عضو هیئت علمی مرکز تخصصی حوزه مهدویت مطرح کرد:

حکومت حضرت حجت (عج) در کل تاریخ بی بدیل است

این استاد حوزه مهدویت با اشاره به حکومت پیامبر بر یک بخش و مردم خاص، ادامه داد: طبعاً این نوع حکومت اقتضاعات خود را دارد. پس ولایت امام زمان همان ولایت پیامبر اعظم و با همان مولفه ها می باشد که تاکنون چنین ولایت (حکومتی) با این ویژگی ها حتی در زمان پیامبرانی که در وسعت بزرگتری حکومت کرده اند مانند حضرت سلیمان(ع) ایجاد نشده است.
کد خبر: ۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷ - 24June 2013

حکومت حضرت حجت (عج) در کل تاریخ بی بدیل است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نزدیک نیمه شعبان با خود گفتم چه کاری انجام دهم که هم خدا را خوش بیاید و دل امام زمان راضی شود و هم مطلبی باشد که برای خلق الله قابل استفاده باشد. بعد از کمی تأمل به ذهنم آمد که متأسفانه در زمینه نوع حکومت امام زمان و خود امام زمان سوال ها و شبهات فراوانی مطرح شده که بی پاسخ مانده است؛ لذا تصمیم گرفتم که به سراغ یکی از اساتید حوزه مهدویت بروم و به برخی از این شبهات پاسخ بگویم. به همین جهت خدمت حجت الاسلام والمسلمین سلیمیان رسیدم و گفت و گوی مختصری در این رابطه با ایشان انجام دادم.

این استاد حوزه تخصصی مهدویت در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس گفت: مدل حکومت حضرت حجت (عج) همان مدل پیامبر عظیم الشأن اسلام است. شاید با تعریف های امروزی خیلی قابل تبیین نباشد. در واقع می شود گفت که یک نحوی از ولایت است و لذا در تعبیرهای روایی چیزی تحت عنوان حکومت نداریم.

وی ادامه داد: تعبیرهای دیگری وجود دارد که نحوه اداره جامعه را برای مقام ولی امر و امام معصوم (ع) ترسیم کرده است. در مقوله حکومتی یک مدل تحکم حتی از نظر لغوی دیده می شود و این با مدلی که پیامبر اکرم (ص) و حضرات معصومین (ع) در نظر داشتند، خیلی همخوانی ندارد و نمونه این حکومت را تاکنون در تشیع نداشته ایم.

سلیمیان در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون این نوع از مدل حکومتی رخ داده است یا خیر، گفت: بله؛ ولی در یک جغرافیای محدود و برای یک مردم محدود. در واقع ولایت امام مهدی(ع) نمونه ای گسترش یافته بر کل کره زمین و کل جامعه بشری است.

این استاد حوزه مهدویت با اشاره به حکومت پیامبر بر یک بخش و مردم خاص، ادامه داد: طبعاً این نوع حکومت اقتضاعات خود را دارد. پس ولایت امام زمان همان ولایت پیامبر اعظم و با همان مولفه ها می باشد که تاکنون چنین ولایت (حکومتی) با این ویژگی ها حتی در زمان پیامبرانی که در وسعت بزرگتری حکومت کرده اند مانند حضرت سلیمان(ع) ایجاد نشده است.

وی حکومت حضرت قائم را یک نمونه بی بدیل دانست و افزود:  حکومت حضرت مهدی(ع) نَه در گذشته وجود داشته و نَه در آینده به مانند آن ایجاد خواهد شد.

حجت الاسلام سلیمیان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا حکومت حضرت حجت از حکومت سایر ائمه بالاتر است، تاکید کرد: بالاتر که عرض می کنم نه به معنای نحوه ولایت، بلکه از نظر شرایطی که اینها دست به دست هم می دهد و حکومت حضرت مهدی (عج) را متفاوت و متمایز می نماید؛ وگرنه اصلاً ما نمی خواهیم حکومت ایشان را با حکومت پیامبر اکرم مقایسه کنیم. ولی شرایط و محدودیت هایی دست پیامبر اکرم را برای اعمال اهداف و آموزه هایی که در اسلام وجود دارد بسته بود که این مسئله در زمان امیرالمومنین هم وجود داشت.

وی در خصوص این شرایط و محدودیت ها گفت: این شرایط و محدودیت ها و تنگناها از جمیع شرایط از حکومت امام زمان (عج) برداشته می شود. یعنی خداوند براساس وعده هایی که داده است این محدودیت ها را از بین خواهد برد. البته این بدان معنی نیست که همه آن امداد غیبی و کمک مستقیم الهی است، بلکه بشریت هم به این احساس نیاز برای ایجاد جامعه بر اساس عدل می رسد.

این استاد حوزه مهدویت شرط برپایی حکومت جهانی حضرت مهدی (ع) را بر اساس آیه شریفه «اِن الله لا یُغیر ما بقومٍ حتی یُغیر ما باَنفسهم» دانست و افزود: این تغییر خواست انسان ها است و نَه در یک عرض محدود بلکه به وسعت کل جامعه بشری. البته محدودیت های حکومت امام علی (ع) نیز در زمان حضرت حجت وجود ندارد؛ به طور مثال دیگر مشکلی از بابت کارگزاران و استانداران و... وجود ندارد.   

وی در پاسخ به این سوال که اگر در زمان امیرالمومنین (ع)، ایشان به برخی حاکمان خود که از جهاتی دارای مشکلاتی بودند نامه می دهند و با تندی آنها را خطاب می کنند، آیا دیگر در زمان حضرت ولی عصر چنین چیزی نخواهد بود، افزود: نه. حضرت علی (ع) ناگزیر بودند اینها را بربتابند یعنی به حَسَب شرایطی که فراهم شده بود حضرت امیر برخلاف میل باطنیشان برخی از این افراد را زمامدار و حکمران کرده بودند و قطعاً اگر ایشان نیروهای شایسته تری می داشتند جایگزین می کردند.

سلیمیان تصریح کرد: حضرت حجت به دلیل وجوب گماشتن افراد صالح در رأس حکومت ها، دستشان از این بابت باز است، برخلاف دورانی که پیامبر و برخی از ائمه پشت سر گذاشتند.

این استاد حوزه تخصصی مهدویت با تشریح تفاوت میان حکومت و ولایت، ادامه داد: حکومت یک نحو اداره جامعه از بالا به پایین است؛ یعنی کسی می آید حاکم می شود و نظرات خودش را به صورت سلسله مراتب بر جامعه بسط و گسترش می دهد. در حالی که ولایتی که برای حضرت مهدی (عج) در روایات تصویر شده است درخواست از پایین به بالا می باشد.

وی با اشاره به زمینه های روایی حکومت حضرت حجت، تاکید کرد: از روایات استفاده می شود که جامعه بشری به آن نقطه از احساس نیاز می رسد که در زندگی خود یک کمبودی احساس می کند و آن مدیریت جهانی بر اساس عدل است. همچنین نیاز به شناخت حضرت ولی عصر(ع) از سوی مردم نیست بلکه باید یک احساس نیازی در مردم برای برپایی عدل در جامعه جهانی ایجاد گردد که آمدن حضرت پاسخی به احساس نیاز و عطش جامعه انسانی است.

سلیمیان افزود: البته این حاکمیت واحد غربی که امروزه در جامعه جهانی مطرح است مورد نظر ما نمی باشد چرا که معتقدیم این حاکمیت پاسخگوی نیاز بشری نمی باشد و معتقدیم حکومت حضرت حجت (عج) پاسخگوی این نیاز درونی بشر می باشد که پس از گذر از ناکامی های فراوان و جنگ و جدال های متعددی است که بشر دچار آن شده است. در واقع حضرت حجت مانند بارانی است که می آید تا تشنگی مردم را رفع نماید.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها