به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «علی عبدالعلیزاده» کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه روز ادبیات کودک و نوجوان در خصوص فقدان داستانهای جذاب در فیلمهای کودک اظهار داشت: فیلمساز کاربلد، قصه خوب و مناسب و مخاطب هدف سینمای کودک همه در دسترس است، اما بودجهای برای تولید این آثار وجود ندارد و همین باعث شده تا نتوانیم طی سالهای گذشته با تولیدات قوی و کودک پسند روبرو شویم.
کارگردان فیلمهای سینمایی «تارزن و تارزان» و «سرتو بدزد رفیق» افزود: تجربه در دنیا ثابت کرده که تولیدات فانتزی همواره با استقبال بسیار خوبی از سوی کودکان روبرو میشوند، اما خلق دنیای فانتزی امکانات و بودجه زیادی میخواهد که در سینمای ما بضاعتش موجود نیست. آیا مدیران سینمایی الآن ۵۰ میلیارد برای یک کار فانتزی هزینه میکنند؟ شما تردید نکنید اگر چنین هزینهای شود هم فیلم خوب ساخته میشود و هم مخاطب انبوه برای آن وجود خواهد داشت.
وی ادامه داد: کار فانتزی هزینه بر است و نه بخش خصوصی توان پرداخت هزینههای آن را دارد و نه بخش دولتی تمایلی به پرداخت چنین هزینههایی برای فیلم کودک دارد و سیاست گذاران ترجیح میدهند به جای خرج زیاد برای تولید یک فیلم کودک بودجه آن را برای تولید فیلمهای استراتژیک مصرف کنند.
عبدالعلی زاده متذکر شد: اینکه برخی فکر میکنند ذائقه کودکان امروزی با ذائقه کودکان ۳-۴ دهه قبل فرق کرده به نظر من برداشت و نگاهی غلط است؛ کودک امروز با کودک دیروز تفاوتی ندارد؛ او تازه پا در این دنیا گذاشته و قطعاً با هر اثری ارتباط برقرار میکند. اگر کار خوب تولید شود قطعاً مخاطب خوب نیز خواهد داشت کما اینکه همچنان شاهد آن هستیم که وقتی آقای طهماسب اثری را با همان عروسکهای قدیمی مانند «کلاه قرمزی» تولید میکنند آن اثر برای کودکان امروزی هم دارای جذابیت است و با اشتیاق به تماشای آن مینشینند.
این سینماگر سپس با بیان اینکه اشراف فیلمساز روی ساخت فیلم، نحوه و بیان سینمایی و سیاستها و نگاه مسئولان و سیاست گذاران است که به سینمای کودک جهت میدهد اظهار داشت: همه چیز در سینما به قصه و نوع روایت و شخصیت پردازیها برمی گردد. داستان یک اثر کودک جدا از اینکه عروسکی یا رئال باشد باید برای مخاطب هدف که کودکان هستند جذاب باشد. البته همه میدانیم که انسانها سلایق مختلف دارند و ممکن است یک فیلم به مذاق یک کودک خوش بیاید و کودک دیگر اصلاً با آن ارتباطی برقرار نکند.
کارگردان سریالهای تلویزیونی «دانی و من» و «دردسرهای بزرگ» خاطرنشان کرد: نکته مهم اینجا است که سینمای کودک در هر جایی که ایستاده به دلیل نگاه سیاست گذاران این سینما بوده است. چه در سینمای ما چه در رسانههایی مانند تلویزیون و... همیشه سیاست گذار تعیین کننده بوده؛ در جشنوارههای کل دنیا نیز مسیر سینما را سیاست گذار ترسیم میکند، پس نباید نقش سیاست گذاران نیز به فراموشی سپرده شود.
وی متذکر شد: پیدا کردن فیلمسازانی که همچنان میتوانند آثار درخشان برای سینمای کودک و نوجوان خلق کنند دشواری ندارد و کار آسانی است، اما احتمالاً سیاست، سیاست گذاران سینمای کودک و نوجوان این نیست که از این فیلمسازان برای تولید فیلمهای کودک بهره ببرند.
عبدالعلی زاده تأکید کرد: اینکه چرا کارهای کودک در سینما و تلویزیون به اینجا رسیده که دیگر کمتر کودکی از آنها استقبال میکند را باید از مدیران پرسش کرد، چون از کارهای ارزشمند حمایت نمیکنند.
این کارگردان در پایان این گفتگو افزود: این مدیران و سیاست گذاران هستند که افراد مستقر در شوراها را انتخاب میکنند؛ قطعاً وقتی سلیقه خاصی در شوراهای فیلمنامه حاکم باشد تولیدات نیز بر اساس آن سلیقه خواهند بود. اگر ما سالها است با تولیدات کم مخاطب در سینمای کودک و نوجوان روبرو هستیم به دلیل آن است که افرادی در شوراهای تأیید فیلمنامه حضور دارند که سلیقه و نگاه خاص خود را حاکم کرده اند؛ البته در مورد مدیران جدید فارابی ما همچنان منتظر برگزاری جشنواره فیلم کودک هستیم و بعد از آن میتوانیم بگوییم آیا آنها توانسته اند در کارشان موفق عمل کنند یا خیر؟ بعد از جشنواره مشخص میشود که آیا ماحصل تولیدات سینمای کودک با وعدهها و شعارهای مدیران سینمایی همخوانی داشته و یا هیچ ارتباطی با آن وعدهها نداشته است.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴