دلنوشته/

رمضان ماه بیداری

رمضان ماه بیداری نسبت به غفلت‌ها بود برای رسیدن به مقصد نهایی که هدف خلقت است و غایت آفرینش.
کد خبر: ۵۸۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹ - 21April 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس- «ابوالقاسم محمدزاده» پیشکسوت دفاع مقدس؛ رمضان هم مانند تمام ماه‌های سال در حال گذر است و تنها در جمع خواهیم گفت: ماه رمضان یادش بخیر. ماه رمضان یادتان هست؟

از خوبی‌هایش، خواهیم گفت. از خواب ماندن‌های سحری و انجام اعمالش و آن وقت دلمان تنگ می‌شود.

تنگ! برای ربناهای قبل از اذان و شاید! دماغ‌مان تیر بکشد و قطره اشکی همراهی‌مان کند تا دلمان خنک شود. شاید! دلمان تنگ شود برای دعاهای سحر. دعای مجیر. دعای جوشن کبیر و احیاهایی که خاطرات خوب و جانبخشی را برایمان رقم زده بودند.

و من مرور می‌کنم دفتر عمر چند روزه‌ام را در جاری رمضان، که حساب کار دستم بیاید. پیامبرمان حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزوَجَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ يُضاعِفُ اللّه‏ُ فيهِ الحَسَناتِ وَ يَمحو فيهِ السَّيِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَكَة» (۱)

ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزايد و گناهان را پاك مى‏كند و آن ماه بركت است و در جای دیگری بیان داشتند: «لا تَنظُروا إِلى كَثرَةِ صَلاتِهِم وَ صَومِهِم وَ كَثرَةِ الحَجِّ و َالمَعروفِ و َطَنطَنَتِهِم بِاللَّيلِ، و َلكِنِ انظُروا إِلى صِدقِ الحَديثِ و َأَداءِ الامانَةِ»(۲)
به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و امانتدارى آن‌ها توجه كنيد.

امام صادق (ع) بنیانگذار مکتب جعفری فرمودند: «نما فرض الله الصيام ليستوى به الغنى و الفقير.»(۳) خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
و در جای دیگری فرمودند: «اِتَّقُوا اللّه، وَ عَلَيكُم بِأَداءِ الامانَةِ إِلى مَنِ ائتَمَنَكُم فَلَو أَنَّ قاتِلَ أَميرِالمُؤمِنينَ عليه السلام ائتَمَنَنى عَلى أَمانَةٍ لأَدَّيتُها إِلَيهِ»(۴) تقواى الهى پيشه كنيد و امانت را به كسى كه شما را امين دانسته است، باز گردانيد، زيرا حتّى اگر قاتل اميرالمؤمنين عليه السلام امانتى را به من بسپرد هر آينه آن را به او بر مى گردانم.

و من در لابلای زیبایی کلمات و معانی با ارزش این سخنان گهربار گم می‌شوم و احساس می‌کنم: «باید! بلند شویم و بایستیم، این دنیا ارزش متوقف شدن و غصه خوردن ندارد.
باید حالمان را خوب کنیم، نفسی عمیق بکشیم، سرمان را بالا بگیریم و دوباره برای هدف‌ها و مقصدهامان بجنگیم.

زندگی دریاست و ما میان پیچ و تاب آن شناوریم و ناگزیریم که تحت هر شرایط، دست و پایی بزنیم و امیدوار باشیم، وگرنه غرق می‌شویم!

ما ناگزیریم هربار ساحلی پیدا کنیم و با اشتیاق، به سمت آن، خیز برداریم و قبل از به زیر آب رفتنش، به سمت ساحل بلندتری شناکنیم» (۵).

و چه کشتی نجاتی بهتر از حسین که «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» ما همه، گمشدگانی شناور در دریای روزگاریم، دریایی که «دریای مُرده» نیست و آرام یا طوفانی‌اش فرقی نمی‌کند، غفلت کنی، غرق می‌شوی!

رمضان ماه بیداری از این غفلت‌ها بود برای رسیدن به مقصد نهایی که هدف خلقت است و غایت آفرینش. پس زمزمه می‌کنیم: «ﺍﻟﻠﻬﻢّ ﺍﺟْﻌَﻞ ﺳَﻌْﯿﯽ ﻓﯿﻪِ ﻣَﺸْﻜﻮﺭﺍً ﻭﺫَﻧْﺒﯽ ﻓﯿﻪِ ﻣَﻐْﻔﻮﺭﺍً ﻭﻋَﻤﻠﯽ ﻓﯿﻪِ ﻣَﻘْﺒﻮﻻً ﻭﻋَﯿْﺒﯽ ﻓﯿﻪِ ﻣَﺴْﺘﻮﺭﺍً ﯾﺎ ﺃﺳْﻤَﻊِ ﺍﻟﺴّﺎﻣﻌﯿﻦ.»(۶)

ﺧﺪﺍﯾﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻩ ﻛﻮﺷﺶ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﻩ ﻗﺪﺭﺩﺍﻧـﻰ ﺷﺪﻩ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﻩ ﺁﻣﺮﺯﯾﺪﻩ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﻗﺒﻮﻝ ﻭﻋﯿﺐ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﭘﻮﺷﯿﺪﻩ‌اﻯ ﺷﻨﻮﺍﺗﺮﯾﻦ ﺷﻨﻮﺍﯾﺎﻥ.

پی‌نوشت‌ها:
۱.فضایل الاشهر الثلاثه ص ۹۵
۲.عیون اخبارالرضا ج ۲ص ۵
۳.من لایحضر الفقیه ج ۲ ص ۴۳
۴.امالی شیخ صدوق صفحه ۲۴۵
۵. بریده‌ای از دل نوشته نرگس صرافان
۶. دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار