پژوهشگر هنر و استاد نگارگری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

استاد در «نظام استاد_شاگردی» جایگاه ویژه دارد/ هنرمند باید به عرفان برسد

رجبی‌دوانی با بیان اینکه در «نظام استاد_شاگردی» جایگاه استاد ویژه است، گفت: انسان در هنر باید به عرفان برسد لذا وظیفه یک معلم و رهبران بشری همواره این بوده است که به ما نسبت به چیزهایی که داریم، متذکر شوند.
کد خبر: ۶۱۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۵ - 11September 2023

استاد در «نظام استاد_شاگردی» جایگاه بسیار مهمی دارد/ هنرمند باید به عرفان برسد«محمدعلی رجبی‌دوانی» پژوهشگر هنر و استاد نگارگری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، به‌تلاش‌های استاد محمود فرشچیان برای احیای نظام استاد_شاگردی در عرصه آموزش هنر پرداخت و اظهار داشت: شخصا بخش زیادی از مکاتبات و نامه‌های استاد فرشچیان در جهت پیگیری برای ایجاد مرکزی در جهت آموزش هنر ایرانی اسلامی بر مبنای آموزش استاد_شاگردی بوده‌ام.

وی به اهداف ایجاد دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی اشاره کرد و افزود: منظور استاد فرشچیان از ایجاد دانشگاه هنرهای اسلامی انجام کارهای دیگر دانشگاه‌ها نبود؛ مسئله دانشگاه، دانش‌آموزی است یعنی باید وجه آموزشی مورد بحث قرار گیرد.

رجبی‌دوانی در بیان ابعاد فرایند آموزشی استاد_شاگردی گفت: نظام استاد_شاگردی یعنی آنکه استاد و شاگرد انگار در یک مقام و شأن قرار دارند. اساس این مسیر چنین است که استاد درسی نمی‌دهد بلکه او می‌داند که علم و دانشی که قرار است آموزش داده شود در وجود شاگرد وجود دارد لذا زحمت استاد شکوفایی این داشته وجودی شاگرد است که بروز و ظهور کند.

پژوهشگر هنر و استاد نگارگری تصریح کرد: استاد در نظام استاد_شاگردی جایگاه بسیار مهمی دارد چراکه هر شاگردی توان سیر و سلوک را در این مسیر ندارد و ممکن است جا بزند.

او به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: یک استاد آواز می‌گفت در روزگاری استاد من بعد از هفت‌سال آموزش آمد و گفت من از فردا به تو درس می‌دهم، وقتی پرسیدم مگر هفت‌سالی که در محضرتان بوده‌ام آموزش نبود، گفت در این مدت تاکنون اشاعه فرهنگ تمدنی به شما داشته‌ایم و درس اصلی از زمانی است که تو قابلیت پیدا کنید.

رحبی‌دانی عنوان کرد: وقتی معلم قابلیت را در شاگرد بشناسند، درس را مطابق با قابلیت دانشجو مطرح و آموزش می‌کند.

این پژوهشگر هنر و استاد نگارگری اخلاق به‌معنای رعایت مناسبات اجتماعی مرسوم کنونی نیست، افزود: اخلاق به‌معنای از خُلق به خلق رفتن است. وقتی می‌خواهیم به‌سمت خلقیت‌مان برویم که در اصطلاح قرآنی فطرت به آن گفته می‌شود، اخلاق ایجاد می‌شود.

وی به یکی از پژوهش‌هایی که با همکاری جمعی از دانشجویان انجام داده است پرداخت و گفت: در یک پژوهش گروهی نقاشی ۳۰۰ هزار نوجوان و کودک را بررسی کردیم و نهایتأ دنبال پاسخ این سوال بودیم که چرا کودک بعد از دریافت کاغذ بلافاصله نقاشی می‌کند و افراد بزرگ‌تر چنین تصویر آماده‌ای ندارند.

رجبی‌دوانی با تاکید براینکه علم در فرهنگ اسلامی معرفت است، افزود: عالی‌ترین درجه‌ای که به ما داده‌اند، عرفان است یعنی انسان در هنر باید به عرفان برسد لذا وظیفه یک معلم و رهبران بشری همواره این بوده است که به ما نسبت به چیزهایی که داریم، متذکر شوند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار