یادداشت/ روزبه قمصری

رژیم صهیونیستی به دنبال آتش‌بس در غزه

با گذشت ۷۵ روز از آغاز جنگ غزه و شکست و ناکامی رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف و برنامه‌های خود شاهد تقلای سران و مقامات این رژیم برای آتش‌بس دیگری با گروه حماس هستیم.
کد خبر: ۶۳۹۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۰ - 20December 2023

رژیم صهیونیستی به دنبال آتش‌بس دیگری در غزهگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ در حالی ۷۵ روز از انجام عملیات «طوفان‌الاقصی» توسط گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطین علیه رژیم صهیونیستی می‌گذرد که شاهد شکست و ناکامی ارتش این رژیم اشغالگر و نامشروع در رسیدن و دستیابی به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده خود هستیم. از این روی می‌بینیم که سران و مقامات این رژیم دوباره سخن از آتش‌بس با گروه حماس آن هم در راستای مبادله اسرای بیشتری را به میان آوردند.

اما چه شد که دوباره سران و مقامات رژیم صهیونیستی مجددا به فکر آتش‌بس دیگری با گروه حماس افتادند؟ پاسخ این سوال را باید در تلفات و خسارات فراوان ارتش این رژیم در میدان نبرد غزه در برابر نیرو‌های مقاومت فلسطین جستجو کرد. زیرا با گذشت ۷۵ روز از جنگ غزه و علی‌رغم بمباران‌های گسترده و شدید نوار غزه توسط هواپیما‌های جنگنده «اسرائیل» ارتش رژیم صهیونیستی نه تنها کوچکترین پیروزی و دستاوردی به دست نیاورده است بلکه تلفات و خسارات فراوانی را هم متحمل شده است.

از طرف دیگر با توجه به اینکه نیرو‌های مقاومت حماس آشنایی بسیار خوب و بالایی نسبت به جغرافیایی نوار غزه دارند به خوبی توانستند که در تمامی روز‌های جنگ با ارتش متجاوز رژیم صهیونیستی با برجای گذاشتن کمترین تلفات و خسارات، بیشترین آسیب‌ها و کشته‌ها را به ارتش این رژیم اشغالگر و نامشروع وارد کنند. شاهد ماجرا هم اخبار و گزارش‌هایی است که پیرامون کشته و زخمی شدن سربازان اسرائیلی در رسانه‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی چاپ و منتشر شده است.

موضوع بسیار مهم دیگری که موجب شد تا گروه حماس و مبارازن آن دست بالا را در میدان جنگ غزه داشته باشند تونل‌های بسیار بزرگ و فراوانی است که این گروه مقاومت اسلامی فلسطین در زیر زمین باریکه غزه احداث کرده‌اند. این تونل‌ها حالا در جنگ غزه اهیت و جایگاه بسیار مهم و استراتژیک خود را به ارتش اسرائیل نشان داده است.

بر اساس اسناد و مدارک موجود، حماس بیش از ۵۰۰ کیلومتر تونل در زیر زمین غزه ایجاد کرده که از آن در عملیات موفقیت‌آمیز و غافلگیرکننده «طوفان‌الاقصی» علیه رژیم صهیونیستی استفاده کرده است. همین امر هم موجب شده تا با کمک این تونل‎ها عملیات‌های مختلف و گوناگونی را بر علیه نظامیان ارتش «اسرائیل» انجام بدهند.

حال به ماجرای اعلام آمادگی مجدد رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس دیگری با گروه حماس بازمی‌گردیم. بعد از آنکه «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی دیروز سه‌شنبه در دیدار با سفرای کشور‌های خارجی در تل‌آویو گفت که این رژیم آماده آتش‌بس دیگر در غزه برای آزادی گروگان‌های بیشتر است، این فرضیه قوت گرفته است که با توجه به درماندگی و استیصال رژیم صهیونیستی در میدان نبرد با گروه حماس، به دنبال برقراری آتش‌بس دیگری با گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطین هستند.

اما خباثت و رذالت سران و مقامات رژیم صهیونیستی زمانی آشکار می‌شود که به سخنان رئیس رژیم صهیونیستی در دیدار با سفرای کشور‌های خارجی در تل‌آویو بیشتر دقت و توجه کنیم. به خصوص اینکه «هرتزوگ» هدف از آمادگی این رژیم برای آتش‌بس دیگری را انسان دوستانه و در راستای آزادی اسرا و مبادله بازداشت‌شدگان دوطرف بیان می‌کند نشان از این مهم دارد که تل‌آویو بیش از هر زمان دیگری در داخل از طرف مردم خود و خانواده‌های اسرا و در خارج از طرف گروه حماس تحت فشاری شدید و غیرقابل تحمل قرار گرفته است.

در حقیقت باید بگوییم که با توجه به اینکه ۷۵ روز از جنگ غزه می‌گذرد و با وجود آنکه ماشین نظامی اسرائیل همچنان در حال ارتکاب جنایات میدانی به ویژه علیه بیماران و مراکز درمانی است و تاکنون موجب شهادت بیش از ۱۹ هزار نفر شده، مقاومت فلسطین سر خم نیاورده و به اعتراف روزنامه معاریو «هنوز نشانه‌ای از شکست از خود بروز نداده است».

در پایان باید به این مهم اشاره کنیم که جمیع شرایط و وضعیت موجود در میدان جنگ غزه نشان از این موضوع دارد که رژیم صهیونیستی و ارتش متجاوز و اشغالگر آن ناتوان از آزادسازی اسرای خود از دستان گروه حماس هستند و تنها راه پیش روی آن‌ها مبادله اسرا در چارچوب توافقی دوطرفه و آتش‌بسی موقت است و از همین روی است که مجددا شاهد مطرح کردن آمادگی آن‌ها برای توافق آتش‌بس دیگری با حماس هستند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار