ناوسالار یکم پور رضایی:

امنیت ملی ما و همه کشورها در منطقه به هم گره خورده است

معاون دانش و پژوهش نیروی دریایی سپاه گفت: امروز کسب منافع ملی و امنیت هیچ کشوری بدون امنیت منطقه‌ای امکان‌پذیر نیست.
کد خبر: ۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲ - 03December 2013

امنیت ملی ما و همه کشورها در منطقه به هم گره خورده است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، ناوسالار یکم ستاد "نقی پوررضایی"، معاون دانش و پژوهش نیروی دریایی سپاه، که در کنفرانس بینالمللی دریایی کشور سریلانکا، به عنوان نماینده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران حضور یافته بود طی سخنانی با دفاع از اقتدار و حقانیت نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: دریاها و سواحل از گذشته بسیار دور تاکنون مهد تمدنهای بسیار بزرگ بودهاند و نقش دریاها و اقیانوسها در توسعه اقتصادی کشورها خصوصاً در دهههای اخیر قابل توجه است.

 پور رضایی خاطرنشان کرد: بیش از 90درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می شود، چرا که حمل و نقل از طریق دریا سریعتر، امنتر و به صرفهتر بوده و انتقال بسیاری از کالاهای حجیم از طریق حمل و نقل دریایی امکانپذیر است.
 
معاون دانش و پژوهش نیروی دریایی سپاه، با بیان اینکه امروزه بدون وجود حمل و نقل دریایی واردات و صادرات کالا که پایه تجارت نوین جهانی است امکانپذیر نیست،  افزود:  دریا به دلیل فیزیک (درجه دمای مختلف) و شیمی(ترکیب گوناگون املاحی) و تغییر سریع شرایط، خیلی کمتر از زمین و هوا قابل پیشبینی است، این قابلیت استتار و اختفای دریا باعث شده است که برخی از کشورها، بسیاری از مراکز فرماندهی و کنترل خود را در اعماق اقیانوسها قرار دهند.
 
پوررضایی امنیت را فقدان تهدیدات نسبت به ارزش­ها، منافع و اهداف تعریف کرد و اظهار داشت: امنیت ملی یک ایده غربی و خصوصاً آمریکایی است که از سالهای پس از 1945 به عنوان یک مفهوم رایج در محافل علمی و آکادمیک وارد شد.
 
معاون دانش و پژوهش نیروی دریایی سپاه، با اشاره به اینکه در خصوص نگرش و دیدگاهها نسبت به امنیت ملی دو مدل، "نگرش سنتی به امنیت" و"نگرش جدید به امنیت" وجود دارد، گفت:  ما امروزه در شرایطی در منطقه زندگی می­کنیم که امنیت هیچ کشوری بدون امنیت منطقه­ای امکان­پذیر نیست،  به عبارتی کسب منافع ملی هیچ کشوری بدون امنیت منطقه­ای وجود نخواهد داشت.
 
وی نفت را برای بسیاری از کشورهای منطقه یک منبع حیاتی دانست و خاطرنشان کرد: در حقیقت نفت یک بخش مهم از منافع ملی ماست، از این رو این ماده حیاتی با اقتصاد و امنیت ملی ما و دنیا گره خورده است، بنابراین  اگر ما و دولت­های منطقه اقتصاد را می­خواهیم،  باید در ترتیبات امنیتی منطقه نیز مشارکت کنیم.
 
مشخصات و ویژگی­های امنیتی غرب آسیا
 
نماینده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بینالمللی دریایی کشور سریلانکا، در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه منطقه غرب آسیا حساس ترین منطقه در قالب همه سناریوهای پیشنهادی برای نظام بین­الملل بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بوده است، عنوان کرد: غرب آسیا به عنوان کانون تمدن اسلامی، تنها تمدن کهنی است که با تحولات جهان کنار نیامده و همچنان در تقابل و چالش با آن قرار دارد.
 
وی افزود: در این منطقه حساس از دنیا، همواره مولفه­هایی از قبیل اختلافات مرزی و سرزمینی، اختلافات قومی، اختلافات ایدئولوژیکی، دخالت قدرت­های فرامنطقه و سلطه­گر، وجود حکومت­های غیردموکراتیک، مشکلات اقتصادی، جنبش­های تندرو و مباحث مربوط به انرژی به عنوان موضوعات چالشی وجود داشته است.
 
نقش و جایگاه جمهوری اسلامی در نظام امنیتی غرب آسیا
 
پور رضایی موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه حساس غرب آسیا را به دلایل ژئوپلیتیک، ژئواکونومیک، ژئوکالجرال و ژئواستراتژیک ممتاز دانست، و گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارای یک موقعیت دریایی بی بدیل است که این موقعیت باعث شده اهمیت کشور ما یک اهمیت راهبردی باشد.
 
وی اظهار داشت: مرزهای طولانی ایران در خلیج­فارس و دریای عمان، در اختیار داشتن تنگه هرمز و همچنین قرار گرفتن بین دو کانون انرژی فسیلی در شمال و جنوب باعث این اهمیت راهبردی شده است.
 
پوررضایی افزود: مرز­های آبی جمهوری اسلامی ایران دارای حدود 3180 کیلومتر است که 740 کیلومتر آن در شمال و 2440 کیلومتر آن در جنوب است، یعنی چیزی در حدود 37درصد مرزهای کشور آبی است.
 
سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران
 
نماینده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، دفاع را تدبیری برای مقاومت در برابر حملات سیاسی،  نظامی،  اقتصادی، اجتماعی و روانی دانست و گفت: سیاست دفاعی، خط مشی­ها و راه­کارهای یک دولت، اعم از نظامی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی  برای به کارگیری عناصر قدرت ملی به منظور دفع تهدیدات داخلی و خارجی، رویارویی با حوادث طبیعی، امنیتی و برقراری امنیت ملی خواهد بود.
 
پوررضایی در تعریف و تفسیر سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران به سند چشمانداز در افق 1404 به عنوان یک سند راهبردی با هدف کلان اشاره کرد و اظهار داشت: با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملی در چشم انداز 20 ساله، ایران کشوری توسعهیافته و در جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه است.
 
معاون دانش و پژوهش نیروی دریایی سپاه، در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهم­ترین رویکرد­های توسعه در جمهوری اسلامی که قابلیت دسترسی به آبهای آزاد و توان بهره­برداری از مناطق ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیک و ژئوکالچرال را دارد، توسعه دریا محور است.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار