به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، حجتالاسلام «سیدمهدی خاموشی» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست بررسی برنامههای سال ۱۴۰۳ اوقاف که با حضور معاونان و مدیران کل ستادی و مسئولان اوقاف استان تهران برگزار شد، با اشاره به آیات «إِنَ فِی اخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَّقُونَ...» اظهار داشت: مضمون این آیات پیرامون قدرت خداست. «.. خَلْقِ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لآَیات لاِ ُولِی الأَلْبابِ»؛ (در خلق آسمانها و زمین و اختلاف شب و روز آیاتی برای صاحبان اندیشه است)؛ به نظر میرسد این عالم به جهت آگاهی بخشی و علم به باریتعالی شکل گرفته است. هر فرد هر میزان نسبت به خدا آگاهتر شود در مسیر تعالی یک قدم جلوتر برداشته و هر چقدر نخواهد در این زمینه آگاهی کسب کند، ضرر کرده است.
وی عنوان کرد: به سادگی نمیشود به این آگاهی رسید. «الذین یذکرون الله قیاما و قعودا»؛ (آنان که خدا را در حال ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد مى کنند و در خلقت آسمانها و زمین مى اندیشند)، «یَتَفَکَّرونَ فی خَلْقِ السَّمواتِ و الأَرْضِ»؛ (در مورد آفرینش آسمانها و زمین تفکر میکنند که پروردگارا این را بیهوده نیافریدی) به هر میزان تفکر کنیم به رشد و تعالی و به تبدیل خود به آنچه که باید باشیم کمک کرده ایم. آنچه برای ما بایسته است این است که خدا میفرماید: (من تو را برای خودم خلق کرده ام) آیا در این زمینه تفکر کرده ایم که که چقدر به خدا نزدیک هستیم؟ چقدر ما از خدا راضی هستیم؟ و چقدر خدا از ما راضی است؟
رئیس سازمان اوقاف افزود: رضایت ما حسی است، اما رضایت و قهر خدا حسی نیست. انسانها هرچه تلاش کنند نسبت به عالم آگاهی پیدا کنند وجودشان را وسعت بخشیدهاند. خداوند مثالهای مختلف در این زمینه برای آگاهی ما در قرآن آورده است. مثل اینکه آیا وجود ما طیب است یا خیر؟ از طرفی میفرماید: «اذا تلیت علیهم ایاته زادتهم ایمانا و على ربهم یتوکلون» (مؤمنان، تنها کسانى هستند که هر گاه نام خدا برده شود، دل هاشان ترسان مى گردد و هنگامى که آیات او بر آنها خوانده مى شود، ایمانشان فزونتر مى گردد؛ و تنها بر پروردگارشان توکّل دارند.) ماه رمضان بهانهای است که ما روزها و شب هایمان و مجموع ماهمان با ماههای دیگر متفاوت. اینکه روزه گرفتیم و در این شبها عادت کردیم نماز شب بخوانیم باید ادامه دهیم.
وی تصریح کرد: مهمترین چیزی که ما را به آگاهی میرساند، تقواست که در هر رتبهای ارتقا پیدا کند، ما را بالاتر میبرد. در قرآن کریم آمده است: «إِنْ تَتَّقُوا اللّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً»، فرقان یعنی تشخیص حق از باطل، خدا حق است و آدم خداشناس حق و حقیقت را شناخته، منتهی در این ادعای خداشناسی باید راستگو باشیم و درست بفهمیم. خدا به اندازه تقوایی که داریم به ما فرقان میدهد. «یا ایها الذین امنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون» (اى افرادى که ایمان آورده اید! روزه بر شما مقرر شده، همان گونه که بر کسانى که قبل از شما بودند مقرر شد؛ تا پرهیزگار شوید.) ما برای رسیدن به تقوا روزه میگیریم.
حجتالاسلام خاموشی گفت: تقوا، قدرت اعطایی خداوند به بنده مومن است که راه را از چاه بشناسد و بین راست و راستتر آنکه به حقیقت نزدیکتر است انتخاب کند. اینکه برخی میگویند چرا مساله غزه و فلسطین جدی گرفته میشود؟ به دلیل نداشتن بصیرت است.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: تقوا ساحتهای مختلف دارد، گاهی فردی، تقوای دیدش خوب است، اما تقوای گوش ندارد، امروز تقوای رسانهای و فضای مجازی هم مطرح است که باید انجام شود. در حوزه سازمان اوقاف تقوای اقتصادی خیلی مهم است. در سالی که گذشت نسبت به سال قبل رشد خوبی در درآمدها مشاهده کردیم این رشدها که در درآمدها مشاده کردیم به ما این نوید را میدهد که میتوانیم سرعت عملمان را بیشتر کنیم. در قدم اول خودگردانی درونی و فعلیت پیدا کردن استعدادها ما را به قدرت اداره کردن سیستم خودمان رسانده است. نکته دیگر اینکه در سه گزاره اصلی توانایی ما در سازمان اوقاف بیشتر شده، گزینه اول حفظ موقوفات است که شامل سنددار کردن و کاداست و GIS است که پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل کاداست و تک برگی اسناد اوقاف است. از ثمرات دیگر بهینه شدن درآمدها این است که اندیشه اداره سیستمی در تمامی واحدهای اجرایی متحول شده و این باید ادامه پیدا کند.
انتهای پیام/ 121