در سالروز شکست حصر آبادان مطرح شد؛

مشاور نظامی رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح: عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس است

امیر سرتیپ آراسته گفت: عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس و تنها عملیاتی است که از عالی‌ترین فرمانده درگیر تا یک سرباز صفر همه در خط مقدم حضور پیدا کرده و در جنگ نظامی فیزیکی مشارکت داشته‌اند.
کد خبر: ۶۱۹۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲ - 27September 2023

مشاور نظامی رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح: عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس استبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، همزمان با پنجم مهرماه، سالروز شکست حصر آبادان و عملیات پیروزمندانه «ثامن‌الائمه (ع)»؛ آیین تجلیل از رزمندگان پیشکسوت و فرماندهان این عملیات، صبح امروز با حضور امیر سرتیپ «ناصر آراسته» مشاور نظامی رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح و رئیس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی، امیر سرتیپ «رضا آذریان» فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا، امیر سرتیپ «منوچهر کهتری» فرمانده وقت عملیات شکست حصر آبادان، جمعی از فرماندهان رده‌های مختلف نیرو‌های مسلح و سایر مسئولان استانی برگزار شد.

در این مراسم، امیر سرتیپ آراسته با بیان اینکه عبودیت و اطاعت، دو عنصر مهم در هر جنگ نظامی است، اظهار داشت: عبودیت، جنبه عبادی و معنوی مسئله است و اطاعت، جنبه علمی و عملیاتی آن. از همین دو موضع اگر عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» را بررسی کنید، درک می‌کنید که این عملیاتی یکی از آموزنده‌ترین و فنی‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس بود.

وی عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» را نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس خواند و افزود: این عملیات، یک فراز بی‌مانند در تاریخ پیروزی‌های دفاع مقدس است. هر هشت مورد از اصول هشت‌گانه یک عملیات نظامی همچون تمرکز قوا، تأمین و غافلگیری در این عملیات وجود داشت. سرعت پیشروی و پیروزی هم در این عملیات به حدی بالا بود که دشمن حتی فرصت پاتک رسمی و سازمان‌یافته پیدا نکرد.

مشاور نظامی رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح همچنین تأکید کرد: عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» تنها عملیاتی در دفاع مقدس است که از عالی‌ترین فرمانده درگیر تا یک سرباز صفر همه در خط مقدم حضور پیدا کرده و در جنگ نظامی فیزیکی مشارکت داشته‌اند.

رئیس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی با اشاره به اینکه جسارت تاخت بر دشمن، بازپس‌گیری مناطق، به اسارت درآوردن نیرو‌ها و به غنیمت گرفتن تجهیزات آن‌ها از نتایج عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» بود، در ادامه یادآور شد: این نکته، بعد‌ها در میان رزمندگان نهادینه شد و به سایر جبهه‌های جنگ هم تسری یافت. دشمن بعثی با این عملیات بود که درک کرد جایش در این کشور نیست و با نیرو‌هایی مواجه شده که توان مقابله با او در هر زمان و موقعیتی را دارند. باید خدا را شکر کرد برای این افتخارات و البته دستاورد‌هایی که در امتداد این پیروزی‌ها حاصل شده است.

عملیات «ثامن‌الائمه (ع)»، سرآغاز همه پیروزی‌ها

در بخش دیگر این مراسم، امیر سرتیپ آذریان با اشاره به اینکه پیروزی در فراز‌های مهم و گردنه‌های سخت دفاع مقدس به برکت پیشروی محبت جمهوری اسلامی در دل‌های مردم بود، اظهار داشت: در تاریخ دفاع مقدس گره‌های تاریخی و مشکلات ریز و درشتی مشاهده می‌کنیم که اگرچه برای امروز عبرت‌آموز است، اما حقیقت آن زمان این بود که رزمندگان اسلام به لطف ایمان و اراده انقلابی خود در هیچ چالشی زمین‌گیر نمی‌شدند و هر فتنه و تهدید را به فرصت تبدیل می‌کردند.

وی با بیان اینکه عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» یکی از نقاط عطف مهم تاریخ دفاع مقدس بود؛ افزود: در جایی که حزب بعث با محاصره آبادان در تلاش برای تصرف این شهر و تحمیل یک برتری میدانی فراگیر بر مدافعان ایرانی بود، اما بنیان‌گذار کبیر انقلاب؛ امام خمینی (ره) دستور داد که محاصره آبادان باید شکسته شود و اینجا بود که لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه (ع) با فرماندهان و رزمندگان جان‌برکف و انقلابی خود به میدان آمد و کاری کردند که در کمتر از ۹ ماه پس از این با اجرای عملیات‌هایی نظیر «طریق‎القدس» و «فتح‎المبین» هیچ اثری از متجاوزان بعثی در خاک ایران اسلامی باقی نماند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا در تشریح دستاورد‌های عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» گفت: این عملیات سرآغاز و منشأ بروز تحولات فراوانی در تاریخ ایران شد؛ به گونه‌ای که امروز می‌توان ادعا کرد اگر توانمندی یگان‌های زرهی، موشکی، پهپادی و پدافندی این لشکر پیروز امروزه به این حد از اعتلا رسیده است، در حقیقت به برکت مجاهدت رزمندگان سرافراز و دلاوری بود که زمانی با حداقل امکانات، بیشترین توفیقات را کسب کردند و حتی از بذل جان خود ابایی نداشتند.

وی در انتهای صحبت خود تأکید کرد: استمرار همه آن جان‌فشانی‌ها نیز ده‌ها سال بعد در جبهه‌های دفاع از حرم مطهر حضرت زینب (س) رخ داد؛ آن زمان که نسل تازه‌ای از تکاوران و فرماندهان جان‌برکف این لشکر عملیاتی در امتداد حرکت اسلاف صدیق خود پا به میدان گذاشتند و یک‌بار دیگر تاریخ‎سازی کردند.

تجلیل از امیر سرتیپ کهتری و جمعی از خانواده‌های رزمندگان شهید عملیات «ثامن‌الائمه (ع)» و رونمایی از کتاب خاطرات ستوان «علی حامداحمد» با عنوان «پشتیبانی جنگ در لشکر ۷۷»، نوشته رامین رامین‎نژاد از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها