گروه استانهای دفاعپرس- سرهنگ «حمید طهماسبی» معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی؛ تعامل هدفمند و بهرهگیری از توان و ظرفیت رسانههای جمعی یکی از اهداف زیرساختی در تبیین سیاستهای هر سازمانی محسوب میشود و فرصتسازی در این عرصه میتواند بسترهای مناسبی برای پیشبرد اهداف موردنظر فراهم سازد.
غفلت از این تعامل که بر پایه مشارکت فعال شکل میگیرد سبب شده سازمانها با هزینه کرد سرمایه و امکانات در صدد ایجاد یک فضای رسانهای مشخص باشند و بدین وسیله برنامهها، اقدامات و عملیات اجرایی و چشماندازهای پیش رو را مانور خبری دهند.
پیدایش قارچگونه صفحات و سایتهای که به حزب و نهاد و خط سیاسی و گروههای مشخصی متصل هستند نتیجه «رویکرد رسانهداری» است.
واقعیت این که با عنایت به پیچیدگی وضعیتها و دگرگونی سطح اطلاعات و انتقال دانش و تبادل افکار در فضای مجازی، امروزه رسانهداری جایگاهی نداشته و سازمانها میبایست با علم به این اصل که رسانهها کار تخصصی و حرفهای بر عهده دارند، تفکر بهرهگیری از تعامل هدفمند با اصحاب رسانه را سرلوحه کار خود قرار دهند.
سازمانهای موفق میکوشند بر این اساس با تولیدات متنوع و پشتیبانی در تهیه گزارشهای رسانهای ویژه و همچنین ضریببخشی به فرصتهایی که قابلیتهای خدماتی و اجرایی آنها را در منظر افکارعمومی منعکس کنند گام در مسیری بگذارند که «رسانهمداری» نامیده میشود.
اهمیت این مساله تا بدانجاست که گسترش هجمههای موجود و متصور، سازمانها را مکلف به رسانه محوری هوشمندانه میکند و مدیران بخش ارتباط رسانهای در سازمان میکوشند از هر وضعیت و موقعیتی که میتواند شکوه خدمات و تبلور اقداماتشان را جلا و زینت بخشد؛ بهره ببرند.
خوشبختانه فراجا با رویکردهای دانشی و علمی گامهای مثبت و تاثیرگذاری در این مسیر برداشته و به پشتوانه سرمایه گرانبهای رسانههای انبوه گروهی و اجتماعی و همسو با افکارعمومی برای تولید، برقراری و پایایی نظم و امنیت در کنار تکالیف و ماموریتهای انتظامی و خدماتی، میداندار عملیات فرهنگی و اجتماعی است.
آنچه به عنوان نکتهای مهم بایستی در نظر داشته شود مساله «مهارت» در کیفیتبخشی به این حرکت است و صدور دستورات مراقبتی رسانهای که تنها نگاه صیانتی و حتی زاویه دید تدافعی دارد پاسخگوی نیازهای روزآمد نخواهد بود.
در اینجاست که مهارت بازآفرینی فرصتها بر پایه شناخت محدودیتها گامی مهمتر از مراقبتهای قوارهای اجرای برنامههاست و این مسئولیت مهم، خود نیازمند مراقبت است تا به شایستگی و بایستگی در تعالی و استانداردسازی تعاملات سودمند رسانهای نقشآفرینی کند.
اینک در این برهه حساس از زمان، بهینهسازی روند مهارتی برای مراقبتهای رسانهای ضرورت کار بوده و بر اساس آن نقش مردم نیز در همسویی با پلیس برای بیاثرسازی هجمههایی که دشمنان با ابزار دروغ، شایعه و شبهه و با هدف تخریب زیربنای ماهیت فکری، اعتقادی و ملی و ایرانی به آن میپردازند، بسیار حائز اهمیت است.
مهارت رسانهمداری و رسانهمحوری، شاخصه پلیس هوشمند است و باید با اهتمام جدی و ایجاد و گسترش فرایندهای آموزشی متکی بر برایندهای روزآمد و نیازسنجی شده مورد مطالعه قرار گرفته و سیاستگذاری راهبردی درستی، نقشه راه شود.
انتهای پیام/