قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد؛

ضرورت تقویت دیپلماسی زیارت با استفاده از ظرفیت‌های کارگروه امام رضا (ع) در وزارت خارجه

فیضی گفت: باید با هم‌افزایی همه متولیان از ظرفیت‌های کارگروه امام رضا (ع) در وزارت امور خارجه در راستای تقویت دیپلماسی زیارت استفاده کرد.
کد خبر: ۶۴۴۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۱ - 09January 2024

ضرورت تقویت دیپلماسی زیارت با استفاده از ظرفیت‌های کارگروه امام رضا (ع) در وزارت خارجهبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، با تشکیل کارگروه امام رضا (ع) در وزارت امور خارجه، تلاش‌ها برای تسهیل تشرف زائران غیرایرانی به مشهد مقدس نظام‌مند شده و جلسات مشترک مربوط به آن در حال برگزاری است در همین راستا صبح امروز اولین جلسه این کارگروه با حضور مسئولان وزارت امور خارجه، آستان قدس رضوی و استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

«مصطفی فیضی» قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در این نشست اظهار داشت: سالانه زائران مسلمان و حتی غیرمسلمان از اقصی نقاط دنیا به این بارگاه منور مشرف می‌شوند که برای میزبانی از آنها، رواق‌های اختصاصی و برنامه‌هایی به زبان‌های عربی، اردو و غیره پیش‌بینی شده است.

وی افزود: با وجود اینکه سالانه چند میلیون زائر غیرایرانی به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، اما جمعیتی که می‌تواند مخاطب ما باشد بسیار بیش از این تعداد است و باید برای این موضوع برنامه داشت.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: به دنبال تشکیل کارگروه امام رضا (ع) در وزارت خارجه و جلسه مشترک تولیت آستان قدس رضوی و وزیر امور خارجه اقداماتی از سوی این وزارتخانه انجام شده است که نشانگر آن است که وارد عمل شده‌اند و منتظر مقدمات اداری نیستند و این مهم تکلیف من و همکارانم را نیز سنگین‌تر کرده است.

فیضی افزود: مخاطبان غیرایرانی ما بیشتر شیعیان افغانستان، پاکستان، آذربایجان و کشورهای عرب زبان هستند.

وی با اشاره به اهمیت احصای دقیق مشکلات زائران خارجی تصریح کرد: پیشنهاد این است که با حضور وزیر امور خارجه، سرکنسول‌های کشورهای هدف، نشستی در حرم مطهر رضوی برگزار شود تا به طور مستقیم سوالات و مشکلات آن‌ها احصا و برای رفع آن چاره‌اندیشی شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ضمن اعلام آمادگی در برگزاری جلسات آتی این کارگروه گفت: باید تحولی در حوزه زیارت ایجاد کنیم و این کار نیاز به هم‌افزایی مسئولان استانی و ملی دارد.

بارگاه منور رضوی گره‌گشایی مشکلات در عرصه سیاست خارجی

«علیرضا بیدگلی» معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه نیز ضمن ابراز خرسندی از شکل‌گیری این کارگروه نقش وزارت خارجه برای استفاده بهینه کشور از ظرفیت‌های مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی، گفت: این کارگروه با هدف ارتقا حکمرانی جمهوری در عرصه دیپلماسی زیارت با بهره‌گیری از حرم مطهر رضوی تشکیل شده است و در واقع اعتقاد ما این است بارگاه منور رضوی می‌تواند بسیاری از گره‌ها و مشکلات ما در حوزه سیاست خارجی را حل کند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و جایگاه کارگروه امام رضا (ع) در وزارت امور خارجه، پنج نفر از مدیران وزارتخانه از جمله مدیرکل کنسولی و مسئول امور ایرانیان خارج از کشور، جزو اعضا کارگروه زیارت هستند و می‌توانیم با شبکه‌سازی هوشمندانه سفرا و دیپلمات‌ها به تمامی اهداف تعریف شده برای کارگروه امام رضا (ع) دست یابیم.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با تشریح اهداف و ماموریت‌های این کارگروه خاطرنشان کرد: ارتقای ظرفیت‌های وزارت خارجه در نشر معارف رضوی، تسهیل و ارزان کردن سفر زائران خارجی به مشهد، کمک به تقویت فعالیت‌های بین‌المللی آستان قدس رضوی، پیگیری امور محوله در شورای عالی زیارت، تشکیل کمیسیون زائران خارجی، تقویت دیپلماسی زیارت با تکیه بر حرم مطهر رضوی، ایجاد پیوند رسمی دولت‌ها و کشورها با حرم مطهر و همچنین جلب مشارکت جهانیان در برای فعالیت‌های جاری از جمله ماموریت‌هایی است باید برای تحقق آن تلاش کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار