حجت‌الاسلام صدیقی:

راهپیمایی عظیم اربعین اقدامی بی‌سابقه در طول تاریخ است

امام جمعه موقت تهران با اشاره به راهپیمایی اربعین گفت: این نسیم از وجود امام حسین (ع) می‌وزد و دل‌های عاشقان را با خود بیابانی می‌کند. این حرکت عظیم جمعیت‌های چند میلیونی در تاریخ بی سابقه است.
کد خبر: ۶۸۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸ - 23August 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «کاظم صدیقی» امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته پایتخت در مصلی امام خمینی (ره)، اظهار داشت: شما نمازگزاران جمعه و خود را به تقوا، یاد خدا، اجرای دستورات خداوند، انجام واجبات و ترک محرمات توصیه می‌کنم.

این حرکت عظیم جمعیت های چند میلیونی در تاریخ بی سابقه است

حجت‌الاسلام صدیقی افزود: کسی که بر هوس خود پیروز شود، جلوی زیاده‌خواهی نفس را بگیرد، زبان را کنترل کند، چشم‌پاک باشد، دست‌پاک باشد، زندگی خود را به نجاست گناه آلوده نکند، او قهرمان است.

خطیب این هفته جمعه تهران با اشاره به فرارسیدن ایام اربعین حسینی گفت: ایام اربعین حضرت سالار شهیدان علیه السلام است؛ لذا با عنایت الهی و نگاه رحمت حضرت بقیه‌الله الاعظم در خطبه اول مطالبی درباره اربعین حسینی به محضر نمازگزاران عزیز و همه با نماز جمعه تهران مرتبط می‌شوند، تقدیم می‌کنم.

وی ادامه داد: کلمه اربعین (چله) از کلماتی است که برای اهل سیر و سلوک، باطن‌گرایان، عارفان و صاحبدلان یک جایگاه خاص و قداست دارد. در قرآن کریم خداوند متعال اربعین کلیم خود را به عنوان یک کلاسی که می‌تواند همیشه دایر باشد به همه موحدان عالم می‌توانند یک چله حالت مراقبه داشته باشند و در این کارگاه تزکیه نفس حرکات و سکنات خود را با دستورات الهی رضای خداوند متعال تنظیم کنند.

حجت‌الاسلام صدیقی افزود: خداوند متعال در آیه ۱۴۲ سوره مبارکه اعراف می‌فرمایند که یک ماه مواعده داشت با حضرت موسی (ع) و حضرت موسی (ع) در مهمانی و دلدادگی‌اش به خوبی امتحان داد لذا خداوند از این موضوع خوشش آمد و این یک ماه را به اربعین تبدیل کرد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بنی اسرائیل هم ۴۰ سال در وادی تیه سرگردان بود، در آیه ۳۶ سوره مبارک مائده چنین آمده است که درباره حضرت موسی کلیم علاوه بر اینکه چله نشین مراقبه‌ای، سیر و سلوکی و انقطاعی داشت؛ خداوند متعال در ۴۰ سالگی به او خلعت نبوت پوشاند.

وی گفت: وجود نازنین خاتم الانبیا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله هم در ۴۰ سالگی رسالت و نبوت خود را برای تحول عالمیان در وجود شریف خود متجلی دید. روایت است که اگر حاجتی داشتید، ۴۰ نفر دور یکدیگر جمع شده و خدای متعال را بخوانید و خداوند متعال به این جمع عنایت خاص دارد و دعا را مستجاب می‌کند.

حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه اگر چهل مومن به خوبی یک فرد شهادت بدهند خداوند به احترام آنها از گناه او گذشت می‌کند، تصریح کرد: به همین دلیل، کسی که از دنیا می‌رود تشییع‌کنندگان از مومنان مشایعت کننده گواهی می‌گیرند؛ لذا اگر مومنین شهادت دهند که او فرد خوبی است خداوند به این مجموعه ۴۰ نفری احترام قائل است و اگر در پرونده متوفی گناه یا نواقصی وجود داشته باشد، خدا برای حفظ آبروی این ۴۰ نفر گناه او را می‌بخشد تا آنها بی اعتبار نشده و شهادتشان بی‌خاصیت نشود.

پیاده‌روی اربعین با جمعیت‌های چند میلیونی در تاریخ سابقه ندارد

امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه ضمن دعوت مجدد به تقوای الهی اظهار کرد: همه شما خوبان که به معنای واقعی کلمه ذخیره، سرمایه، آبروی مقدسات و نظام، زینت جبهه‌های فرهنگی و نظامی هستید؛ شما شهید تقدیم کرده‌اید و در صحنه‌های خطر از آبرو، آرامش و راحتی خود برای انقلاب، دین و ولایت گذشته‌اید و ایثار و نثار شما دنیا را مبهوت کرده است و رونق نماز‌های جمعه، راهپیمایی‌های اربعین و عاشورا ناشی از وجود شما بزرگان است؛ البته تقوا برای شما ارزش بالایی دارد را به تقوای الهی دعوت می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به حرکت عظیم و میلیونی پیاده‌روی اربعین حسینی افزود: ابتدا در این خطبه به مناسبت این پدیده الهی جدید که نقطه عطفی در تاریخ دلدادگی به خدا و اولیای خداست، این حرکت اربعینی که بدون بخشنامه و برنامه‌ریزی در یک فضای خودجوش همه دل‌هایی که مناسبت و مجانست با حضرت سیدالشهدا داشته‌اند، این نسیم وجود امام حسین علیه السلام می‌وزد و دل‌های عاشقان را با خود بیابانی می‌کند. این ما نیستیم که کربلا می‌رویم، این امام حسین است علیه السلام که ما را کربلا می‌برد. اگر هم نرفتیم، دل ما آنجاست.

حجت‌الاسلام صدیقی ادامه داد: این عظمتی که در چند سال اخیر حرکت عزت‌ساز جمعیت‌های چند میلیونی که در تاریخ سابقه ندارد و در هیچ مراسم مذهبی نه در حج و نه در غیر از آن، شما این عظمت را مشاهده نمی‌کنید؛ ابتداً از خدا تشکر و قدردانی می‌کنیم و سپس از ائمه اطهار و حضرت سیدالشهدا علیه السلام سپاس می‌گوییم.

مردم عراق برای پذیرایی از زائران از همه دارایی خود مایه می‌گذارند

وی گفت: در قدم بعد؛ پرچمدار جبهه دیانت، فرهنگ، تمدن، معنویت، انقلاب، جهاد و همه خوبی‌ها نائب امام زمان آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله العالی که طراح همه اموری که مایه امت عزت اسلامی می‌شود در این مدت یکی پس از دیگری هم در پیشرفت‌های نظامی و عظمت‌های دفاعی و هم در تربیت جوان‌هایی که در مکتب حاج قاسم سلیمانی تربیت می‌شوند مانند شهید حججی که در سنین جوانی بی تاب جبهه و هستند؛ اینها همه در پرتو صلابت نورانیت و دل وصلی است که این مرد نازنین دارد.

خطیب این هفته جمعه تهران با بیان اینکه از شما مردم و همه ملت ایران که در این حماسه عظیم، رزمایش، همایش و مانور انتظار، اقتدار و عزت هم مردم هم دولت طی مدت‌هایی که این عظمت خلق شده است، سهیم هستید؛ لذا از همه شما تشکر می‌کنم، تصریح کرد: تشکر ویژه دارم از مردم عراق حشد الشعبی و دولت عراق که با همه وجود سفره دل خود را عهد کرده‌اند و برای پذیرایی از زائران حضرت سیدالشهدا علیه السلام در سفره زندگی خود صرفه‌جویی کرده و از همه دارایی خود مایه می‌گذراند و دولت عراق هم در نهایت صداقت در تامین امنیت با برخورد‌های بسیار حساب شده، مشوق حرکت حماسه‌ساز اربعین هستند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: این جزو برکات نظام، انقلاب، خون شهدا و میوه‌های شیرین پدیده‌ای است که امام نهال آن را کاشت و شما امروز سر سفره امام اینها را غرس می‌کنید.

شهید رئیسی با عشق و بدون خستگی به مردم خدمت می‌کرد

حجت‌الاسلام صدیقی در ادامه با اشاره به ابعاد شخصیتی شهید رئیسی خاطرنشان کرد: نکته بعدی عظمت شخصیت شهید رئیسی است. بنده پس از شهادت شهید رئیسی عزیز قصور دارم و باید چند جمله‌ای هم درباره ایشان که یک شهید با عظمت، نورانی مظلوم، عاشق، مردمی و ضربه‌دیده از شماتت زبان‌ها و قلم‌های تیز هست، سخن بگویم.

وی با اشاره به عظمت حضور مردم در تشییع پیکر شهید رئیسی افزود: هنگامی که در هر کشوری رئیس جمهوری از دنیا می‌رود و یا به دلیلی برکنار می‌شود آنگاه مملکت دچار بحران می‌شود، اما، رئیس جمهوری در تراز که رئیس جمهور شهید ما یک رئیس جمهور تافته جدا بافته بود و خداوند ویژگی‌های ارزشی را به او اعطا کرده بود؛ او خودش نبود، بلکه خدا، رهبر و مردمش بود؛ خداگرا و خدامحور، ولایت‌مدار و مردم‌دار بود؛ خود را قطره‌ای در کنار مردم با عظمت و دوست‌داشتنی ایرانی مانند یک خادم می‌دید؛ این شعار نبود و در عمل نیز چنین بود یک لحظه مغرور نشد و همواره مردمی بود عاشق بود و دلیل این عاشقی خستگی‌ناپذیر بودن او بود.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: شهید رئیسی گاهی در ۲۴ ساعت فقط دو ساعت می‌خوابید و حضرت آقا برای ایشان دلسوزی می‌کرد و به او می‌گفت که به خود برس وگرنه صدمه می‌بینی؛ شهید رئیسی در پاسخ می‌گفت که مشکلی ندارم و طاقت می‌آورم. این عاشقی است و عشق به آدم نیرو می‌دهد و خستگی‌ناپذیر می‌سازد.

وی ادامه داد: شهید رئیسی یک عنصر متدین، مردمی، عاشق خدمت، مخلص، ولایت‌مدار، متعبد، شجاع و بسیار ستودنی بود که همچون رئیس جمهوری که با کابینه متناسب خودش که پرچم اجرای کشور در دستش بود، نشان داد که مردم، همه کس و همه چیز اوست. او به خودش فکر نکرد، شب و روز و خورد و خوراک و استراحت نداشت و به حاشیه‌ها و فحش‌ها و ناسزا‌ها توجه نکرد و وقت خود را معطل نساخته و پاسخ آنها را نگفت؛ عشق به خدمت او را آواره کرد و نتیجه‌ای که خداوند از این عاشقی به او داد، شهادت بود و چنین رئیس جمهوری از دست ما رفت، او نعمتی بود که از دست ما رفت.

بعد از شهادت رئیس‌جمهور، مملکت یک روز هم معطل نماند

امام جمعه موقت تهران با اشاره به تدابیر مقام معظم رهبری پس از شهادت شهید رئیسی، گفت: بنازم به شجره طیبه ولایت فقیه که مملکت یک روز هم معطل نماند و یک روز در آن بحران پیش نیامد. همان زمان حادثه که در مساجد گریه‌ها و زجه‌ها برای ماندن رئیس جمهور بود، حضرت آقا مسئولان را جمع کردند و گفتند که هیچ کاری نباید دچار وقفه و مشکل شود. اینگونه آرامش و گرما در کابینه و دست‌اندرکاران خدمت به وجود آوردند که آب از آب تکان نخورد.

وی افزود: در مدت کوتاهی در حدود ۵۰ روز، مقدمات انتخابات [ریاست جمهوری]برگزار شد. انتخابات در اوج آرامش برگزار شد. همچنین هم مجلس خبرگان افتتاح شد و هم مجلس دوازدهم کار خود را شروع کرد. این کار‌های بزرگ هر کدام‌ِشان بر دوش یک دولت سنگینی می‌کند که در نهایت آرامش، امنیت، صحت و سلامت برگزار شد و این نیست مگر آن جمله‌ای که حضرت امام فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا مملکت شما آسیب نبیند.

حجت‌الاسلام صدیقی بیان کرد: دولت جدید که با همراهی کامل مجلس شورای اسلامی کابینه‌اش در حد کمال در اختیارش هستند امیدواریم که ان‌شا‌ءالله در تراز شهید رئیسی خدمت کنند و ببینند که مهم‌ترین ارزش هماهنگی با محوریت و مرکز ثقل عزت و معنویت کشور که ولایت‌فقیه است هر رئیس‌جمهوری بر معنای ولایت امام‌زمان که امروز در وجود ولی‌فقیه تجلی دارد خدمت کند او در میان مردم سرافراز و در درگاه خداوند و اولیا الهی سربلند خواهد بود.

وی افزود: اگر خدای ناخواسته زاویه‌ای باشد، ضرر تنها ضرر شخص رئیس‌جمهور نیست، بلکه ضرر مردم است و شخص خود اوست؛ لذا هم مسئله ولایت‌مداری در رأس امور کشور برای پیشبرد امور و وحدت و انسجام کشور اهمیت دارد و اینکه حرف آخر را یک نفر بگوید؛ محور سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها یک نفر باشد که خداوند او را امضا کرده است و با مبانی فقهی او پرچم را در دست گرفته، دوم مردمی‌بودن و سوم کارآمد بودن است.

خطیب این هفته جمعه تهران اظهار کرد: ولایت‌مداری در راس امور کشور است. مشاهده کردید که حضرت آقا و شهید رئیسی دغدغه معیشتی داشتند. آنها به ساخت زیر ساخت‌ها پرداختند و می‌دانستند شما اهل تحمل هستید. باید خدمات شهید رئیسی بیشتر بازگو شود که البته در آن مدت شهادت ایشان بخشی از خدمات این شهید بزرگوار و دولت همراه او و معاونین او مانند مخبر که نقش پررنگی را در این مدت ایفا کردند، بازگو شد.

حجت‌الاسلام صدیقی اضافه کرد: برادر بزرگوارمان آقای دکتر مخبر در صحنه‌های قبل هم جزو چهره‌های موفق بودند و در مدت پس از شهادت شهید رئیسی نیز، پرچم را به خوبی نگه داشتند و با آبرو مسیر را طی کردند تا دولت جدید مستقر شود. برای ملت و دولت ذیل پرچم الهی پیروزی مستمر بر همه دشمنان خصوصاً صهیونیست‌ها را از درگاه خداوند مسئلت دارم.

انتهای پیام/ 381

نظر شما
پربیننده ها