«معرفی کتاب»

«اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است»

کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه خاطرات آزادگان استان اردبیل که به نویسندگی «سیده صغری جوادی قوزلو» در سال ۱۳۹۷ توسط انتشارات «خط هشت» به چاپ رسید.
کد خبر: ۶۹۶۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸ - 05October 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اردبیل، کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه خاطرات آزادگان استان اردبیل که به نویسندگی «سیده صغری جوادی قوزلو» توسط انتشارات «خط هشت» در هزار نسخه با حمایت مالی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل به چاپ رسیده است.

در این کتاب سعی شده تا گوشه‌هایی از خاطرات تلخ و شیرین ۳۰ تن از آزادگان سرافراز استان اردبیل در اردوگاه‌های بعثی عراق به رشته تحریر درآمده است. در هر بخش یکی از آزاد مردان به مرور خاطرات خود از سال‌های کودکی نوجوانی، جوانی، جنگ و اسارت پرداخته است. پایان بخش این مجموعه به تصاویری از راویان در زمان حضور در جبهه و هنگام آزادی و ورود به میهن اسلامی اختصاص دارد.

در بخشی از کتاب آمده است:

جایی برای خوابیدن نبود. گاهی نان را در کیسه‌ای می‌آوردند و در وسط سوله به زمین می‌ریختند. هرکس زرنگ بود تکّه‌ای نان خشک برمی داشت و می‌خورد. ظرف آب را بیرون گذاشته بودند و آبی برای خوردن در داخل سوله نبود.

 بچّه‌ها بعد از خوردن نان از درد به خود می‌پیچیدند. بعد از چند روز، ما را به پادگانی در شهر یعقوبه منتقل نمودند. در بدو ورود، زخمی‌ها و بیماران را جدا کردند تا به بیمارستان منتقل کنند. چون به شدت سرفه می‌کردم مرا به بیمارستان بغداد منتقل نمودند. بعد از معاینه و رادیوگرافی تشخیص دادند که بیماری سل دارم.

 در بیست روزی که در بیمارستان بودم با یکی از اسرای ایرانی به نام عیسی آشنا شدم که به شدت مجروح بود و بر اساس تشخیص کمیته بین المللی صلیب سرخ باید برای معالجه به ایران برمی گرداندند. او گفت: «شهرام! اگر سفارشی به خانواده ات داری بگو من به آنها خبر می‌دهم». چون نگران خانواده ام بودم شماره تلفن دادم و از او خواستم که به آنها خبر دهد که من اسیر و سالم هستم تا خیالشان از بابت من راحت شود. بعد از آزادی فهمیم که او این خبر را به خانواده ام داده بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها