یادداشت/ عباس خسروانی

مهار تورم، کارویژه سال ۱۴۰۲ مسئولان

شعار سال ناظر بر مسئله اصلی کشور و مطالبه جدی مردم است و باید به عنوان کارویژه در دستور کار مسئولان باشد.
کد خبر: ۵۸۰۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۳ - 23March 2023

مهار تورم، کارویژه سال ۱۴۰۲ مسئولانبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اراک، «عباس خسروانی» سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی، مهمترین مسئله کشور در سال گذشته را موضوع اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با تاکید بر اینکه امسال نیز اقتصاد، مسئله اصلی کشور است، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام کردند.

این شعار ناظر بر مسئله اصلی کشور و مطالبه جدی مردم است. با توجه به وجود شاخص‌های مهم اقتصادی از جمله انباشت نقدینگی، نبود رقابت‌های اقتصادی، خروج سرمایه و همچنین تحریم‌های ظالمانه و بهره‌وری پایین در کشور، مهار تورم در سال جدید یک ضرورت و یک کارویژه برای دولت محسوب می‌شود. سفته‌بازی در بخش‌های مختلف از جمله املاک، سازوکارهای فاسد واردات، کسری بودجه و افزایش حجم نقدینگی از جمله مهمترین عوامل رشد تورم‌اند که متاسفانه هر چهار عامل با قدرت فعال هستند و وقتی انتظارات تورمی و بی‌اعتمادی مردم هم به این عوامل اضافه می‌شود، مهار تورم کار سخت و دشواری خواهد شد.

اما حل مسئله تورم در بسیاری از کشورهای دنیا نشان داد که می‌شود مشکلات پیچیده اقتصادی دنیا را با فهم دقیق مسئله و اشراف بر ابعاد مختلف آن حل و فصل کرد.

یکی از ضرورت های جهش تولید برقراری ارتباطات اقتصادی و تجاری با کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه است به طوری که بتوان برای محصولات تولیدی داخلی بازارهای مطمئن و پایداری را شناسائی کرد. شواهد و آمارها نشان می دهند که کشور ما از ظرفیت بسیار خوب و ممتازی در این زمینه برخوردار است.دولت طی یکسال گذشته تلاش های زیادی در این زمینه انجام داده و پیوستن به پیمان شانگهای و تقویت روابط با چین و عربستان از مهمترین اقامات دولت سیزدهم است.استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه باید به عنوان یکی از مسائل با اهمیت در دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در شرایط فشار تحریم و سال جهش تولید قرار بگیرد.

بهبود فضای کسب و کار یکی از مهمترین الزامات رونق تولید و به دنبال آن رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال و خروج از شرایط تورمی است.شاید یکی از مهمترین و ضروری ترین مسئله های مجلس و دولت در سال جاری موضوع بهبود فضای کسب و کار باشد. علی رغم همه ی تاکیدات صورت گرفته و اقدامات انجام شده، هم در بخش قانون گذاری و هم در بخش اجرائی، باز هم این فضا به شرایط مطلوب خود دست نیافته است و همچنان فضای کسب و کار کشور از مشکلات متعددی رنج می‌برد.سهولت کسب وکار از مهمترین عوامل برای رشد اقتصادی است، به عبارتی به واسطه فضای کسب وکار مناسب است که می‌توان به سرمایه گذاری امیدوار بود و رونق فعالیت‌های اقتصادی را گسترش داد.

موضوع دیگر بودجه دولت است که نقش موثری در مهار یا افزایش تورم دارد.به عنوان مثال با تداوم کسری بودجه نمی‌توان امیدی به کاهش نرخ تورم داشت.متاسفانه ناترازی‌ یا کسری‌ در بودجه‌ های سنواتی، ناترازی بانکی،کسری تجاری غیرنفتی،کسری حساب سرمایه و شکاف تولید در رشد تورم اثر گذارند و دولت و مجلس باید در سال جاری جهت تحقق شعار سال برای این مسئله‌ها راه حل علمی داشته باشند.بنابراین دولت باید در سال جاری انضباط بودجه‌ای را سرلوحه کار خود قرار دهد تا دچار کسری بودجه نشود، از دست‌درازی دولت به منابع بانک‌ها بپرهیزد، تنظیم عرضه و تقاضا در کشور و جلوگیری از خروج سرمایه را جدی بگیرد.

ما در شرایطی هستیم که باید به شدت از اتخاذ تصمیمات هیجانی و احساسی در عرصه اقتصادی بپرهیزیم زیرا هر اقدام نسنجیده و حساب نشده‌ای ممکن است علی رغم نیت خیر تصمیم گیران برای کشور و به خصوص اقشار کم درآمد، هزینه‌زا باشد و از سوی دیگر این موضوع را در نظر بگیریم که با نوسانات شدید قیمتی طی ماه های اخیر، قدرت خرید مردم به خصوص اقشار کم درآمد به شدت کاهش یافته است و دولت وظیفه دارد به معیشت این اقشار  رسیدگی کند.

دولت سیزدهم به منظور تحقق شعار سال باید با کمک و تلاش تیم اقتصادی قوی و با بهره‌گیری از کارشناسان متخصص حوزه اقتصاد،مجموعه‌ای از سیاست‌ها را تدوین کند و خود را به اجرای آنها ملزم کند البته باید این نکته را به جامعه القا کرد که مهار تورم بالای ۴۰ درصدی را نمی‌توان یکساله به انجام رساند.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار