در نشست رابطین ادبیات و تاریخ دفاتر نمایندگی حفظ آثار دفاع مقدس شهرستان‌ها مطرح شد؛

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی: رونق‌بخشی به ادبیات دفاع مقدس، پرورش انسان‌هایی در تراز شهدا را رقم می‌زند/ لازمه موفقیت در حوزه کتاب، به میدان آوردن همه ظرفیت‌هاست

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: ادبیات دفاع مقدس حوزه بسیار اثرگذاری است چراکه در پرورش انسان‌هایی در تراز شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم، امنیت و غیرت نقش مؤثری دارد.
کد خبر: ۶۰۳۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ - 16July 2023

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی: رونق‌بخشی به ادبیات دفاع مقدس، پرورش انسان‌هایی در تراز شهدا را رقم می‌زند/ لازمه موفقیت در حوزه کتاب، به میدان آوردن همه ظرفیت‌هاستبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، اولین نشست رابطین ادبیات و تاریخ دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان‌های تربت حیدریه، قوچان، کاشمر، نیشابور، سبزوار و مشهد با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان برگزار شد.

سردار یوسفعلی‌زاده در این نشست اظهار داشت: حوزه ادبیات و هنر که به معرفی قهرمانان و بزرگان دفاع مقدس می‌پردازد، حوزه کارآمدی است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه دشمن به دنبال آن است تا گرد فراموشی بر ساحت جامعه بنشید و ناامیدی را ترویج و بی‌ایمانی را تقویت کند، زنده نگهداشتن یاد و نام شهیدان با این راهبردهای خصمانه دشمن مقابله می‌کند.

این مسئول ادامه داد: بهترین زبان برای زنده نگهداشتن نام و یاد شهیدان، زبان ادب، هنر و زبان فاخر است. زبان فاخر باید در قالب ادبی ارائه شود و معانی و بیان برای آن طراحی کرد و آنگونه لطیف و پرمضمون سخن گفت که بر دل بنشیند، لازمه آن به میدان آمدن نویسندگان است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: فرمانده معظم کل قوا بر صد برابر شدن آثار تألیفی حوزه دفاع مقدس و ادبیات پایداری تأکید دارند که برای تحقق این مهم باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.

یوسفعلی‌زاده تصریح کرد: برای صد برابر شدن تولیدات ادبی و هنری حوزه دفاع مقدس تلاش‌های زیادی انجام گرفته و یا در حال انجام است و روند پیشرفت اقدامات تصاعدی است. برابر ارزیابی‌های صورت گرفته پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سال‌های اخیر، کتاب‌های داستان و رمان است که به معرفی بزرگان و مشخصاً شهدا، پیشکسوتان حماسه‌آفرین و یا خانواده‌های آنان که دلداگی‌ها، شیدایی‌ها، بی‌صبری‌ها، هرمان‌ها و فراغ‌ها را روایت می‌کنند، می‌پردازد.

وی با تأکید بر اینکه مبانی، معارف و ارزش‌های دفاع مقدس باید با صد زبان که نشان از کثرت است به جامعه منتقل شود، بیان داشت: شعر و نثر در ادبیات، ده‌ها قالب تخصصی دارد و این ظرفیت را دارند که انتخاب بشوند و مضامین ناب دفاع مقدس را به تصویر بکشند. باید هنرمندان صاحب نفس و ادیب را بسیج کرد تا در هر حوزه‌ ادبی که تخصص دارند به موضوع شهدا و حماسه‌آفرینان سال‌های عزت و شرف بپردازند.

این مسئول یادآور شد: با مفاهیم ارزشمند و محتواهای فاخر که در قالب‌های ادبی و هنری تولید می‌شود باید با تهدیدات دشمن در فضای مجازی مقابله کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تأکید کرد: برای موفقیت هرچه بیشتر در حوزه تألیف، چاپ و نشر کتاب در حوزه دفاع مقدس باید همه ظرفیت‌ها را بکار گرفت، در همین راستا باید به سراغ جامعه فرهیخته رفت و در نشست‌های صمیمی و گفت‌وگو با آن‌ها، این ظرفیت‌ را به میدان آورد.

یوسفعلی‌زاده با بیان اینکه با تکیه به منابع ملی، استانی و محلی و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های محلی باید به حوزه چاپ و نشر کتاب در حوزه دفاع مقدس رونق بخشید، خاطرنشان کرد: امروز جامعه نیازمند آثار ادبی حوزه دفاع مقدس است که با مطالعه آن حس بگیرد و با شهدای و رزمندگان و سیره آن‌ها آشنا شوند. زنده نگداشتن یاد و نام شهدا که فرمانده معظم کل قوا آن را کمتر از شهادت نمی‌دانند با زبان ادبی محقق می‌شود.

وی افزود: ادبیات دفاع مقدس حوزه بسیار اثرگذاری است چراکه در پرورش انسان‌هایی در تراز شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم، امنیت و غیرت نقش مؤثری دارد.

این مسئول تأکید کرد: همه سطوح درگیر حوزه تألیف، چاپ و نشر کتاب شوند و نسبت به آن اهتمام داشته باشند. ترجمه آثار، تبدیل آثار تألیفی به کتاب صوتی، حضور در جشنواره شعر دفاع مقدس و مقاومت و جایزه ادبی یوسف، خاطره‌گویی مبتنی بر تاریخ شفاهی احصا شده از پیشکسوتان دفاع مقدس، برپایی نمایشگاه کتاب، حضور در انجمن ادبی در برنام‌های سالانه گنجانده شده که دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌‎های دفاع مقدس در شهرستان‌های توجه ویژه به اجرای این برنامه‌های داشته باشند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ابراز داشت: کمیته‌ ادبیات یکی از کمیته‌های شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی است که ریاست آن بر عهده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیری آن بر عهده مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی است که جلسات این کمیته مستمر برگزار می‌شود. این کمیته انسجام‌بخش دستگاه‌هایی است که در حوزه ادبیات فعالیت دارند. کمیته ادبیات و تاریخ در تابعیت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ بر همین اساس برای کسب توفیق بیشتر در حوزه تألیف، چاپ و نشر کتاب در شهرستان‌ها این کمیته باید ذیل شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌های تشکیل و فعال شود تا به فعالیت‌های حوزه تألیف، چاپ و نشر کتاب انسجام ببخشد.

در این نشست رابطین ادبیات و تاریخ دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان‌های تربت حیدریه، قوچان، کاشمر، نیشابور، سبزوار و مشهد گزارشی از فعالیت‌های خود در حوزه کتاب و تولیدات ادبی ارائه کردند.

همچنین «مجید خدامی» مسئول دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان کاشمر در سخنانی به بیان تجربیات خود در خصوص تولید کتاب پرداخت.    

در این نشست «راضیه‌ رضاپور» مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت و چگونگی تولید کتاب کودک، به توجیه دستورالعمل‌های ابلاغی در حوزه ادبیات پرداخت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار