زندگی به سبک ارزش‌های انسانی/ ۱۲

امام خامنه‌ای: حضور زنان سبب پیروزی انقلاب شد

وقتی نهضت اسلامی به مرحله انقلاب اسلامی رسید زنان با همان برداشت طبیعی که از اسلام در جامعه زنانه بود، جلو افتادند؛ امام خمینی (ره) فرمودند اگر زنان در این نهضت همکاری نمی‌کردند، انقلاب هم پیروز نمی‌شد. یقینا اگر زن‌ها در داخل خیابان‌ها و در راهپیمایی‌های عظیم حضور پیدا نمی‌کردند انقلاب پیروز نمی‌شد.
کد خبر: ۶۹۸۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 18October 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی صرفنظر از جایگاه رهبری خود در کسوت جامعه شناسی مجرب و انسان شناسی برجسته همواره بر تحکیم خانواده و ارج نهادن به مقام «زن» به عنوان مهمترین رکن خانواده تاکید دارند. شناخت استعداد‌ها و توانایی‌های زنان و به کارگیری آنان در جایگاهی که سزاوار آنان است یکی از دغدغه‌های همیشگی زنان است. 

امام خامنه‌ای: حضور زنان سبب پیروزی انقلاب شد

امام خامنه‌ای زنان را ابدا جنس دوم در کنار مردان نمی‌داند، بلکه این قشر بزرگ از جامعه را شخصیتی مستقل از مردان دانسته که نقشی حیاتی در اقتدار نظام اسلامی داشته و در تحقق تمدن نوین اسلامی کاملا موثر هستند. زنان نه تنها خود در حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌توانند کارآمد باشند بلکه با تربیت نسل آینده در بوجود آوردن نسلی پویا، معتقد، مومن، انقلابی و امیدوار بی‌مانند و بی‌بدیل هستند، امری که به زحمت از عهده مردان برمی‌آید.

عبارت «زن نه شرقی نه غربی» یک کلیدواژه مهم در ادبیات و منظومه فکری امام خامنه‌ای است که باید زن ایرانی به آن دست پیدا کند و با رسیدن به آن الگوی زنان هم عصر خود شوند. چنین زنانی نه تنها در خانواده به عنوان همسر و مادر به درستی ایفای نقش می‌کنند بلکه در جامعه نیز در چارچوب حدود اسلام و در کسوت زن مومن انقلابی به رسالت اسلامی خود عمل می‌کند.

نوشتاری که قسمت ششم آن را در ادامه می‌خوانید برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در طی چهار دهه زعامت جهان اسلام ایراد شده‌اند. بیاناتی که هر فراز آن می‌تواند محل بحث و نظر فراوان باشد.

شخصیت کاذب زنان در رژیم پهلوی

«در رژیم گذشته، با این که جمع کثیری از زن‌ها، هم بی‌سواد بودند و هم از مسایل اجتماعی چیزی سرشان نمی‌شد یعنی نمی‌گذاشتند چیزی سرشان بشود و هم به سرنوشت کشور بی‌علاقه بودند و اصلاً نمی‌دانستند که زن می‌تواند در سرنوشت کشور دخالت داشته باشد، با وجود اینها از لحاظ ظاهر، شبه اروپایی و گاهی هم روی دست زن‌های غربی و اروپایی زده بودند و وقتی کسی نگاهشان می‌کرد، خیال می‌کرد که این زن الان از یک کشور اروپایی و از یک محیط غربی وارد ایران شده است؛ اما اگر با او دو کلمه صحبت می‌کردی، می‌دیدی که یک خانم بی‌سواد و یا کم سوادی است. 

زن را وادار می‌کردند که به وسیله جلوه‌گری و جلب چشم‌ها به سمت خود، برای خویش یک شخصیت کاذب درست کند. این، برای زن انحطاط بود و پیشرفت نبود. آیا جنایتی بزرگتر از این نسبت به زن وجود دارد که بیایند سر او را با آرایش و مد و جلوه‌گری و لباس و طلا و زیورآلات بند کنند و از او به عنوان یک ابزار و وسیله، در راه مقاصد گوناگون استفاده کنند و نگذارند در میدان سیاست و اخلاق و تربیت وارد بشود؟

این، آن کاری است که در رژیم گذشته، دقیقاً و با برنامه انجام می‌گرفت. انقلاب آمد و رفتار و جهت حرکت زن‌های کشور ما را صد و هشتاد درجه عوض کرد؛ فهم علمی و اخلاقی و سیاسی و حضور در میدان‌ها و رشد شخصیت‌های بشری و فایده بخشیدن برای جامعه به معنای واقعی.»
بیانات در دیدار جمعی از بانوان سراسر کشور ۲۶ دی ۱۳۶۸

پیروزی انقلاب مرهون حضور زنان

«وقتی نهضت اسلامی به مرحله انقلاب اسلامی رسید زنان با همان برداشت طبیعی که از اسلام در جامعه زنانه بود، جلو افتادند؛ امام خمینی (ره) فرمودند اگر زنان در این نهضت همکاری نمی‌کردند، انقلاب هم پیروز نمی‌شد. یقینا اگر زن‌ها در داخل خیابان‌ها و در راهپیمایی‌های عظیم حضور پیدا نمی‌کردند انقلاب پیروز نمی‌شد.

در جنگ تحمیلی مادران شهدا و همسران شهدا با ایمان، صبر، ایستادگی، معرفت و روشن‌بینی خود را در قبال ضایعات جنگ و فداکاری‌های جوانان و مردان را نشان نمی‌دادند، جنگ پیروز نمی‌شد. در میدان جنگ هم زنان نقش‌های درجه اول را ایفا کردند. اگر در طول انقلاب، وفاداری زنان، عواطف زنان، حضور زنان در میدان‌های مختلف، در راهپیمایی‌ها و در انتخابات نبود، یقینا این حرکت عظیم مردمی نمی‌توانست این‌گونه شکل پیدا کند و ادامه یابد. این نظر نظام اسلامی است.»
بیانات در دیدار جمعی از بانوان ۳۰ شهریور ۱۳۷۹

زنان فرزانه و ممتاز افتخاری برای انقلاب اسلامی

«این یکی از بزرگ‌ترین افتخارات نظام اسلامی است که در سایه نظام اسلامی این‌همه زن فرزانه و تحصیل‌کرده و خوش‌فکر و ممتاز از لحاظ فکری و عملی در جامعه ما وجود دارند؛ خیلی نعمت بزرگی است و مایه افتخار است. امروز وقتی ما نگاه می‌کنیم، نام زنان ما بر تارک کتاب‌های متعددی گذاشته شده؛ جزو برترین نوشته‌ها و آثار مکتوب امروز نظام اسلامی نوشته‌های بانوان ما است، که این واقعا مایه افتخار است. در تاریخ ما بی‌سابقه است؛ ما دوره‌های گوناگون را دیدیم، آشنا هم بودیم با فضای فرهنگی کشور؛ ما هرگز این‌همه انسان برجسته در زمینه‌های مختلف نداشتیم.

در کنار اینها، بروز و ظهور کاملا برجسته هویت و شخصیت مستقل زن ایرانی، در عرصه مجاهدت‌ها، از جمله در دفاع مقدس و دنباله‌های آن تا امروز؛ این همه همسران شهدا، همسران جانبازان، مادران شهیدان، بازماندگان برجسته کسانی که رفتند جانشان را در راه خدا دادند و اینها با اراده محکم، عزم راسخ و با صبر، هر انسانی را در مقابل خودشان خاشع و خاضع می‌کنند.

این بانوی فداکاری که یک عمر زندگی خودش را می‌گذارد برای مدیریت کردن و بهبود بخشیدن به زندگی یک معلول و جانباز، برای خاطر خدا؛ این چیز کوچکی نیست، اینها به زبان آسان است. آن مادری که دو فرزند، سه فرزند، چهار فرزند را در راه خدا داده و همچنان محکم ایستاده، به ما سفارش می‌کند که بایستید؛ محکم باشید! انسان واقعا در مقابل این‌همه عظمت احساس خشوع می‌کند. اینها واقعیت‌های زنانه جامعه ما است که بسیار افتخارآمیز و مهم است.»

بیانات در دیدار جمعی از بانوان برگزیده کشور ۳۰ فروردین ۱۳۹۳

بحران زنان اساسی‌ترین مسائل تمدنی

«خب، حالا تا همین جای قضیه اگر بخواهیم یک قضاوتی را مطرح کنیم، آن قضاوت این خواهد بود که نظام جمهوری اسلامی توانسته است به یک قله‌ای دست پیدا کند که عبارت است از پرورش زنان فرزانه و صاحب اندیشه و صاحب رأی و نظر در ظریف‌ترین و حساس‌ترین مسائل یک جامعه، که حالا عرض خواهم کرد. مسئله زن که امروز در دنیا باید به عنوان «بحران زن» آن را نامید یکی از اساسی‌ترین مسائل هر تمدنی، هر جامعه‌ای و هر کشوری است. 

در این مورد، شما [زنان] توانسته‌اید به ریزه‌کاری‌هایی، به دقت‌هایی، به سرفصل‌های مهمی دست پیدا کنید و درباره این مسئله بیندیشید؛ بنابراین آن قضاوت این شد که جمهوری اسلامی به یک قله‌ای دست یافته است که‌ای بسا بسیاری از کشور‌های عالم به آن دست نیافته‌اند. مسئله زن و خانواده، با همه کاری که شده است همچنان یک مسئله مهم و قابل بحث و قابل توسع در اندیشه‌ورزی است.»
بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه ۱ خرداد ۱۳۹۰

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها