معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

جشنواره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس می‌تواند امیدبخش و ظرفیت‌آفرین باشد

جعفری گفت: جشنواره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس وضعیت فرهنگی کشور را نشان می‌دهد که می‌تواند امیدبخش و ظرفیت‌آفرین باشد و جهت‌گیری‌ها را اصلاح کند.
کد خبر: ۶۷۶۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳ - 02July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، «علی‌اصغر جعفری» معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست خبری بیست‌ودومین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و جایزه کتاب سال دفاع مقدس که صبح امروز (سه‌شنبه) در شهید سوداگر برگزار شد، با اشاره به اینکه ملت شریف ایران پای انقلاب اسلامی استوار ایستاده‌اند، اظهار داشت: امام خمینی (ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و نائب بر حقش حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، فرهیخته، نویسنده و محقق هستند و این توفیق بزرگی برای ما است. 

لزوم پیوست فرهنگی برای حمایت از جشنواره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس/ این جشنواره می‌تواند امیدبخش باشد

جعفری با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی حرکت رو به‌ رشدی در حوزه کتاب داشتیم، افزود: یکی از گونه‌های مؤثر و پیشران در ادبیات، بحث دفاع مقدس است که سهم بزرگی در ادبیات دارد و توانسته است این حرکت را سرعت ببخشد.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: بیش از ۳۷ هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است که برابر با انتشار سالی حدود ۸۰۰ عنوان کتاب است؛ این میزان با توجه به عظمت دفاع مقدس، عددی نیست، اما نسبت به تعداد نویسندگان، معجزه بزرگی است.

وی با قدردانی از نویسندگان و اندیشمندان حوزه دفاع مقدس گفت: برای سال ۱۴۰۳ (که کتاب‌های سال ۱۴۰۲ در آن بررسی می‌شوند) ۲ هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب را برای مأموریت این رویداد بزرگ پیش‌بینی کردیم که کمترین میزان پیش‌بینی ما است، اما تصور من این است که این میزان بیشتر خواهد شد.

جعفری تصریح کرد: در کنار تربیت نویسندگان جوان، تکریم پیشکسوتان و بزرگان، تقویت ناشران و حمایت از منتقدان و ارتقاء کیفی آثار منتشر شده، بایستی به بخش کمّی هم توجه کنیم.

وی گفت: برای تحقق نهضت صدبرابری کردن تولیدات دفاع مقدس که مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی است، برنامه پنج‌ ساله‌ای در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس طراحی و نوشته شده که تولیدات حوزه دفاع مقدس در طول ۲۰ سال باید صد برابر شود. 

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استفاده از ظرفیت‌های فناوری برای صدبرابری کردن تولیدات دفاع مقدس ضروری دانست و گفت: ناشران بخش عمومی و خصوصی باید تقویت شوند. ما باید بخش خصوصی را هم تقویت کنیم تا اقتصاد نشر بچرخد، اما باید به آن جهت دهیم که در حوزه دفاع مقدس کار را جلو ببریم.

جعفری با اشاره به لزوم پرداختن به ظرفیت عظیم رزمندگان و والدین شهدا در ادبیات دفاع مقدس اظهار داشت: جشنواره کتاب سال، نیم‌رخ وضعیت فرهنگی ما را نشان می‌دهد که باید همه حوزه‌های مرتبط را در کنار هم پیش ببرد و هر سال برای گام‌های مهم‌تری برنامه‌ریزی کند.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاکید کرد: این جشنواره می‌تواند امیدبخش و ظرفیت‌آفرین باشد و جهت‌گیری‌ها را اصلاح کند.

جعفری اظهار داشت: ما باید به‌سمت سبد حمایتی و تشویقی حرکت و برای نشر و معرفی کتاب سال کار کنیم، دستگاه‌های مختلف را پای کار بیاوریم و خودمان هم پای کار آن باشیم، در رسانه ملی ظرفیت ایجاد کنیم تا منتقدان هم بیایند و آن را گسترش دهند و از تبلیغات شهری برای معرفی آن استفاده کنیم.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: ما بایستی این حرکت عظیم را به چند برابر افزایش و آن را توسعه دهیم. آثار برگزیده باید در کتابخانه‌ها و در معرض دید همه قرار بگیرند و در حوزه‌های علمیه، وزارت علوم و نرم‌افزار شاد (برای دانش‌آموزان) معرفی شوند.

وی افزود: بایستی یک پیوست فرهنگی، رسانه‌ای و حمایتی برای رویداد کتاب سال دفاع مقدس طراحی کنیم تا تکالیف روشن شود و این، تنها مرتبط به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیست و ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی هم باید پای کار بیایند؛ چون این حوزه مخاطب دارد و مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی است. ما باید این فرهنگ را حفظ و آن را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

جعفری در مورد استفاده از ظرفیت استان‌ها اظهار داشت: باید استان‌ها را بیشتر درگیر کنیم که فرهیختگان آن مناطق احساس نکنند، مغفول مانده‌اند که این کار نیازمند برنامه‌ریزی است.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس عزت و سربلندی را به این کشور هدیه داد و انقلاب و امنیت دائمی را برای ما تضمین کرد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار