در نشست بسیج حقوق‌دانان مطرح شد؛

حق دفاع مشروع ایران در برابر اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی

استاد حقوق بین‌الملل گفت: اگر یک حمله تروریستی به پشتوانه یک رژیم، سازمان‌یافته و ادامه‌دار باشد، قطعاً مشمول ماده دفاع مشروع می‌شود.
کد خبر: ۶۸۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲ - 03August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «هیبت‌الله نژندی‌منش» استاد حقوق بین‌الملل در نشستی که عصر امروز در سازمان بسیج حقوق‌دانان کشور و با موضوع ابعاد حقوقی ترور شهید اسماعیل هنیه برگزار شد، اظهار داشت: برخی حقوق‌دانان می‌گویند اقدام جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام تروریستی در قالب دفاع مشروع تلقی نمی‌شود؛ در حالی که این تحلیل غلط است.

حق دفاع مشروع ایران در برابر اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی

نژندی‌منش افزود: این موضوع که رژیم صهیونیستی با اجیر کردن گروهی تروریستی، این اقدام تروریستی را طراحی کرده است و دخالت مستقیمی در ترور شهید هنیه نداشته است و بنابراین پاسخ ایران در قالب دفاع مشروع تلقی نمی‌شود، هم‌اکنون در محافل حقوقی مورد بحث است.

وی ادامه داد: برخی از حقوق‌دانان معتقدند که دفاع مشروع، محدود به حملات مسلحانه نیست؛ البته دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرده است که حق دفاع مشروع فقط به واسطه حمله مسلحانه ممکن است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سوال بعدی این است که آیا اقدامات تروریستی با حمایت یک دولت می‌تواند با دفاع مشروع مواجه شود که در پاسخ باید بگوییم که دفاع مشروع، تنها در صورتی ممکن است که مداخله یک دولت چه مستقیم و چه غیرمستقیم مشهود باشد.

نژندی‌منش عنوان کرد: اینکه حمله تروریستی مشمول ماده ۵۱ اساسنامه دیوان بین‌المللی قرار می‌گیرد یا خیر باید عرض کنیم که اگر یک حمله تروریستی به پشتوانه یک رژیم و سازمان‌یافته و ادامه‌دار باشد، قطعاً مشمول ماده دفاع مشروع می‌شود.

انتهای پیام/ 371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار