عزم و اراده ایران و لیبی برای گسترش مناسبات دوجانبه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر خارجه لیبی امروز در تهران بر عزم و اراده مقامات ۲ کشور برای گسترش روابط دوجانبه تأکید کرده و هتک حرمت قرآن کریم را محکوم کردند.
کد خبر: ۶۰۵۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶ - 25July 2023

عزم و اراده ایران و لیبی برای گسترش مناسبات دوجانبهبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (سه‌شنبه) سوم مرداد ماه میزبان «نجلاء المنقوش» وزیر خارجه لیبی در تهران بود، پس از استقبال از وی در گفت‌وگویی، ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از برقراری امنیت و ثبات در لیبی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش روابط با کشور دوست، لیبی و کمک به بازسازی این کشور اعلام کرد.

این نخستین سفر وزیر خارجه لیبی به تهران در دولت سیزدهم و پیش از آن است. وزیر خارجه پیشین لیبی برای شرکت در نشست سران جنبش عدم تعهد شهریور ۱۳۹۱ به تهران سفر کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با تشریح جایگاه واقعی زن در ایران، از سیاست‌های دوگانه غرب و بهره برداری سیاسی از موضوع حقوق زنان انتقاد کرد.

امیرعبداللهیان همچنین اقدام اهانت آمیز در سوئد و دانمارک در هتک حرمت قرآن کریم را محکوم کرد و همبستگی و اتحاد کشور‌های اسلامی در سطح جهان در این زمینه را حائز اهمیت خواند.

نجلاء المنقوش وزیر امور خارجه لیبی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تهران، بعد از گذشت قریب به ۱۷ سال از سفر یک مقام عالی‌رتبه لیبی به ایران، گفت: این سفر بیانگر اراده دو کشور در جهت توسعه مناسبات فیمابین است.

به گزاذش فارس، حسین امیرعبداللهیان و خانم «نجلاء المنقوش» وزیر خارجه و همکاری‌های بین‌المللی لیبی ششم فروردین ماه تلفنی درباره گسترش روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند. امیرعبداللهیان در آن گفتگو از وزیر خارجه لیبی برای سفر به تهران دعوت کرد که مورد استقبال وی قرار گرفت. وزرای خارجه دو کشور همچنین درباره بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیبی و اعزام سفیر ایران به طرابلس نیز گفتگو کرده بودند.

پس از آن هم شاهد اعزام سفیر لیبی به تهران و بازگشایی سفارت ایران در طرابلس و اعزام هیأت دیپلماتیک ایران به سرپرستی عین‌الله سوری برای بازگشایی سفارت ایران در لیبی بودیم و آنگونه که ناصر کنعانی پیش از این گفته بود گزینه تصدی این سفارتخانه هم مشخص شده است.

در دیدار امروز سه‌شنبه وزرای خارجه ایران و لیبی طرفین در خصوص توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله فعال سازی کمیسیون عالی مشترک، تشکیل کمیته مشورت‌های سیاسی، تقویت روابط اقتصادی و تجاری، همکاری‌های علمی و فناوری و برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی توافق کردند.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لیبی با ابراز خرسندی از تحولات ماه‌های اخیر در روابط دو کشور از جمله ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک لیبی در تهران به سطح سفیر، شروع فعالیت مجدد سفارت جمهوری اسلامی ایران در طرابلس و از سرگیری خط کشتیرانی بین دو کشور، عزم و اراده مقامات دو کشور برای گسترش روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف، به ویژه همکاری‌های اقتصادی و تجاری را مورد تاکید قرار دادند و مشترکا اقدام اهانت آمیز به قرآن کریم را مردود خواندند.

پایان پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار