نماینده مجلس شورای اسلامی:

قانون اقدام راهبردی برای کشور تولید قدرت کرد

عموئی با تاکید بر اینکه قانون اقدام راهبردی برای کشور تولید قدرت کرد، گفت: بازگردادن توازن به اجرای برجام، طراحی ظرفیتی برای اقدام جبرانی جمهوری اسلامی ایران و افزایش توان مذاکراتی از مزایای این قانون است.
کد خبر: ۶۳۷۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ - 13December 2023

قانون اقدام راهبردی برای کشور تولید قدرت کردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ابوالفضل عموئی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگویی در واکنش به روایت‌های اخیر درباره عملکرد مجلس یازدهم پیرامون موضوع برجام و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، اظهار داشت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها یکی از قوانین مهم و قابل توجه مجلس یازدهم و واکنشی به بدعهدی طرف آمریکایی بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۵ که برجام امضا شد، طبق پانزده گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهدات خود پایبند بوده، اما امریکایی‌ها از ابتدا بدعهدی کردند. در دوران ریاست جمهوری ترامپ هم آمریکا نه تنها از برجام خارج شد بلکه ضمن وضع تحریم‌های سابق، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد به نوعی که تحریم‌های ایران را به بیش از ۲ برابر افزایش داد.

وی در ادامه یادآور شد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تلاش کرد توازن را به اجرای توافق هسته‌ای برگرداند و با استفاده از ظرفیت بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، ظرفیتی را برای اقدام جبرانی جمهوری اسلامی ایران طراحی کند. در عین حال اثر بخشی این قانون تولید قدرت برای کشور بود.

عموئی اظهار کرد: قانون اقدام راهبردی همچنین توان مذاکراتی ایران را افزایش داد، در حوزه تحقیق و توسعه نیز موجب پیشرفت‌هایی برای کشور شد. مسئولان سازمان انرژی اتمی نیز این قانون را برای برنامه هسته‌ای کشور و پیشبرد اهداف این برنامه مفید اعلام کردند.

وی تاکید کرد: مجلس یازدهم با این منطق قانون اقدام راهبردی را تصویب کرد و توان جدیدی به مذاکره کنندگان ایرانی داد، اما امروز روایت‌هایی در مورد قانون مطرح شده و به نظر می‌رسد افرادی که خیال خامی در مورد روی کار آمدن بایدن داشتند، این روایت‌ها را مطرح می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در همان مقطع انتخابات ریاست جمهوری امریکا یعنی سال ۲۰۲۰ برخی افراد داخل ایران فکر می‌کردند که اگر بایدن انتخاب شود، امریکا به سرعت به برجام بر می‌گردد و تحریم‌های گذشته را رفع می‌کند، اما این خیال اشتباهی بود؛ بایدن حتی پیش از روی کار آمدن یک مقاله مفصلی را در CNN منتشر کرد و بازگشت به برجام را مشروط به موضوعاتی کرد و در عمل هم وقتی مذاکرات در ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شد، علی‌رغم شعار‌ها و اعلام آمادگی برای بازگشت به برجام، در رفع تحریم‌ها مقاومت کردند و سعی کردند تحریم‌هایی که انتفاع اقتصادی برای مردم ایران ایجاد می‌کند را رفع نکنند.

عموئی افزود: همین موضوعات سبب پیچیدگی مذاکرات ایران و گروه ۴+۱ شد و باعث شد مذاکرات حدود یک سال و نیم یعنی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا تابستان ۱۴۰۱ طول بکشد. در مجموع این روایت‌ها مطابق با نظرات کارشناسی و جزئیات واقعی نیست.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار