وحدت حوزه و دانشگاه یک امر بنیادی است

برنامه «بحث روز»، همزمان در روز حوزه و دانشگاه با حضور دکترسیدرضا حسینی پژوهشگر مسائل راهبردی و دکتر سید محمد جواد فقیهی استاد حوزه و دانشگاه پیرامون ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه به روی آنتن رفت.
کد خبر: ۶۳۹۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵ - 19December 2023

وحدت حوزه و دانشگاه یک امر بنیادی استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سیدرضا حسینی» پژوهشگر مسائل راهبردی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره «شهید مفتح» و شهیدان غزه کلام خود را با جـلوه‌ای از وحدت حوزه و دانشگاه در کلام امام خمینی (س) و رهبری آغاز کرد و اظهار داشت: «این دانشجو‌ها و دانـشگاهی‌ها و مـعممین و عـلما و روحانیون و همه این قشر‌هایی که مغز متفکر هستند، با هم ائتلافشان را زیاد کنند و متوجه بـاشند به این که می‌خواهند این ائتلاف را بشکنند. (۴۱ خردادماه ۱۳۵۹) (امام و انقلاب فرهنگی، ص ۹۳۱)»

وی ادامه داد: امام خمینی (س) رهـبر کبیر انقلاب و بینانگذار جـمهوری اسـلامی ایران، همواره دو نهاد مهم کشور حوزه و دانشگاه را زیربنای استقلال کشور معرفی کرده اند، اما به این شرط که این دو بتوانند با درک وضعیت و جایگاه هم ضرورت همبستگی را دریابند.

این پژوهشگر مسائل راهبردی ادامه داد: حوزه و دانشگاه دو بال تربیت انسان و بال پرواز کشور در پیشبرد نظام انقلاب اسلامی هستند. حوزه باید با محیط دانشگاه آشنا شود، کشور باید با علم روز جلو رود و لی اگر با اخلاق زینت نشود نمی‌تواند انسان تراز تربیت کند.

سید محمد جواد فقیهی استاد حوزه و دانشگاه نیز در برنامه «بحث روز» اظهار داشت: حکومت استکباری سعی داشت حوزه و دانشگاه را مقابل هم قرار دهد

این استاد حوزه و دانشگاه به ضرورت وحدت و دانشگاه اشاره کرد: آنچه بسیار مهم است اینکه مباحث وحدت حوزه و دانشگاه نباید به جسلات تشریفاتی و همایش‌ها ختم شود لذا جا دارد توسط نهاد‌های رهبری در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نشست‌های تخصصی جدی برگزار شود تا این دو بخش از ظرفیت یکدیگر بهره‌مند شوند. این تعامل به معنی حذف یک طرف نیست راهکار‌های مختلفی با حفظ استقلال هر دو وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه برخی از روش‌های دانشگاهی را بکار گرفته‌ایم، یادآور شد: این در حالیست که احساس می‌کنیم در این سال‌ها کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی که جزو توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری بوده محقق نشده است.

وی در پایان خاطرنشان شد: تأکید بر وحدت حوزه و دانشگاه برای تکثیر امثال مفتح هاست که به عنوان منابع انسانی، هزینه پیشرفت کشور را تأمین و آینده موفق را تضمین کنند؛ روشن اندیشانی که بر تاریکی‌ها چراغ می‌گیرند و غبار‌ها را  از  اذهان می‌تکانند تا  انسان به کرامت ذاتی خود برسد.

شایان ذکر است «بحث روز» به تهیه کنندگی فاطمه ربانی و اجرای محمدرضا قربانی از رادیو ایران پخش می‌شود.

منبع:

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار