سفیر فلسطین:

نخست‌وزیر لیبی حامی آرمان فلسطین است

سفیر فلسطین در طرابلس با اعلام خبر بازدید نخست‌وزیر لیبی از این سفارتخانه گفت: «عبدالحمید الدبیبه» در این بازدید به ما در خصوص موضع کشورش در حمایت از آرمان فلسطین اطمینان داد.
کد خبر: ۶۱۳۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷ - 29August 2023

سفیر فلسطین: نخست‌وزیر لیبی حامی آرمان ماست

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «محمد رحال» سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در لیبی طی مصاحبه با شبکه تلویزیونی «راشاتودی» اظهار داشت که «عبدالحمید الدبیبه» رئیس دولت وحدت ملی لیبی در جریان بازدید از مقر سفارت در طرابلس «به ما در مورد موضع کشورش در حمایت از آرمان فلسطین اطمینان داد».

محمد راحال تاکید کرد: نخست‌وزیر لیبی از برکناری «نجلا المنقوش» از سمت خود به عنوان وزیر خارجه کشورش خبر و به ما اطمینان داد که در برخورد با هر مقامی که با طرف اسرائیلی در تماس باشد، اقدامات بازدارنده‌ای انجام خواهد شد.

این دیپلمات فلسطینی اظهار داشت که موضع سفارت در لیبی توسط مردم خود این کشور و با تاکید بر رد هرگونه تلاش برای عادی‌سازی روابط عربی با رژیم صهیونیستی و همبستگی با آرمان فلسطین بیان شده است.

رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه (۲۷ اوت) از ملاقات محرمانه «ایلی کوهن»، وزیر امور خارجه تل آویو با المنقوش در ایتالیا خبر دادند که در اولین گام با هدف گفتگو در مورد روابط بین رژیم صهیونیستی و لیبی انجام شد.

پس از افشای این نشست توسط رسانه‌های صهیونیستی، تظاهرات زیادی در شهر‌های لیبی در اعتراض به این نشست به راه افتاد و تظاهرکنندگان پرچم اسرائیل را آتش زدند و راه‌های چند شهر لیبی را بستند.

دیروز دوشنبه، «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر لیبی تصمیمی مبنی بر عزل رسمی المنقوش و ارجاع دادن وضعیت او به تحقیقات در خصوص این دیدار را صادر کرد. وزیر خارجه برکنارشده هم طبق گزارش‌های رسانه‌ای ابتدا به ترکیه و از آن جا هم به لندن رفته است.

روسیا الیوم در ادامه گزارش خود نوشت: الدبیبه در بازدیدی که روز دوشنبه از سفارت فلسطین برای بیان موضع لیبی در حمایت از مردم فلسطین و آرمان عادلانه آن‌ها از داخل مقر سفارت فلسطین انجام داد، اقدام المنقوش برای انجام این دیدار را رد و تاکید کرد که این موضع نماینده دولت لیبی و مردم آن نیست.

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» یکشنبه فاش کرده بود که کوهن، وزیر امور خارجه تل‌آویو هفته گذشته در رم پایتخت ایتالیا با نجلا المنقوش همتای لیبیایی خود دیداری محرمانه داشته و پرونده عادی‌سازی روابط را با او پیش برده است.

این روزنامه همچنین اذعان کرده بود: این دیدار اولین فرصت گفت‌وگوی دو وزیر با هدف بحث در مورد امکان همکاری و روابط بین تل آویو و طرابلس و حفظ میراث یهودیان لیبی بوده است؛ اسرائیل و لیبی در یک دهه گذشته از طریق وزارت امور خارجه و موساد تماس‌های محرمانه‌ای داشته‌اند.

الدبیبه در حالی بر حمایت از آرمان فلسطین تاکید کرده که رسانه‌های اسرائیلی از جمله روزنامه «ماکور ریشون» به نقل از منابع سیاسی ادعا کردند که نخست‌وزیر لیبی نه تنها به برگزاری این دیدار اهتمام داشته بلکه «مقدمات دقیقی» هم برای آن انجام داده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها، در چارچوب مذاکرات مقدماتی قبل از این نشست... که طرف اسرائیلی و ایتالیایی در آن سهیم بودند، دولت ایتالیا ماه گذشته تصمیم گرفت افتتاح خط پروازی بین رم و طرابلس را منوط به برگزاری این دیدار، به تعویق بیاندازد.

به دنبال رسوایی افشای دیدار مخفیانه وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و لیبی، امروز «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم تل‌آویو امروز به همه وزرای کابینه خود دستور داد نشست‌های سیاسی مخفیانه را از قبل با دفتر او هماهنگ کنند.

در همین خصوص، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارش دیگری درباره این دیدار صحبت کرد و نوشت: «انتشار این خبر رسمی که منجر به برکناری وزیر خارجه لیبی شد، اشتباه فاحشی بود. اسرائیل باید اعتماد به خود را نه تنها در این کشور بحرانی، بلکه در کل جهان عرب بازگرداند».

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار