دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

کتاب‌های مهم سوره مهر از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

رهبر معظم‌ انقلاب اسلامی آثار زیادی از ادبیات دفاع مقدس را مطالعه کرده‌اند و در جریان تازه‌ترین کتاب‌های این حوزه می‌باشند، اما از این میان برخی را برجسته می‌دانند.
کد خبر: ۶۱۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۸ - 13September 2023

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ادبیات دفاع مقدس بومی‌ترین گونه‌ی ادبی تاریخ معاصر است که چهار دهه از عمر آن می‌گذرد و با انتشار بیش از ۳۰ هزار کتاب خاطره، رمان و تاریخ‌شفاهی به موضوع جنگ تحمیلی هشت‌ساله رژیم بعثی صدام علیه ملت ایران می‌پردازد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدایی‌ترین روز‌های ایجاد دفتر ادبیات مقاومت در حوزه هنری انقلاب اسلامی در یک ابتکار جالب بر برترین کتاب‌های منتشر شده این حوزه تغریظ نوشته‌اند؛ ایشان با این ابتکار ویژه که در گذشته در بین علما مرسوم بوده است، یک اتفاق خاص را در عرصه ادبیات دفاع مقدس بنیان نهاده‌اند که تاکنون موجب افزایش چاپ میلیونی این کتاب‌ها بوده است.

عمومأ متن تغریظ‌های صورت گرفته از سوی معظم‌اله به ابعاد محتوایی و ادبی کتاب‌ها مربوط می‌شود که حائز اهمیت است چراکه کاملأ مبتنی برجنبه‌های علمی است و به‌گونه‌ی اهمیت و جایگاه کتاب‌ها را مورد نقد و اشاره جدی قرار می‌دهد.

وقتی مهتاب گم شد
تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب وقتی مهتاب گم شد -که روایتی عاطفی از خاطرات جانباز سرافراز آقای علی خوش‌لفظ، هم‌رزم حاج احمد متوسلیان به قلم آقای حمید حسام‌ می‌باشد- بدین شرح است:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

بچّه‌های همدان؛ بچّه‌های صفا و عشق و اخلاص؛ مردان بزرگ و بی‌ادّعا؛ یاران حسین (علیه‌السّلام)؛ یاوران دین خدا .. و آنگاه مادران؛ مردآفرینان شجاع و صبور .. و آنگاه فضای معنویّت و معرفت؛ دل‌های روشن، همّت‌ها و عزم‌های راسخ؛ بصیرت‌ها و دید‌های ماورائی .. این‌ها و بسی جویبار‌های شیرین و خوشگوار دیگر از سرچشمه‌ی این روایت صادقانه و نگارش استادانه، کام دل مشتاق را غرق لذّت میکند و آتش شوق را در آن سرکش‌تر می‌سازد.

کتاب‌های مهم سوره مهر از نگاه رهبر انقلاب اسلامی

راوی، خود یک شهید زنده است. تنِ بشدّت آزرده‌ی او نتوانسته از سرزندگی و بیداری دل او بکاهد، و الحمدلله ربّ العالمین. نویسنده نیز خود از خیل همین دلدادگان و تجربه‌دیدگان است. بر او و بر همه‌ی آنان گوارا باد فیض رضای الهی؛ ان‌شاء‌الله. ۹۵/۱۰/۱۸
درباره‌ی نگارش این کتاب، آنچه نوشتم کم است؛ لطف این نگارش بیش از این‌ها است. مقدّمه‌ی کتاب یک غزل به تمام معنی است. ۹۵/۱۰/۱۸


عصر‌های کریسکان

"بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم 
بسیار جذّاب تهیّه شده است؛ هم خود سرگذشت این جوان آزاده‌ی کُرد جذّاب است و هم نوع نگارش صریح و کوتاه و بی‌حاشیه‌ی کتاب. با اینکه نیرو‌های مبارز کُردِ طرف‌دار جمهوری اسلامی را از نزدیک دیده و شناخته‌ام، آنچه از فداکاری‌های آنان در این کتاب آمده، برایم کاملاً جدید و اعجاب‌آور است. نقش مادر و همسر هم حقّاً برجسته است. دلاوری و شجاعتِ راوی و خانواده‌اش ممتاز است و نیز برخی عناصر دیگر کُردی که از آنان نام برده شده است.

کتاب‌های مهم سوره مهر از نگاه رهبر انقلاب اسلامی

در کنار این درخشندگی‌ها، رفتار قساوت‌آمیز و شریرانه‌ی کسان دیگری که بدروغ از زبان مردم شریف کُرد سخن می‌گفتند نیز بخوبی تشریح شده است. کتاب جامعی است؛ تاریخ، شرح حال، شناخت قوم کُرد، شناخت حوادث تلخ و شیرین منطقه‌ی کردی در اوایل انقلاب  در آذر ۹۹ مطالعه شد.

در کمین گل سرخ

متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب -که روایتی از زندگی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی و به قلم آقای محسن مؤمنی است- بدین شرح است:

کتاب‌های مهم سوره مهر از نگاه رهبر انقلاب اسلامی

«این نمونه‌ی جالب و بیسابقه‌ئی است از گزارش جنگ در ضمن داستان شیرین زندگی یکی از شخصیت‌های آن. آن را یکسره مطالعه کردم (تا ۸۴/۶/۷) زیبا و هنرمندانه نوشته شده است. با بسیاری از حوادث آن کاملاً آشنایم. البته بسیاری دیگر از حوادث آن دوران و نیز مطالب بسیاری از آنچه مربوط به این شهید عزیز است ناگفته مانده است. و این طبیعی است.
البته برجستگیهای شخصیت شهید صیاد شیرازی را در نوشته و کتاب به درستی نمیتوان نشان داد او حقاً نمونه‌ئی از یک ارتشی مومن و شجاع و فداکار بود. رحمت خدا بر او.»

فرنگیس

متن یادداشت رهبر انقلاب بر این کتاب -که روایتی است از مقاومت شجاعانه‌ی خانم فرنگیس حیدرپور، بانوی روستایی مرزنشین کُرد کرمانشاهی در مقابل حملات رژیم متجاوز بعثی- به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
بخش ناگفته و بااهمّیّتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب میتوان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیّه‌ی استوار و پُرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی، و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ی ناشناخته و مهمّی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیّاتش به ما نشان داده است.

کتاب‌های مهم سوره مهر از نگاه رهبر انقلاب اسلامی

ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارتهای مادّی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آنها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اوّلین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنائی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتّفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ی کتاب -خانم فتّاحی- به‌خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکّر کرد.
۹۶/۱۱/۲۱

دختر شینا

متن تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب -که خاطرات خانم قدم‌خیر محمّدی‌کنعان از همسر شهیدش (سردار حاج ستار ابراهیمی هژیر) و به قلم خانم ضرابی‌زاده می‌باشد- بدین شرح است:

کتاب‌های مهم سوره مهر از نگاه رهبر انقلاب اسلامی

بسمه‌تعالی
رحمت خدا بر این بانوی صبور و با‌ایمان؛ و بر آن جوان مجاهد و مخلص و فداکاری که این رنجهای توانفرسای همسر محبوبش نتوانست او را از ادامه‌ی جهاد دشوارش باز دارد.
جا دارد از فرزندان این دو انسان والا نیز قدردانی شود.

گلستان یازدهم

متن تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب -که خاطرات خانم پناهی روا از همسر شهیدش (سردار علی چیت‌سازیان) به قلم خانم ضرابی‌زاده می‌باشد- بدین شرح است:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
این روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد، و هم در زمین و هم در ملأ اعلیٰ به عزّت رسید .. هنیئاً له.

کتاب‌های مهم سوره مهر از نگاه رهبر انقلاب اسلامی
راوی -شریک زندگی کوتاه او- نیز صدق و صفا و اخلاص را در روایت معصومانه‌ی خود بروشنی نشان داده است.
در این میان، قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این همه، جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسنده‌ی کتاب.

«آن بیست و سه نفر»

متن تقریظ رهبر معظم انقلاب، به شرح زیر است:

در روزهای پایانی ۹۳ و آغازین ۹۴ با شیرینی این نوشته‌ی شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم سال و پرهمت گذراندم. به این نویسنده‌ی خوش ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه‌ی این زیبائیها، پرداخته‌ی سرپنجه‌ی معجزه‌گر اوست درود میفرستم و جبهه‌ی سپاس بر خاک میسایم.

کتاب‌های مهم سوره مهر از نگاه رهبر انقلاب اسلامی
یک بار دیگر کرمان را از دریچه‌ی این کتاب، آنچنان که از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم.

 

نظر شما
پربیننده ها