به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه شانزدهم بهمن در آیین گشایش نمایشگاه فناوریهای محتوای فضای مجازی که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به اهمیت برپایی نمایشگاه رسانههای دیجیتال اظهار داشت: مساله مهم امروز در حوزه فرهنگ و هنر، توسعه شگفت انگیز فضای مجازی است؛ به گونهای که تمامی عرصهها را تحت تاثیر خود قرار داده و عملا به فضای حقیقی تبدیل شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر نگاه فرصت محور وزارت فرهنگ در دوره جدید به فضای مجازی گفت: معمولا در برابر فناوریهای تازه، در ابتدا شاهد واکنشهای منفی هستیم، اما با گذر زمان این نگرشها تعدیل میشود. در خصوص فضای مجازی، اما به نظر میرسد با توجه ظرفیتهای جامعه امروز ایران، از همین ابتدا میتوان به دیده فرصت نگریست.
اسماعیلی با اشاره به مولفههای حضور قدرتمند جامعه ایران در فضای مجازی گفت: امروز از نیروی انسانی متبحر و متخصص در حوزه فضای مجازی بهره مندیم که اگر بستر کنشگری آنها فراهم شود، شاهد اتفاقات بزرگی خواهیم بود. از سوی دیگر فرهنگ غنی و دیرینه ایرانی اسلامی ظرفیت عظیمی برای برای تولید محتوا به شمار میرود.
وی با بیان این که فضای مجازی فناوری نوظهور به حساب میآید، گفت: برخلاف برخی حوزههای علم و دانش که از قدمت فراوانی برخوردارند، فضای مجازی جدید است و در این حوزه در مرز دانش قرار داریم؛ بنابراین میتوانیم بدون واهمه و انفعال، صحنه بازی را به نفع خود تغییر دهیم.
اسماعیلی با تاکید بر رویکرد توسعهای وزارت فرهنگ به همه بخشهای فضای مجازی گفت: تجربه نشان میدهد کشور ما در زمینه فناوریهای نوین به استعداد و بلوغ رسیده و هر جا بستر فراهم شده، شرکتهای دانش بنیان فعالانه وارد میدان شده اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، «تنظیم گری»، «تولید محتوا» و «توسعه سواد رسانه ای» را از وظایف حاکمیت در عرصه فضای مجازی دانست و گفت: تنظیم گری به معنای تسهیل و نظارت در حوزه فضای مجازی هنوز تکمیل نشده است و حاکمیت باید با تعیین ضوابط شفاف، مانع سردرگمی کنشگران این عرصه شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره لزوم ورود جدی به حوزه تولید محتوای فضای مجازی گفت: تولید محتوا در کشور علیرغم ظرفیتهای موجود، همچنان ضعیف است و به طور مثال در حوزه کودک و نوجوان باید با طراحی شخصیتهای جذاب که در محصولات فرهنگی هنری نمود پیدا میکنند، تولید محتوا را تقویت کنیم.
وی بازیهای رایانه را دیگر ظرفیت مهم تولید محتوای فضای مجازی دانست و گفت: علاقه مخاطبان کودک و نوجوان به بازیهای خارجی باید به طور ویژه مورد بررسی و توجه قرار گیرد. از سوی دیگر بازیهای هدفمند در حال فراگیر شدن است که میتوان با ورود این بازیها با حوزههای سلامت، اقتصاد، ورزش و ... از ظرفیتهای فراوان آن بهرهمند شد.
اسماعیلی تصریح کرد: تقویت حوزه تولید محتوای فضای مجازی مورد اهتمام دولت مردمی است و در این خصوص از پشتیبانی رئیس جمهور محترم بهرهمند هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری این که در سالهای اخیر بخش مهمی از مخاطبان از رسانههای سنتی به فضای جدید روی آورده اند، گفت: باید با گسترش سواد رسانه ای، حق مخاطبان در بهره مندی از آگاهی عمومی نسبت به فضای مجازی را ادا کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با بیان این که نمایشگاه رسانههای دیجیتال باید محلی برای گفتگوی کنشگران و مسئولان این حوزه برای آگاهی از دغدغههای مشترک باشد، ابراز امیدواری کرد؛ وزارت فرهنگ بتواند وظیفه مهم تسهیل گری برای رشد فزاینده تولید محتوا در فضای مجازی را به سرانجام برساند.
نمایشگاه فناوریهای محتوای فضای مجازی به نوعی تلفیقی از نمایشگاه رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانهای است که در سالن شبستان مصلی تهران برپا شده است. این نمایشگاه با بیش از ۲۹۰ غرفه فعال و تولیدکننده در بخش رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانهای از امروز آغاز به کار کرده و تا ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ میزبان مخاطبان از این رویداد فرهنگی خواهد بود.
انتهای پیام/ 112