به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «مسعود حسنلو» دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم، در گفتوگو با اشاره به مهاجرت بازیسازان اظهار داشت: دو مسئله باید در این فضا اتفاق بیفتد؛ اول آنکه ما باید در کوتاهمدت حداقل بازار تولید خارجی بازیسازان را رسمیت ببخشیم تا یک سری از موانعی را که سر راهشان است برداریم. این امر میتواند اعم از بحث تعاملات مالی، مبادلات ارزی و… باشد.
وی افزود: این راه کوتاهمدت سبب میشود تا بازیسازانی که قصد دارند برای خارج از کشور بازی بسازند و نیازی به حضور فیزیکیشان نیست، همین جا مستقر باشند و برای خارج از کشور بازی بسازند. در کوتاهمدت دنبال راهکارهایی هستیم تا بتوانیم ارتباط کاری دوستان از داخل کشور با فضای بینالمللی را تسهیل کنیم.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم در ادامه گفت: مرحله دوم این است که خود بازار داخلی را قوی و غنی کنیم. یکی از بحثهای جدی در این زمینه بحث زیرساخت مالی است. ما ظرفیتهای فوق العادهای داریم تا بازیساز در کشور رشد یابد و مسیر برایش تسهیل شود. بسیاری از بازی سازان کشوری که به لحاظ فنی رو به رشد هستند میتوانند در همین بستر فرهنگی ایرانی و اسلامی عملاً برای خارج از کشور بازی بسازند. اگر بتوانیم این جریان را هدایت و حمایت کنیم، بنظرم یک سکوی انتشار فرهنگی خواهیم داشت.
حسنلو گفت: مشکل اصلی این موضوع مبنی بر اینکه بازی وارد چرخه اقتصادی نمیشود این است که زیرساخت کامل قانونی نداریم و موضوع عدم رعایت قانون کپیرایت یکی از این مشکلات است. ما پلتفرمهایی در حوزه بازیهای موبایلی داشتیم و این نوع بازیها رشد بیشتری داشتند. در حالی که بازیهای کامپیوتری که وارد بازار میشوند باید با بازیهای خارجی رقابت کنند که به صورت رایگان عرضه میشود. یعنی مخاطب انتخابش همین بازی خارجی رایگان میشود و در نهایت بازیساز داخلی در این رقابت کنار میرود. درحالی که در کشورهای دیگر اینگونه نیست و بازیهای داخلی برای کشور مورد نظر اهمیت دوچندانی دارد.
وی گفت: در تصمیم کوتاه مدت نگاه ما این است که مسیر برای بازیسازان تسهیل شود و مورد حمایت قرار بگیرند تا از این ظرفیت داخلی برای توسعه فرهنگ ایرانی استفاده شود.
منبع: مهر
انتهای پیام/ ۱۳۴