استاندار زنجان: 

بی‌توجهی به موضوع تامین آب در استان بحران ایجاد می‌کند

«افشارچی» گفت: موضوع آب یک مساله جدی در این استان است که بی‌توجهی به آن می‌تواند بحران ایجاد کند.
کد خبر: ۶۸۵۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۷ - 17August 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از زنجان، «محسن افشارچی» امروز در جلسه مدیریت بحران استان که با حضور «محمدحسن نامی» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد با بیان اینکه تلاش استان در سه سال گذشته بیشتر بر مساله حل موضوع آب متمرکز بوده است، اظهار داشت: درصورت بی‌توجهی به آن، بحرانی همانند مشکل همدان در سال گذشته، گریبان‌گیر استان خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان‌های همسایه زنجان ۷۵ درصد آب‌های سطحی خود را کنترل می‌کنند، اضافه کرد: این میزان در استان ۷ درصد است که در صورت بهره‌برداری از سه سد در حال احداث استان شامل مشمپا، بلوبین و مراش این میزان به ۵۰ درصد خواهد رسید.

استاندار زنجان با بیان اینکه عملیات اجرایی سد بلوبین به اتمام رسیده و در مرحله تکمیل خطوط انتقال به سمت شهرستان ایجرود است، ادامه داد:در صورت تامین اعتبار، سد مراش تا پایان سال، آبگیری خواهد شد و همچنین سد مشمپا در صورت حل مشکلات زیست محیطی و اتمام آن می‌تواند آب شهرهای زنجان، سلطانیه، خرمدره و ابهر را تامین کند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر سد مشمپا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تخصیص اعتبار می‌توان به رفع مشکل تامین آب استان و آبگیری آن در مدت یک سال امیدوار بود، اظهار داشت: در آن مقطع برای احداث آن چهار هزار میلیارد ریال هزینه شد اما در حال حاضر تکمیل آن نیازمند اعتبار ویژه است.

افشارچی با بیان اینکه بیشتر آب مصرفی استان از آب‌های زیرزمینی است که روز به روز در حال کم شدن است، افزود: برای رفع این مسئله باید از آب های سطحی استفاده کنیم.

وی استحصال آب از منابع جدید را از جمله تدابیر کم آبی عنوان کرد و گفت: این مهم در بالادست سدهای تهم و کینه ورس شهرهای زنجان و ابهر مورد توجه قرار گرفته است.

این مسؤول در ادامه با بیان اینکه این استان به لحاظ لجستیکی از محل اعتبارات بحران کشور وضعیت بهتری دارد، گفت: با این اعتبارات توانسته‌ایم بخشی از نیازهای استان را برطرف کرده و نسبت به ۲ سال گذشته پیشرفت کنیم.

افشارچی اظهار داشت: هلال احمر استان نیز برای تقویت بحث لجستیکی خود بهتر عمل کرده است و در آینده ای نزدیک از خودروهای جدید خریداری شده آن رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اعتبارات تکمیل ساختمان مدیریت بحران استان نیز وصول شده است، گفت: با تکمیل نهایی، این ساختمان در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار