یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

دیپلماسی اقتدار در ۹۰ دقیقه

وزیر امور خارجه کشورمان پس از یک دهه در سفر به ریاض به مدت ۹۰ دقیقه با امیر محمد بن‌ سلمان ولیعهد عربستان‌ سعودی گفت‌وگوی صریح، بی‌پرده، سودمند و نتیجه‌بخش داشت.
کد خبر: ۶۱۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۱ - 22August 2023

دیپلماسی اقتدار در ۹۰ دقیقهگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- سمانه حسن‌خانی؛ روز پنج‌شنبه (۲۶ مرداد) وزارت خارجه ریاض میزبان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بود.

امیرعبداللهیان پس از یک دهه در سفر به این سرزمین به مدت ۹۰ دقیقه با امیر محمد بن‌ سلمان ولیعهد عربستان‌ سعودی گفت‌وگوی صریح، بی‌پرده، سودمند و نتیجه‌بخش داشت.

سیاست همسایگی با اراده روسای دو کشور، مناسبات دوجانبه پایدار، توسعه روابط با کشورهای منطقه و عربستان و امنیت و توسعه موضوعات مورد توجه رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان و بن سلمان بود.

با توجه به اینکه این دیدار پس از چند دهه با میانجیگری پکن از بن بست خارج شده و پس از آمدن بن فرحان وزیر خارجه عربستان به ایران باب گفتگو و رایزنی سیاسی باز شده است مهم و اثربخش است.

دیدارهای اخیر میان دیپلماتهای دو کشور نشان می‌دهد ریاض امروز دیگر نمی‌خواهد همچون گذشته وقت خود را در میانجیگری‌های بیهوده منطقه‌ای تلف کند و با گروه‌های شبه‌نظامی مذاکره نمی‌کند.

عربستان سعودی امروز به دنبال افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت است؛ چون تنش و جنگ با انصارالله یمن منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در سرزمین حجاز شده است و هزینه‌هایی که در این جنگ به عربستان تحمیل شده مانع از تحقق اجرای برخی از پروژه‌های اقتصادی سعودی‌ها به‌ویژه در افق چشم‌انداز 2030 شده است.

سفر امیرعبداللهیان هم به عنوان یک نقطه عطف باب جدیدی از همکاری و هماهنگی در تحولات منطقه‌ای با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را باز خواهد کرد و شاید این دیدار در راستای ایجاد اعتماد بین دو طرف برای تکمیل همه مسائل باقی مانده بین هر دو کشور باشد.

همچنین با شروع ماموریت سفرای تهران و ریاض روابط دو کشور برای اجرای توافقنامه‌های اقتصادی و امنیتی از سر گرفته خواهد شد و گشایش روابط جدید براساس حسن همجواری، برادری اسلامی و تلاش مشترک برای رسیدن به منافع مشترک شکل خواهد گرفت.

همچنین با توسعه و تقویت روابط دو کشور امنیت، ثبات منطقه و مصونیت در برابر مداخلات خارجی حفظ و تضمین خواهد شد. چون آمریکا و شرکای منطقه‌ای آن برای ایجاد نظم جدید در منطقه و حذف ایران از معادلات غرب آسیا همچنان در تلاش هستند تا با کشاندن جنگ به سرزمین‌های مقاومت از جمله سوریه خاورمیانه را ناامن کنند.

اراده سیاسی ریاض برای تنش‌زدایی با ایران و البته استقبال سرد عربستان سعودی از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و بی‌توجهی درباره افزایش تولید انرژی در اوج جنگ اوکراین، افول آمریکا را نشان می‌دهد و در این راستا با نقش محوری ریاض و بازیگری قدرتمند ایران در منطقه مطمئننا جبهه مقاومت در عرصه مبارزه با تروریسم پیروز میدان خواهد شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار