در جریان این جنگ، صدمات بسیاری را از حملات پهپادی روسیه متحمل شده است؛ پهپاد‌هایی که به گفته‌ی غربی‌ها متعلق به ایران بوده و جمهوری اسلامی آن‌ها را در اختیار روسیه گذاشته است؛ این در حالی است که در رسانه‌های غربی از تصمیم ایران برای ارسال محموله‌های موشکی به روسیه صحبت می‌شود؛ موضوعی که می‌تواند در پی اثبات دست داشتن اوکراین در حمله پهپادی به مجتمع کارگاهی وزارت دفاع، رنگ واقعیت بگیرد تا علاوه بر سخت‌تر شدن وضعیت اوکراین در جنگ، راهبرد «تهدید در برابر تهدید» ایران نیز بار دیگر به اجرا گذاشته شود.

اما از سوی دیگر، با توجه به جنگ پنهان و غیرمستقیمی که میان رژیم صهیونیستی و ایران در جریان است، این رژیم اشغالگر به‌عنوان متهم اصلی حمله پهپادی به اصفهان شناخته می‌شود.

رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی، موساد را عامل اصلی این حمله معرفی کرد. «پاتریک رایدر» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در همین زمینه اظهار داشت: به نظر می‌رسد تل‌آویو پشت حمله اخیر هواپیمای بدون سرنشین به یک مجتمع صنعتی نظامی در ایران بوده است.

سخنگوی پنتاگون در عین حال تأکید کرد که هیچ نیروی نظامی آمریکایی در حملات به ایران دخیل نبوده است.

یکی از مقامات آمریکایی هم که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: به نظر می‌رسد تل‌آویو در این موضوع دخالت داشته است.

اینکه آمریکایی‌ها رژیم صهیونیستی را عامل این حادثه معرفی و هرگونه دخالت خود در آن را رد می‌کنند، به دلیل این است که با توجه به مشکلاتی که در منطقه گریبانگیر آن‌ها شده است، نمی‌خواهند نیرو‌ها و منافع خود را قربانی این رژیم کنند؛ زیرا در سال‌های اخیر هر بار که رژیم صهیونیستی با چراغ سبز آمریکا اقدامی علیه منافع ایران انجام داده است، در اقدامات تلافی‌جویانه، پایگاه‌های آمریکا در منطقه مورد هدف قرار گرفته‌اند.

حمله پهپادی گسترده به پایگاه آمریکا در التنف (منطقه‌ای در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن) از جمله مهم‌ترین مواردی است که طی آن خسارات سنگینی به این پایگاه وارد شد. دلیل مورد هدف قرار گرفتن پایگاه آمریکا این بود که یک هفته قبل از آن، رژیم صهیونیستی با استفاده از فضای منطقه تحت کنترل آمریکایی‌ها یکی از پایگاه‌های متعلق به جبهه مقاومت در شهر تدمر سوریه را هدف حمله موشکی قرار داده بود.

علی‌ایحال، لفاظی‌ها و تهدیدات گاه و بی‌گاه مقامات رژیم صهیونیستی علیه ایران و منافع منطقه‌ای کشورمان در مقاطعی به مرحله عمل رسیده و پاسخ‌های متقابل ایران را نیز به همراه داشته است.

در این زمینه می‌توان به حمله موشکی سنگین ایران به پایگاه موساد در اربیل عراق اشاره کرد که اسفندماه سال گذشته رخ داد و طی آن، مرکز یادشده با ۱۲ تیر موشک نقطه‌زن مورد هدف قرار گرفت و منهدم شد. این حمله، اقدام تلافی‌جویانه ایران در برابر حمله پهپادی چندی پیش صهیونیست‌ها به مرکزی نظامی در کرمانشاه بود.

البته این نخستین مرتبه‌ای نبود که سپاه پاسداران مواضع صهیونیست‌ها را مورد تهاجم قرار می‌داد؛ چرا که در سال ۱۳۹۷ نیز به دنبال حمله رژیم صهیونیستی به «پایگاه T۴» سوریه و شهادت تعدادی از مستشاران سپاه پاسداران در پی این حمله، سپاه پاسداران با ده‌ها موشک مواضع و استحکامات صهیونیست‌ها در مناطق اشغالی جولان را هدف قرار داد. 

به هلاکت رساندن فرمانده جوخه ترور موساد در اربیل عراق با حمله پهپادی که به تلافی ترور شهید «صیاد خدایی» صورت گرفت و همچنین هلاکت شمار زیادی از مزدوران رژیم صهیونیستی در اربیل که در پاسخ به ترور شهید «فخری‌زاده» انجام شد، از دیگر پاسخ‌های ایران به اقدامات شرارت‌آمیز رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. (بیشتر بخوانید)

همچنین حملات موشکی صورت گرفته به تعدادی از نفتکش‌های ایرانی طی سال گذشته با حملات متقابل و پرتعدادی علیه شناور‌های رژیم صهیونیستی مواجه شد؛ حملاتی که سبب شد، دیگر حمله‌ای به شناور‌های ایرانی صورت نگیرد.

از سوی دیگر، انتشار فیلم حمله ریزپرنده‌های مهاجم و شدت انفجار یکی از این ریزپرنده‌ها که در تله پدافندی گرفتار شده بود، با انتشار تعدادی کلیپ از مراسم چهارشنبه‌سوری در فضای مجازی و مقایسه انفجار‌های مهیب صورت گرفته در این مراسم با انفجار ریزپرنده مهاجم در اصفهان همراه و موجب تمسخر عوامل این حمله شد.

اما در مجموع با توجه به مواردی که بیان شد، تردیدی نیست که اقدام خصمانه اخیر علیه مرکز نظامی کشورمان با پاسخی سخت مواجه خواهد شد و محدود و بی‌اثر بودن حمله صورت گرفته، تأثیری بر اراده ایران در پاسخگویی قاطعانه به دشمنان نخواهد داشت.

نیروهای مسلح ایران در رزمایش‌های متعدد، حمله به مراکز حساس رژیم صهیونیستی از جمله نیروگاه هسته‌ای دیمونا را شبیه‌سازی و تمرین کرده‌اند؛ این موضوع، چالشی اساسی برای صهیونیست‌ها در عرصه تقابل‌شان با جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار