در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

نماینده مجلس شورای اسلامی: امکان صادرات رادیو دارو به کشورهای هم‌‌پیمان/ ساخت رآکتورهای هسته‌ای اولویت دولت است

عباسی دوانی گفت: رادیو داروهای ما از استانداردهای لازم برخوردار هستند و نه تنها نیاز داخل را در غیر از مواردی که ما حسب شرایط باید واردات داشته باشیم، برطرف می‌کنند، بلکه امکان صادرات به کشورهای دوست و هم‌پیمان خود را داریم.
کد خبر: ۵۹۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۵ - 15June 2023

نماینده مجلس شورای اسلامی: امکان صادرات رادیو دارو به کشورهای هم‌‌پیمان/ ساخت رآکتورهای هسته‌ای اولویت دولت است«فریدون عباسی دوانی» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای کشور در زمینه تولید رادیو داروها، اظهار داشت: تولید رادیوداروها اعم از تشخیصی و درمانی نیاز به دو ابزار رآکتور هسته‌ای و شتاب‌دهنده‌های خاص دارد.

عباسی با بیان اینکه ایران در هر دو مورد طی سی سال گذشته اقدامات بسیار خوبی انجام داده است، گفت: امروز می‌توانیم در رآکتور تهران و شتاب‌دهنده کرج رادیودارو تولید کنیم، آشنایی دانشمندان و متخصصان ما با این ابزارها تا حدی است که خودشان نسبت به ساخت‌ و بروزرسانی آنها اقدام می‌کنند.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ساخت شتاب‌دهنده در کشور پرقدرت آغاز شده است، و شتاب دهنده‌های اولیه بکار افتاده‌اند و باریکه الکترونی از آنها گرفته شده است، بنابراین به محض اینکه شرایط استاندارد و ایده‌آل را پیدا کنند، در تولید رادیو دارو‌ها موثر خواهند بود.
 
رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: نمونه رآکتور تهران‌ با توان بالاتری و با شار نوترونی بالاتر قابل ساخت است و برنامه‌های خوبی هم برای ساخت‌ آن وجود داشته است، متأسفانه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این مهم مانند بسیاری از موضوعات دیگر مسکوت گذاشته شد، اما در دولت فعلی ساخت رآکتور لازم مورد توجه بیشتری قرار دارد، امیدواریم با ساخت آن توان تولید رادیو دارومان بیشتر شود.
 
وی افزود: رادیو داروهای ما از استانداردهای لازم برخوردار هستند و نه تنها نیاز داخل را در غیر از مواردی که ما حسب شرایط باید واردات داشته باشیم، برطرف می‌کنند، بلکه امکان صادرات به کشورهای دوست و هم‌پیمان خود را داریم.
 
عباسی درخصوص بهره‌گیری بیشتر از صنایع هسته‌ای برای تولید برق مورد نیاز کشور اظهار داشت: ما قریب به 44 سال است که هسته تصمیم‌گیری برای امورات کشور را از خارج به داخل منتقل کرده‌ایم و به نوعی به استقلال رسیده‌ایم، در این 44 سال با توجه به اینکه تجربه حکومت‌داری نداشته‌ایم از تجربه موفق دیگر کشورها بهره بردیم، همچنین توانسته‌ایم ابتکارات جدیدی که سابقه‌ای هم در دیگر کشورها نداشته است را به آن اضافه کنیم.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به عنوان یک حکومت نوپا طی این 44 سال در تصمیم‌گیری وضع خوبی داریم، زیرا باید دشمنی‌های آمریکا و اروپا و تحریم‌های غیر قانونی فلج‌کننده را هم در نظر بگیریم، شرایط به نحوی نبوده است که هر تصمیمی که اتخاذ کرده باشیم، بدون مشکل و دخالت غربی‌ها حتماً اجرایی شود. قطعاً تحریم‌ها از اجرای صحیح تصمیماتی که در کشور اتخاذ می‌شد جلوگیری می‌کرد و کماکان اثرگذار است.
 
رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی بیان داشت: اصول علمی در دنیا وجود دارد که مبتنی بر آن باید حسب میزان آبی که داریم بتوانیم سد ایجاد کنیم، منابع سرشاری که همه به آن اذعان دارند فسیلی است و باید به میزان مورد توجه از آن استفاده کنیم، در کل هر کشوری حسب محاسبه خود و شرایط اقتصادی اقدام بهره‌وری از منابع‌اش می‌کند، به طور مثال یک کشور که ممکن است از منابع ذغال سنگ برخوردار باشد نیروگاه ذغال سنگی احداث می‌کند.
 
وی افزود: کشورهایی که به اندازه کافی از تابش خورشید برخوردار هستند، می‌توانند از انرژی خورشیدی برای تولید برق استفاده کنند، صحیح‌ترین شرایط این است که تنوع در منابع تأمین انرژی وجود داشته باشد، یعنی  کشوری مثل ایران که سرشار از منابع گازی است، نباید همه نیاز‌هایش را از طریق گاز برطرف کند. زیرا مخاطراتی به همراه دارد، اگر روزی منابع گازی ما به اتمام برسد و یا دچار مشکلی شود، قطعاً در تولید برق ما موثر است.
 
عباسی خاطرنشان کرد: از مزایای مهم تنوع در تأمین منابع انرژی می‌توان به امنیت بیشتر و آرامش خاطر بیشتر برای تولید برق نام برد، به طور مثال اگر کشورمان با خشک‌سالی مواجه شود و تولید برق از طریق توربین‌های آبی میسر نباشد به راحتی می‌توانیم از انرژی خورشید استفاده کنیم، بهترین کمکی که می‌توان به افزایش تنوع در منابع تأمین انرژی کرد، ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای بزرگ است تا بتوانند تنظیم فرکانس را انجام دهد.
 
رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: تنظیم ولتاژ و تنظیم شبکه از ضروریات امروز کشور است که با تأسیس نیروگاه‌های
هسته‌ای امکان‌پذیر است.
 
انتهای پیام/371
نظر شما
پربیننده ها