معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان:

آمادگی ۴۰۰ مسجد مشهد برای میزبانی از زائرین امام رضا (ع)/ مسجد خانه مردم است

حجت‌الاسلام‌ احمدنیا گفت: با توجه به حضور ۷ میلیون زائر در ایام شهادت امام رضا علیه‌السلام در مشهد، امسال افزایش ۲۰ درصدی اسکان پیش‌بینی شده که در این راستا ۴۰۰ مسجد خدمت‌رسان زائران رضوی هستند و هر شب اسکان برای ۱۰۰ هزار نفر فراهم شده است.
کد خبر: ۶۸۸۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۳ - 01September 2024

آمادگی ۴۰۰ مسجد مشهد برای میزبانی از زائرین امام رضا (ع)/ مسجد خانه مردم استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «امیرحسین احمدنیا» معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در نشست خبری تشریح برنامه‌های این مرکز در دهه پایانی صفر که امروز در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: ستاد دهه آخر ماه صفر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان از ۱۵ مرداد کار خود را آغاز کرد که چند مسئولیت مهم را پیگیری می‌کند.

وی افزود: معتقد هستیم مسجد نسبت به همه مسائل و مشکلات جامعه مسئول است و باید راهکار ارائه دهد. همچنین مسجد خانه خدا و خانه مردم است چراکه از ابتدای تاسیس ملجا و پناهگاه مردم بوده است. 

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با بیان اینکه زیارت امام رضا علیه‌السلام در روایات افضل زیارات ائمه شمرده شده است، ادامه داد: اعتقاد داریم مشهد یک شهروند دارد و آن حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام است و تمام کسانی که ساکن مشهد هستند مجاوران و هم‌محله امام رضا علیه‌السلام به شمار می‌روند؛ بر همین اساس باید آحاد مردم به میزبانی شایسته از زائران حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام توجه کنند و با ارائه راهکار نسبت به تحقق این مهم اهتمام داشته باشند.

حجت‌الاسلام احمدنیا در ادامه با اشاره به چگونگی راه‌اندازی قرارگاه هم‌محله امام رضا علیه‌السلام، تصریح کرد: این قرارگاه از نوروز ۱۴۰۱ با دو هدف تلاش برای ارتقا فرهنگ میزبانی از زائران امام رئوف و ساماندهی کلیه ظرفیت‌های مردمی برای میزبانی شایسته از زائران امام رضا علیه‌السلام کار خود را آغاز کرد.

وی گفت: این قرارگاه سال گذشته با محوریت ۳۱۳ مسجد و بیش از ۵۰۰ منزل از منازل شهروندان با بهره‌گیری از سه هزار خادم توانست از ۲۷۴ هزار و ۴۸۲ نفر شب میزبانی کند و ۷۳۲ هزار و ۲۹۳ نفر را اطعام دهد.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان بیان داشت: پیش‌بینی شده در دهه پایانی ماه صفر امسال ۷ میلیون زائر در مشهدالرضا حضور خواهند داشت؛ بر همین اساس ماموریت و وظیفه خطیری متوجه قرارگاه‌های خدمت‌رسانی استان و هم‌محله امام رضا علیه‌السلام به‌عنوان میزبانان زائران رضوی است.

حجت‌الاسلام احمدنیا گفت: با توجه به حضور گسترده مردم در ایام شهادت امام رضا علیه‌السلام در مشهد امسال افزایش ۲۰ درصدی اسکان پیش‌بینی شده که در این راستا ۴۰۰ مسجد خدمت‌رسان زائران رضوی هستند و هر شب اسکان برای ۱۰۰ هزار نفر فراهم شده است.

وی ابراز داشت: تا امروز ۳۷ هزار نفر در سامانه هم‌محله امام رضا علیه‌السلام ثبت‌نام کرده‌اند و بیشترین درخواست مربوط به استان‌های اصفهان، قم و تهران است که از این تعداد تاکنون ۳۳ هزار نفر در محل‌های اسکان استقرار پیدا کرده‌اند.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان خاطرنشان کرد: بیشترین درخواست اسکان که در سامانه هم‌محله امام رضا علیه‌السلام ثبت شده مربوط به دهم تا دوازدهم شهریور است و بیشترین خروج زائران در بازه زمانی چهاردهم تا شانزدهم شهریور انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام احمدنیا تصریح کرد: در گذشته قرارگاه هم‌محله امام رضا علیه‌السلام به زائرانی که به‌صورت فردی، خانوادگی و کاروان‌های حداکثر ۲۵ نفره به مشهدالرضا سفر می‌کردند خدمات ارائه می‌داد، اما امسال اولویت با زائرانی است که به‌صورت خانوادگی به مشهدالرضا مشرف می‌شوند.

وی افزود: به‌منظور ارتقای فرهنگ میزبانی از زائران رضوی ۷۰۰ بانوی مبلغه در راستای تبلیغ اهمیت و جایگاه میزبانی مومنین در مساجد با قرارگاه هم محله امام رضا علیه‌السلام همکاری دارند.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان ابراز داشت: مرکز هنر و رسانه مرکز رسیدگی به امور مساجد سه برنامه گفتگو محور با نام‌های قرارگاه هم‌محله امام رضا علیه‌السلام، مزد خدمت و چهنو به‌منظور انعکاس تلاش‌هایی که در راستای میزبانی از زائران امام رضا علیه‌السلام در مشهد صورت گرفته و تبیین فرهنگ ریشه‌دار میزبانی از زائران تولید کرده که از طریق رسانه ملی و فضای مجازی در حال پخش و انتشار است. 

حجت‌الاسلام احمدنیا یادآور شد: از طریق سایت هم‌محله امام رضا علیه‌السلام و همچنین شماره تماس ۰۵۱۳۲۰۱۲۰۴۰، امکان ثبت اطلاعات و پیگیری درخواست اسکان برای زائران رضوی فراهم شده است.

وی اظهار داشت: میزبانی از زائران رضوی در مساجد به دهه پایانی ماه صفر خلاصه نمی‌شود بلکه در دهه کرامت و ایام نوروز که مشهد شاهد حضور میلیونی زائران رضوی است این مهم دنبال می‌شود. 

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: قرارگاه هم‌محله امام رضا علیه‌السلام با رویکردهای اسکان رایگان، اطعام صلواتی، حمل و نقل رایگان و نذر خدمت و مهارت به زائران رضوی خدمات ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها