خسرو معتضد:

فیلم استرداد تحریف تاریخ و تشویش اذهان عمومی است

مورخ و تاریخدان برجسته کشور گفت: اسناد و مدارک صحبت هایی که در مورد فیلم استرداد کرده ام در روزنامه اطلاعات سال 1334 موجود است.
کد خبر: ۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۸ - 22November 2013

فیلم استرداد تحریف تاریخ و تشویش اذهان عمومی است

خسرو معتضد در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران فیلم استرداد بابت مطرح کردن یک مساله تاریخی، اظهار داشت: در حال حاضر اکثر فیلم هایی که در سینما و شبکه خانگی ساخته می شود فیلم هایی است که موضوعات آنها را بحث های سخیف و پیش پا افتاده دختر و پسری و مادرزن و مادرشوهری تشکیل می دهند، همین که فیلم استرداد این موضوعات پیش پا افتاده را رها کرده و سراغ یک بحث تاریخی مهم رفته است جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: در حال حاضر این فیلم اکران شده و دور از انصاف است که بخواهیم درباره ایرادهای آن حرف بزنیم اما باید به این نکته نیز توجه داشت که مسائل تاریخی جدی هستند و باید جلوی تحریف تاریخ را گرفت.

مورخ و تاریخدان برجسته کشور گفت: اسناد و مدارک صحبت هایی که در مورد فیلم استرداد کرده ام در روزنامه اطلاعات سال 1334 موجود است. این بحثی که مورد یازده و نیم تن طلا در این فیلم مطرح می شود بسیار پیش پا افتاده وخنده دار است.

وی تصریح کرد: شما می خواهید یک چک را از یک اداره در این مملکت بگیرید باید پنج نفر امضاء کنند و چند نفر هم روی این کار نظارت دارند. یازده و نیم تن طلا می شود یازده یا دوازده ماشین پیکان! چه طور می شود که یازده ماشین پیکان طلا از این مملکت خارج شود و هیچ کس نفهمد؟

وی تاکید کرد: در معاهده ای که در سال 1334 بین ایران و روسیه بسته شد ایران یک امتیاز بزرگ داشت که افرادی مثل سهیلی، جهانبانی ، سیاح و ساعد حضور داشتند که اینها همگی در روسیه درس خوانده بودند و با تسلطی که بر زبان روسی داشتند توانستند امتیازهای خوبی را از روس ها بگیرند.

معتضد ادامه داد: طبق این قرارداد تمام زمینهایی که ازایران دست روسیه بود را پس گرفتند و مرزهای ایران را به سر جای اول خود برگردانند و همین طور یازده و نیم تن طلایی که روسیه از ایران در قالب اسکناس قرض گرفته بود را به ایران باز گردانند.

وی افزود: در روز 14 خرداد پانزده کامیون به مرز جلفا رفتند و این طلاها را تحویل گرفتند. روزنامه اطلاعات اخبار آن را به خوبی پوشش داده و مجله هفتگی "ترقی" عکس این نقل و انتقال را چاپ کرده است.

مورخ وتاریخدان برجسته کشور خاطر نشان کرد: از اینگونه تحریف ها در فیلم ها و سریال هایی که در ایران تولید می شوند بسیار زیاد است. به عنوان مثال در سریال کلاه پهلوی که تلویزیون برای تامین بودجه آن سنگ تمام گذاشت و بالای ده میلیارد تومان را در اختیار عوامل این فیلم قرار داد هم تحریف های زیادی توسط نویسنده و کارگرادن صورت گرفته است.

معتضد ادامه داد: در سریال کلاه پهلوی همه سوار ماشین جیپ می شوند در حالیکه آن موقع اصلا ماشین جیب وجود نداشته است، این که این دوستان اینها را سوار جیپ نشان می دهند درست مثل این است که بگویی ناصر الدین شاه با موبایل حرف می زده است!

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار