در پی تجاوز به آب‌های سرزمینی ایران صورت گرفت؛

واکنش مقامات آمریکایی به توقیف دو فروند شناور این کشور در خلیج‌فارس

اقدام ایران در توقیف دو شناور نیروی دریایی متجاوز آمریکا در آب‌های خلیج فارس واکنش مقامات آمریکایی و شماری از نمایندگان کنگره را در پی داشته است.
کد خبر: ۶۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶ - 13January 2016

واکنش مقامات آمریکایی به توقیف دو فروند شناور این کشور در خلیج‌فارس

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، طبق گفته مقامهای آمریکایی جان کری وزیرامور خارجه آمریکا ساعت 12:30 به وقت شرق آمریکا از توقیف دو فروند شناور رزمی آمریکایی، باخبر شد و فورا با محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه ایران تماس گرفت.

براساس این گزارش، یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که وزیر خارجه ایران در این تماس تلفنی به همتای آمریکایی خود گفته است که سرنشینان این دو شناور به زودی آزاد خواهند شد.

وزیر خارجه آمریکا هنگام ورود به کنگره در پاسخ به سوالی در همین خصوص گفت: آنها خیلی زود آزاد خواهند شد.

"جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید، در گفتوگو با شبکه خبری سی انان اظهار داشت: بازداشت ده نظامی آمریکایی در خلیج فارس، اقدامی "تحریکآمیز" است و به دلیل همین اقدامات تحریکآمیز باراک اوباما، رئیسجمهوری آمریکا توافق هستهای با ایران را در اولویت خود قرار داده است.

وی در ادامه افزود: کاخ سفید اطمینان حاصل کرده که به زودی به شناورهای آمریکایی اجازه داده خواهد شد سفرشان را ادامه بدهند.

"جو بایدن"، معاون اول رئیسجمهور آمریکا هنگام ورود به سالن محل سخنرانی باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا گفت که اطمینان دارد موضوع نظامیهای بازداشتشده آمریکایی، پایانی خوش خواهد داشت.

در همین خصوص، "پیتر کوک"، سخنگوی پنتاگون به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ما با ایران در تماس هستیم و این اطمینان را گرفتهایم که قایقها و سرنشینان به زودی بازگردانده خواهند شد.

"بن رودز"، معاون مشاور امنیت ملی اوباما نیز به سی.ان.ان گفت: ما روی این موضوع کار میکنیم و امیدواریم مسأله حل شود.

یک مقام آمریکایی نیز به سی.ان.ان گفته که افراد بازداشت شده امشب را در ایران سپری خواهند کرد و احتمالاً تا ساعت 10:30 به وقت تهران آزاد خواهند شد.

از سوی دیگر نمایندگان کنگره آمریکا به خبر بازداشت نظامیان این کشور در خلیج فارس نیز واکنش نشان دادند.

سناتور "کوری گاردنر"، عضو کمیته روابط خارجی سنا، خواستار تعویق سخنرانی سالانه اوباما، تا زمان مشخص شدن موضوع توقیف شناورهایی آمریکایی شد.

سناتور "الیوت انگل"، دموکرات ارشد سنا نیز گفت: این اقدام ایران، همه چیز را در معرض خطر قرار میدهد.

"مارکو روبیو" یکی دیگر از نمایندگان کنگره آمریکا هم تأکید کرد که ایران بایستی نظامیهای بازداشتشده را آزاد کند.

دو فروند شناور نیروی دریایی آمریکا شامگاه سهشنبه با نقض حریم دریایی ایران وارد آبهای سرزمین ایران شده بودند که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شدند.

این دو شناور که به صورت غیرقانونی وارد آبهای ایران در حوالی "جزیره فارسی" شده بودند، حدود 2 کیلومتر در آبهای کشورمان گشت زنی کردند که این اطلاعات برروی دستگاه "جیپیاس" آنها نیز ثبت بوده و هم اکنون در اختیار سپاه پاسداران است.

گفتنی است؛ از 10 نظامی دستگیرشده، 9 نفر مرد و یک نفر زن بودهاند. آنها در شناورهای خود سلاحهای نیمه سنگین همراه داشتند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار