رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین:

حمایت از مقاومت فلسطین و غزه رویکرد اصلی برنامه‌های موسم اربعین است

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی گفت: ماهیت و روح حاکم بر نهضت عاشورا و مراسم اربعین، ضد ظلم و حمایت از مظلوم است و در اربعین امسال تلاش خواهد شد که صدای مظلومیت مردم غزه و ابراز انزجار و نفرت از متجاوزان جهانی شود.
کد خبر: ۶۸۳۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸ - 10August 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین «حمید احمدی» رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین امروز (شنبه، ۲۰ مرداد) در گفت‌وگو با خبرنگاران در تهران با اعلام این مطلب اظهار داشت: ماهیت و روح حاکم بر نهضت عاشورا و مراسم اربعین، ضد ظلم و حمایت از مظلوم است و در اربعین امسال تلاش خواهد شد که صدای مظلومیت مردم غزه و ابراز انزجار و نفرت از متجاوزان جهانی شود.

وی افزود: این رویکر در تولید محصولات فرهنگی، همایش‌ها، آیین‌ها و نشست‌های مختلف در صدر برنامه‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت و ان‌شاءالله این فضا متبلور و قدم و گامی در حمایت از فلسطین باشد.

رویکرد اصلی برنامه‌های موسم اربعین حمایت از مقاومت فلسطین و غزه خواهد بود

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در پاسخ به سوالی به تشریح برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری گسترده و باشکوه اربعین امسال با توجه به تنوع مخاطب از کودک تا بزرگسال و حضور اقشاربا سطح فرهنگی مختلف از جمله اساتید، نخبگان، اصحاب ادب، هنر، مردم و... اشاره کرد و گفت: به تناسب هر گروه برنامه‌هایی پیش بینی شده است که در داخل کشور و عراق برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس آمار ثبت نام، حدود ۴۰ درصد زائران امسال از بانوان هستند به برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی مانند روایتگری، همایش و سخنرانی‌های مذهبی برای این قشر و عموم زائران اشاره کرد و گفت: علاوه بر برنامه‌های گروه‌های مردمی، به‌همت هیئت رزمندگان اسلام به‌عنوان مسئول برنامه‌های سخنرانی و عزاداری کمیته فرهنگی اربعین، در بیش از ۴۰ موکب برنامه برگزار خواهد شد و با اعزام بیش از ۷۰ مداح و سخنران برجسته کشوری بیش از ۷۰۰ مراسم سخنرانی، دعا و نیایش پیش بینی شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی با اشاره به حضوراصحاب فرهیخته و دانشگاهیان در مراسم اربعین امسال، اظهار داشت: با توجه به مسئولیت کمیته فرهنگی درموضوع تولید ادبیات و گفتمان‌سازی برای جهانی شدن این حرکت بزرگ، از حضور اساتید به‌عنوان یک ظرفیت بزرگی بهره برده و نخبگان زیادی از کشور‌های مختلف در موسم اربعین حضور دارند و به همین منظور نشست‌های متعددی در شهر‌های مختلف زیارتی عراق طراحی شده است.

رویکرد اصلی برنامه‌های موسم اربعین حمایت از مقاومت فلسطین و غزه خواهد بود

وی به برگزاری نشست اربعین، معارف علوی و مقاومت اسلامی، مراسم ویژه بر سر مزار شهید ابومهدی المهندس در تجلیل از فرماندهان و رهبران مقاومت اسلامی، همایش‌های متعدد در کربلا با همکاری عتبه حسینی، گروه‌های مقاومت و سازمان‌ها و دانشگاه‌ها با موضوع اربعین و همبستگی اسلامی، اربعین و مقاومت اسلامی، بانوان و مقاومت اسلامی و اربعین و خانواده متعهد و مقاوم در بستر مدرسه عاشورا اشاره و تاکید کرد: با توجه به فعالیت کار گروه سبک زندگی توجه ویژه‌ای هم به این موضوع شده است و با حضور اندیشمندان موضوع سبک زندگی در اربعین پیگیری خواهد شد.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزاری محافل قرآنی و شعر و اعزام بیش از ۱۱۰ قاری از ایران و پنج کشور جهان را یادآور شد و با اشاره به اینکه این تعداد حدود دو برابر اعزام‌های سال قبل است، از برگزاری صد‌ها محفل قرآنی به صورت برنامه‌های گروهی، جمع خوانی و محافل شعر با حضور بانوان شاعر از ایران و عراق و محافل شعر عمومی بانوان و آقایان شاعر خبر داد.

وی تصریح کرد: شعار اربعین امسال با عنوان «کربلا طریق‌الاقصی» مورد توجه خاص قرار گرفته و با توجه به این شعار محفل ویژه شعر غزه هم برگزار می‌شود.

رویکرد اصلی برنامه‌های موسم اربعین حمایت از مقاومت فلسطین و غزه خواهد بود

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی در بخش دیگری از این گفتگو به طرح تکریم از خانواده شهدا و موکب داران عراقی با اهدای هزار بسته برای تقدیر از میزبانی و کرامت عراقی‌ها و توجه ویژه به پوشش رسانه‌ای مراسم اربعین اشاره و تاکید کرد: تلاش شده است از هر گونه دو گانه سازی در این مراسم پرهیز شود و صحنه واقعی خلاف آن چیزی نیست که در رسانه‌های بیگانه وانمود می‌شود. 

وی حضور ۲۵۰ روایتگر، فضاسازی، محیط آرایی و راه‌اندازی اپلیکیشن جامع‌الاربعین را از دیگر فعالیت‌های صورت‌گرفته برشمرد که می‌تواند امکانات بسیار خوبی را در اختیار زائران قرار دهد و از روز سه‌شنبه آینده (۲۳ مرداد) قابل دریافت و استفاده است.

در پایان این برنامه با حضور رئیس کمیته فرهنگی و آموزش اربعین و آقای ایمان شمسایی مسئول کار گروه خبر از چهار عنوان کتاب جدید که توسط این کمیته در کمک به گسترش فرهنگ اربعین منتشر شده است؛ رو نمایی شد.

این کتب که شامل مجموعه پنج جلدی مقالات اساتید شرکت کننده در همایش‌های اربعین در ایران و عراق، دیوان ثمرات الفواد، قطره‌ای در دریا و شراره‌های عشق و عطش می‌باشد بخشی از بیش از ۲۰ عنوان کتابی است که کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در موسم اربعین ۱۴۰۳ برای انتشار آماده کرده است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار