آینده خواندنی است/ مدیر انتشارات صدرا در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

کتاب‌های شهید مطهری به‌اندازه کافی معرفی نشده‌اند/ جامعه به این آثار نیازمند است

مطهری با تاکید براینکه کتاب‌های شهید مطهری به‌اندازه کافی معرفی نشده‌اند، گفت: آثاری که از شهید مطهری به یادگار مانده، جامعیت دارند و لازمه جامعه امروزی است.
کد خبر: ۵۸۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴ - 11May 2023

کتاب‌های شهید مطهری به‌اندازه کافی معرفی نشده‌اند/ جامعه به این اثار نیازمند است«علی مطهری» مدیر انتشارات صدرا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مستقر در محل برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ با اشاره به تاثیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ارتقاع سطح علمی کشورمان اظهار داشت: نمایشگاه کتاب تهران حتما در ارتقاع سطح علم و دانش ایران معاصر تاثیر داشته است ضمن اینکه دسترسی اهل علم و دانش به کتاب را آسان کرده است و علاقه‌مندان راحت‌تر می‌توانند کتاب‌های موردنظرشان را در این نمایشگاه پیدا کنند و حتی در هزینه‌های آن‌ها نیز صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

وی ایجاد بستر برای شکل‌گیری گفت‌وگوهای گفتمانی اندیشمندان را از ثمرات نمایشگاه کتاب تهران دانست و ادامه داد: ایجاد جلسات گفت‌وگو محور، جلسات گفتمانی اندیشمندان، نقد و بررسی آرا و آثار اندیشمندان که با حضور عموم مردم در نمایشگاه برگزار می‌شود، برای ارتقاع سطح فرهنگ مفید است.

مدیر انتشارات صدرا در پاسخ به اینکه آیا فناوری‌های نوین استقبال از کتاب را تحت‌تاثیر قرار داده است یا نه گفت: کتاب‌های الکترونیک، نرم‌افزارها و آنچه در فضای مجازی پیرامون مطالعه توسعه داده شده است هیچ‌گاه جایگزین کتاب نخواهد شد؛ همچنان افراد دوست دارند کتاب داشته باشند و حاشیه‌نویسی کنند لذا شاهدیم که استقبال از کتاب وجود دارد و کاهش نیافته است.

مطهری ارتقاع کتاب و کتابت را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: کتاب در سال‌های اخیر نسبت به گذشته از نظر صفحه‌آرایی و طراحی و ابعاد مختلف آن ارتقاع پیدا کرده و رشد داشته است که در مجموع می‌توان گفت کتاب‌ها از گذشته بهتر و زیباتر شده است.

وی درخصوص آثار منتشر شده از شهید مطهری و استقبال مخاطبین از این کتاب‌ها گفت: موضوعات آثار شهید مطهری و مسائلی که ایشان مطرح کرده‌اند مسئله‌ی همه زمان‌هاست که نمونه آن کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» و «خدمات متقابل اسلامی و ایران» و دیگر کتاب‌های ایشان است لذا آثار شهید مطهری هیچ‌گاه کهنه نخواهند شد و این طور نیست که بگوییم چون این کتاب‌ها مربوط به ۵۰ سال پیش است، کهنه است بلکه با مطالعه آن‌ها مخاطب فکر می‌کند برای امروز نوشته شده است. استقبال از کتاب‌های ایشان نیز در مجموع خوب است و ما هرجا در نمایشگاهی کتاب‌های شهید مطهری را عرضه کرده‌ایم مورد استقبال قرار گرفته است هرچند که باید این استقبال با توجه به تاکیداتی که حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص مطالعه این اثار داشته‌اند، باید بیشتر باشد.

مدیر انتشارات صدرا در پاسخ به اینکه آیا نمایشگاه کتاب تهران دارای تنوع سلایق فکری و فرهنگی بوده است، گفت: قطعاً نمایشگاه کتاب همراه با سلایق فکری و فرهنگی است چراکه هر ناشری در این نمایشگاه به دنبال ترویج فکر، اندیشه و سلیقه‌ خودش است و دولت نیز تا آنجایی که مسئله به اختلاف فکری برمی‌گردد باید زمینه بیان افکار و نظرات مختلف را فراهم کند و اگر کتابی برخلاف یک سیاست است نباید از آن جلوگیری کرد چراکه این یک اظهار نظر است و باید آزاد باشد اما اگر یک کتاب موضوعات ضد اخلاقی را مطرح می‌کند باید از نشر و ترویج آن جلوگیری کرد چراکه فساد اخلاقی را رواج می‌دهد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌ (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار