دبیر آفرین‌واره راوی عشق در گفت‌‎وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

هدف آفرین‌واره «راوی عشق» انعکاس روایت عکاسان از حادثه عاشورا

محمدی، هدف آفرین‌واره «راوی عشق» را کمک به هنر آیینی و عاشورایی دانست و گفت: در این رویداد تلاش داریم روایت خاص و متفاوت از حادثه بزرگ کربلا را به‌نوعی هنرمندانه و در قالب تصاویر و عکس‌هایی ماندگار از نگاه عکاسان حرفه‌ای ماندگار کنیم.
کد خبر: ۶۷۹۴۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰ - 20July 2024

«ناصر محمدی» دبیر بخش عکس، دومین آفرین‌واره بین‌المللی فیلم و عکس راوی عشق در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، با بیان اینکه در این رویداد ویژه عاشورایی برنامه‌های متعددی برای عکاسان بومی، ملی و بین‌المللی در راستای استفاده از ظرفیت عکاسی در روایت آیین‌های مذهبی عاشورا تدارک دیده شده است، اظهار داشت: یکسری نشست و کارگاه تخصصی در این رویداد پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده بود که اجرا شد. شخصاً معتقدم هر رویداد فرهنگی و هنری که در کشورمان برگزار می‌شود، نیازمند برنامه‌های جنبی و کارگاه‌های آموزش تجربه است تا مباحث آموزشی در حوزه‌های تخصصی به مخاطبان ارائه شود.

هدف آفرین‌واره «راوی عشق» انعکاس روایت عکاسان از حادثه عاشورا

 

وی افزود: در کارگاه‌هایی که در دومین آفرین‌واره بین‌المللی فیلم و عکس راوی عشق برگزار شد، بحث عکاسی آیینی و عکاسی روز معاصر دنیا مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. اولین کارگاه آموزشی این رویداد با حضور محمدعرفان آصف از کشور امارات با موضوع تجربیات پرتره و عکاسی برگزار شد. دیگر نشست رویداد، با حضور علیرضا پورخان از امارات با موضوع ضرورت شرکت در جشنواره‌های خارجی و نشست دیگر ما با موضوع عکاسی گردشگری توسط رها بیلر عکاسی از ترکیه برگزار شد که مورد استقبال قرار گرفت. 

محمدی ادامه داد: کارگاه آموزشی دیگری از سوی سید جمال الدین سجادی از کشور افغانستان با موضوع گلشهر و عکاسان افغانستانی و در ادامه، عکاسی آیینی و عاشورایی را برگزار کردیم که روایتی از یک پروژه عکاسی در گلشهر مشهد بود که یک نگاه متفاوت را در بحث عکاسی خیابانی مطرح می‌کرد. با توجه به تغییراتی که در دنیا در مسئله تکنولوژی می‌بینیم، نشست دیگری از مصطفی رضایی از کشور افغانستان با موضوع هوش مصنوعی و عکاسی رقم زدیم. 

دبیر بخش عکس، دومین آفرین‌واره بین‌المللی فیلم و عکس راوی عشق، با طرح پیشنهادی گفت: یکی از مشکلاتی که در جشنواره‌های فرهنگی و هنری وجود دارد، عدم احراز توانایی داوران است که ما این پیشنهاد را داریم که در جشنواره‌ها فراخوان داده شود که کسانی که توانایی داوری دارند، رزومه خود را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و دبیرخانه از بین افرادی که شرایط لازم را دارند، افراد را انتخاب کنند و این روش باعث می‌شود انتخاب‌ها به‌صورت کاملا عادلانه و منصفانه صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه دومین دوره برگزاری این رویداد هنری است، عنوان کرد: امیدواریم با توجهات حضرت امام حسین (ع) و بانوی کربلا حضرت زینب (س) بتوانیم این آفرین‌واره را که هدف آن کمک به هنر آیینی و عاشورایی و روایت خاص و متفاوت از حادثه بزرگ کربلا و رشادت حضرت عباس (ع) و ایثار‌هایی که ۷۲ یار حضرت انجام شده، را به‌نوعی را هنرمندانه و در قالب تصاویر و عکس‌هایی ماندگار از نگاه عکاسان حرفه‌ای ماندگار شود تا بتواند یک تجربه بصری خوب را نسبت به این حادثه بزرگ و جانسوز به‌وجود آورد. 

محمدی درباره رویکرد نشست‌ها و کارگاه‌هایی که در این رویداد برگزار شده است، تصریح کرد: کارگاه‌هایی که در آفرین‌واره راوی عشق برگزار می‌شود در راستای تکمیل عکاسی آیینی و عاشورایی است؛ معتقدیم کارگاه‌های حضوری متناسب با شرایط مناسک عاشورایی نیست، چون در آفرین‌واره راوی عشق باید از نظر فنی و ذهنی و تکنیکی آمادگی وجود داشته باشد تا در این رقابت بتوان موفق عمل کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها