سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری مطرح کرد؛

تایید صحت ۵۲ حوزه انتخابات از ۱۱ استان توسط شورای نگهبان/ احتمال الکترونیکی شدن دور دوم انتخابات در تهران

طحان نظیف درباره صحت انتخابات در برخی از شعب اخذ رای گفت: ۵۲ حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی از ۱۱ استان پس از بررسی مورد تایید قرار گرفت.
کد خبر: ۶۵۷۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲ - 16March 2024

طحان نظیفبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، آخرین نشست خبری «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

وی اظهار داشت: ۹ طرح و لایحه طی روزها و هفته‌های گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

طحان نظیف با اشاره به انتخابات ۱۱ اسفند افزود: طبق قانون تا هفدهم اسفند گزارش‌ها و شکایات مردمی و داوطلب‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان درباره صحت انتخابات در برخی از شعب اخذ رای گفت: ۵۲ حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی از ۱۱ استان پس از بررسی مورد تایید قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات در استان‌های اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، قم، کردستان، لرستان و مرکزی مورد تایید قرار گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه از بررسی برخی لوایح خبر داد و گفت: لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان در مراحل قبل اشکالات و ابهاماتی داشت که با رفت و برگشت‌هایی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان داشت، ایرادات آن مرتفع شد و به زودی برای اجرا ابلاغ می‌شود؛ همچنین طرح اصلاح قانون تاسیس مراکز آموزش و پرورش مدارس غیر دولتی بود که پس از رفع ایرادات مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است.

طحات نظیف اظهار کرد: همچنین لایحه برنامه هفتم توسعه کشور رفت و برگشت‌هایی بین مجلس و شورای نگهبان داشت و مجلس هم اصلاحاتی داشت، اما هنوز ایراداتی دارد که باید از سوی مجلس اصلاح شود.

وی درباره آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، گفت: مجلس اصلاحاتی را در مصوبه خود انجام داده بود که برخی از اعضای شورای نگهبان معتقد هستند که با اصلاحاتی که انجام شده است، مجدداً یکسری ایرادات به وجود آمده است که باید از سوی مجلس شورای اسلامی رفع شود.

طحان نظیف افزود: در همه ادوار انتخابات تنوع حضور کاندیداها را داشته‌ایم. حضور و تنوع سلایق سیاسی در میزان مشارکت تأثیرگذار است که در انتخابات اخیر هم شاهد حضور سلایق مختلف سیاسی در انتخابات بودیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ادعای برخی از افراد و نمایندگان مبنی بر خرید و فروش آرا، اظهار کرد: در فرآیند انتخابات برد و باخت وجود دارد و طبیعتاً این بحثها مطرح می‌شود. مجری انتخابات وزارت کشور است و ما هم صحت انتخابات را بررسی می‌کنیم. اگر نیاز باشد، بازرس ارسال می‌شود و اگر در جایی هم لازم باشد، بازشماری آرا انجام می‌شود.

وی درباره گزارش تخلفات انتخاباتی، گفت: انتخابات مثل ادوار گذشته در کمال صحت و سلامت برگزار شد و ما با مشکلی روبرو نشدیم. البته گزارش‌هایی به دست ما رسیده است که برخی مستنداتی ندارد و نمی‌توان به آن‌استناد کرد اما برخی گزارش‌ها مستند بود که بازرسان به آن حوزه‌ها رفتند. فعلاً صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه تأیید شده است و مابقی نتایج را به محض بررسی اعلام خواهیم کرد.

طحان نظیف درباره تکلیف لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، گفت: بخشی از ایرادات لایحه بودجه سال آینده رفع شد و بخشی هم با اصرار مجلس برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. بر این اساس احتمالاً بخش اول لایحه بودجه به زودی برای اجرا ابلاغ می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون به طور میانگین هر ساله یک انتخابات داشتیم و همواره صحت انتخابات تأیید شده است. عوامل اجرایی و نظارتی همواره در جهت صیانت از آرای مردم تلاش کرده‌اند و در آینده هم اینگونه خواهد بود.

وی درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارکنان دولت، گفت: ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه برطرف شد، اما هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه‌ای اعلام کرد که همچنان ایراداتی را نسبت به این مصوبه وارد می‌داند.

طحان نظیف تاکید کرد: اقدامات لازم برای بررسی صحت انتخابات در حال انجام است.

وی ادامه داد: بر اساس اصلاحیه قانون انتخابات، ۵ مدرک جهت رأی دادن به رسمیت شناخته شده است که در کنار شناسنامه مدارکی از جمله کارت ملی، کارت نظام وظیفه، گواهینامه و گذرنامه مورد تأیید است که این مدارک باید در شعب اخذ رأی با فرد رأی دهنده تطبیق داده شود. اگر در این زمینه تخلفی وجود داشته باشد، حتماً بررسی می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره ادعای یکی از روزنامه‌ها مبنی بر اینکه می‌توانستند میزان مشارکت را بیشتر اعلام کنند اما این کار را نکردند، گفت: اینگونه نیست.

وی تاکید کرد: انتخابات همواره در نهایت صحت و اتقان برگزار شده و نتایج آن نیز در گذشته و امروز به صورت دقیق اعلام شده و در آینده نیز ان‌شاءالله اینگونه خواهد بود.

طحان نظیف گفت: احساس می‌کنم که در روزهای باقی‌مانده تا پایان سال فرآیند ابلاغ بخش اول بودجه طی شود. درباره جداول و بخش دوم بودجه نیز دولت باید نهایتاً تا پایان اردیبهشت جداول را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد و در این مدت بر اساس جداول سال ۱۴۰۲ عمل خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره زمان برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: وزارت کشور پیشنهاداتی دارد که در حال جمع‌بندی هستیم و به محض تصمیم‌گیری اعلام خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت بررسی یکی از مصوبات مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه مبنی بر کاهش مدت زمان خدمت سربازی، اظهار کرد: اصل حکم کاهش مدت خدمت سربازی در چارچوب ستاد کل نیروهای مسلح، خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف درباره تمهیدات اندیشیده شده برای مرحله دوم انتخابات مجلس، گفت: جلساتی را با مجری انتخابات در این مدت داشتیم و تمهیداتی را اندیشیده‌ایم. وی تاکید کرد: ناظران ما در دور دوم انتخابات مجلس در شعب اخذ رأی حضور دارند و به صورت جدی بر فرآیند انتخابات نظارت دارند و ان‌شاءالله سامانه‌های مردم ناظر و داوطلب مانند دور اول فعال خواهند بود و نگرانی خاصی وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمار تخلفات انتخاباتی نسبت به قبل تفاوتی داشته است، گفت: مثل همه ادوار گزارش‌ها و شکایاتی داشتیم و در حال بررسی هستیم و تاکنون با موضوع خاصی مواجه نبودیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صلاحیت منتخبان تا پیش از تأیید اعتبارنامه توسط مجلس در چه صورتی از سوی شورای نگهبان رد می‌شود، اظهار کرد: اصل بر این است که افرادی که به تازگی توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند، همچنان صلاحیت داشته باشند اما اگر مواردی وجود داشته باشد، بر اساس قانون عمل می‌شود.

طحان نظیف در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال برگزاری انتخابات دور دوم در حوزه انتخابیه تهران به صورت الکترونیکی وجود دارد، گفت: این موضوع در دست بررسی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ابهام نسبت به فعالیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری که صلاحیت آن‌ها برای دور بعدی تأیید نشده است، گفت: شورای نگهبان بررسی صلاحیت را برای انتخابات دور بعد انجام می‌دهد و فعالیت این افراد در دوره فعلی منعی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره میزان مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند و اینکه آیا قرار است شورای نگهبان در این زمینه آسیب شناسی کند، تصریح کرد: در این دوره تلاش خود را انجام دادیم تا فرآیند انتخابات روان‌تر و با تسهیل بیشتری برای مردم انجام شود و برای ادوار آینده نیز باید فکر کنیم و برای تسهیل شرایط برای مردم اقداماتی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: از قبل از انتخابات عده‌ای بر طبل دلسردی و ناامیدی و سیاه‌نمایی می‌کوبیدند و به صورت علنی می‌گفتند که انتخابات اثر گذار نیست اما شاهد بودیم که مردم آمدند و حضور مؤثری داشتند. وی تاکید کرد: امیدوارم کسانی که مردم را از صندوق رأی دلسرد می‌کردند به این نکته توجه کنند که هر تغییری از صندوق رأی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره نظارت شورای نگهبان بر رفتار منتخبان مجلس، اظهار کرد: شورای نگهبان مرجع نظارت بر رفتار نمایندگان نیست و این کار بر عهده هیأتی با این عنوان در داخل مجلس است و ما مرجع نظارت بر انتخابات هستیم.

طحان نظیف بیان کرد: در این مدت منتخبان مانند مردم عادی هستند و اگر تخلفی داشته باشند، قوه قضائیه می‌تواند پیگیری کند. در خصوص موارد سلب صلاحیت، قانون پیش‌بینی‌هایی داشته است و تا پیش از صدور اعتبار نامه بر اساس قانون اگر موردی وجود داشته باشد، شورای نگهبان می‌تواند رسیدگی کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره تعداد طرح‌ها و لوایح بررسی شده در شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۵ مصوبه را از مجلس دریافت کردیم که شامل ۲۳ لایحه و ۲۲ طرح بوده است که ۹ مصوبه در مرحله اول به تأیید رسیده، ۲۰ مصوبه پس از رفع ایرادات شورای نگهبان به تأیید رسیده و ۱۶ مصوبه هم جهت رفع ایرادات شورای نگهبان به مجلس برگردانده شده است. همچنین امسال ۲۴ اساس‌نامه را از دولت دریافت کردیم که ۱۳ اساسنامه تأیید شده، ۳ اساسنامه مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و ۸ اساسنامه نیز در دستورکار این شورا قرار دارد.

وی اظهار کرد: نسبت به نامه‌های ارسالی از دیوان عدالت اداری نیز باید بگویم که امسال ۳۸ نامه از سوی فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته که ۲۸ مورد خلاف موازین شرع شناخته نشد و ۱۱ نامه بر خلاف موازین شرع تشخیص داده شده است. امسال در شورای نگهبان در کنار جلساتی که برای انتخابات داشتیم، ۱۵۹ جلسه هم برای بررسی مصوبات داشتیم.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار