دیدگاه امام خمینی نسبت به زن یک دیدگاه متعالی است

عضو هیأت علمی دانشگاه، تحلیل‌گر و پژوهشگر مازندرانی درباره دیدگاه امام خمینی (ره) درباره زنان گفت: اگر بخواهیم درباره زن، حجاب و آزادی از دیدگاه امام راحل صحبت کنم باید بگویم که دیدگاه ایشان یک دیدگاه متعالی درباره زن است، زن انسان‌ساز و تمدن‌ساز است.
کد خبر: ۵۹۴۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵ - 04June 2023

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، همزمان با سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کنار برپایی مراسم‌های گرامیداشت این مناسبت، مرور سخنان، تصاویر و ویدیو‌های برجای مانده از رهبر کبیر انقلاب اسلامی پیرامون جایگاه زن، حجاب و آزادی انسان‌ها خالی از لطف نیست و شاید تلنگری برای شناخت راه درست.

اگرچه اسناد و مدارک زیادی درباره تاکید امام راحل بر مقام و جایگاه زن در جامعه موجود است، اما نشستن پای صحبت اهل علم و کتاب علاوه بر یادآوری تفکر ایشان با نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهاد و انتقاد همراه است.

دیدگاه امام خمینی نسبت به زن یک دیدگاه متعالی است

دکتر «محمد ابراهیم نتاج» عضو هیأت علمی دانشگاه، تحلیل‌گر و پژوهشگر در زمینه فلسفه و مدیریت در مازندران و متولد سال ۱۳۵۲ است، درباره نگاه امام خمینی (ره) درباره زن و آزادی اظهار داشت: اگر بخواهیم درباره زن، حجاب و آزادی از دیدگاه امام راحل صحبت کنم باید بگویم که دیدگاه ایشان یک دیدگاه متعالی درباره زن است، زن انسان‌ساز و تمدن‌ساز است.

دیدگاه امام خمینی نسبت به زن یک دیدگاه متعالی است

به عقیده وی از دید امام راحل، زن با حضور در خانواده و جامعه نقش اصلی و سازنده را در ارتقای معنویت و شکل‌گیری جامعه سالم ایفا می‌کند و هم مرتبه با مرد است، نه کم‌ارزش‌تر و نه باارزش‌تر از آن.

او ادامه می‌دهد: هم مرد و هم زن انسان هستند؛ بنابراین زن هم مانند مرد می‌تواند کسب فضائل، صفات نیکو و کسب علم و معرفت کند، مقام زن آنقدر در نگاه امام بالاست که بزرگ‌ترین مدرسه را برای تربیت انسان‌ها دامن زن و مادر می‌داند و تاکید دارد که علت بزرگترین خلاف‌ها، آسیب‌ها دوری از محبت مادری است و این دوری عقده ایجاد می‌کند که سرمنشا مفاسد اقتصادی است.

زن نباید آزادی کاذب داشته باشد

نتاج می‌گوید: به تعریف امام خمینی (ره) از زن، زن در جامعه مسیر زندگی و حرکت اخلاقی و اجتماعی را تعریف می‌کند، چنین زنی لیاقت این را دارد که صاحب کرامت و جایگاه خلفیه‌الهی شود، پس زن یک گوهر متعالی است که باید در صدف حجاب و هاله‌ای از عفت حفظ و نگهداری شود چرا که این زن نباید آسیب ببیند و نقش سازنده خودش را در جامعه از دست بدهد.

این استاد دانشگاه پیرامون بحث آزادی زن یادآور می‌شود: حضرت امام راحل زن را از نگاه اسلام کاملا آزاد می‌داند و آزادی زن را در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و در همه عرصه‌هایی که مرد آزادانه فعالیت می‌کند زن هم فعالیت می‌کند.

نتاج اضافه می‌کند:، اما نگاهی که امام خمینی (ره) دارد این است که زن نباید آزادی کاذب داشته باشد، آزادی‌ای که سبب بی‌بندوباری و به فساد کشاندن زنان می‌شود کاذب است، چون زن منشا تمدن‌سازی است اگر این زن منحرف شود جامعه هم به فساد کشیده خواهد شد و دیگر نه انسانی ساخته می‌شود و نه تمدنی.

قوانینی که پس از اتقلاب به نفع زنان تمام شد

دکتر حسن مبینی سوچلمایی استاد دانشگاه و محقق دکترای حقوق بین الملل متولد ۱۳۴۳ شهرستان نکاست که تاکنون بیش از ۳۰ جلد کتاب و مقاله در زمینه‌های مختلف به چاپ رساند، او به تفاوت حقوق زنان قبل و بعد از انقلاب اشاره می‌کند و می‌گوید: اگرچه زنان پیش از پیروزی انقلاب نیز در مجلس حق رای داشتند، اما قاطبه مردم به حساب اینکه این را امر غیراسلامی می‌دانستند در رای‌گیری شرکت نمی‌کردند.

دیدگاه امام خمینی نسبت به زن یک دیدگاه متعالی است

به عقیده وی، بافت مذهبی دینی قبل از انقلاب دختران را تا ششم ابتدایی به مدرسه می‌فرستادند و می‌گفتند شرایط اجتماعی به گونه‌ای است که با مسائل اسلامی سازگار نیست از این رو قشر وسیعی از زنان از حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی محروم بودند، اما پس از انقلاب اوضاع به نفع بانوان تغییر کرد.

مبینی با تاکید بر لزوم رفتار پدیدارشناسانه، ادامه می‌دهد: یک سیاست‌مدار موفق کسی است که با واقعیات اجتماعی در تماس باشد و طبق آن قانون تعریف کند، افراط و تفریط جایز نیست.

وی که بر ۲۰ مورد از قوانین موجود در کشور نقد دارد، می‌گوید: مثلا همین قانون مهریه برخلاف روح شریعت است، بالا بودن مبلغ مهریه ارتباطی به پاسداشت مقام زن ندارد و به نوعی علتی برای خراب کردن بنیان خانواده و تخریب ازدواج است.

آقای مبینی مسائل اقتصادی را در مسائل فرهنگی موثر دانسته و تاکید دارد که بسیاری از قوانیم ما نیاز به بازنگری دارند، جامعه مثل یک موجود زنده مراحلی دارد، در عرصه اجتماعی از کنار مسائل نمی‌توانیم عبور کنیم قاطبه مردم مسلمان هستند، نمی‌توان از اخلاقیات و اعتقادات عبور کرد.

این دکترای حقوق بین‌الملل با اشاره به مشاهده کشف حجاب و بدحجابی‌ها پس از اغتشاشات اخیر می‌گوید: اولا ریشه این طور اعتراضات و دیدگاه‌ها را باید پیدا کنیم، گاهی ممکن است این ظاهرسازی از روی اعتراض باشد که به‌راحتی نمی‌توان از تخریب زیرساخت‌های اخلاقی جامعه عبور کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار