همکار "فرج‌الله سلحشور" در گفت‌وگو با دفاع پرس:

پاسخ سلحشور به ایرانی‌های مقیم آمریکا که برای تقبل هزینه‌ پروژه «حضرت موسی» آمدند

همکار "فرج‌الله سلحشور" گفت: مرحوم سلحشور با احترام سخنان‌شان را گوش داد و جوابی نمی‌داد. وقت خداحافظی گفتم به امید خدا بخشی از هزینه فیلم تامین شد.
کد خبر: ۷۲۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰ - 29February 2016

پاسخ سلحشور به ایرانی‌های مقیم آمریکا که برای تقبل هزینه‌ پروژه «حضرت موسی» آمدند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «محمد حسن ابوحمزه» نویسنده کتاب "دختران فیروزهای" و فعال فرهنگی که سابقه دوستی و همکاری با زنده یاد "فرج الله سلحشور" را دارد به مناسبت درگذشت این هنرمند متعهد و انقلابی در گفتوگویی با دفاع پرس گفت:

***

او هر پولی را برای ساخت فیلم نمیپذیرفت

چندی پیش به عنوان دست اندرکاران جشنواره "عمار" که من نیز داور بخش فیلم نامه بودم، به عیادت سلحشور رفتیم. همزمان با ما گروههای دیگری هم برای عیادت میآمدند. یکی از آن گروهها، گروه ایرانیهای مقیم آمریکا بودند. فیلم حضرت موسی (ع)، ضد صهیونیستی است.

نخستین بار یهودییهای اسرائیلی نسبت به این فیلم واکنش نشان دادند. به همین سبب این گروه (ایرانیهای مقیم آمریکا) معتقد بودند که فیلم حضرت موسی (ع) باعث دلگرمی آنها میشود و قصد دارند هزینه های تولید فیلم را پرداخت کنند. 

مرحوم سلحشور با احترام سخنانشان را گوش داد و جوابی نمیداد. وقت خداحافظی گفتم به امید خدا بخشی از هزینه فیلم تامین شد. لبخندی زد و سرش را به علامت منفی تکان داد. گفت "نه، از این پیشنهادها زیاد است اما دلم میخواهد این فیلم داخلی باشد."

** تاثیر مثبت رفتار مرحوم سلحشور بر جوانان

روزی گروهی از فیلمسازان جوان نشستی با سلحشور که پیشکوست بوده و رزومه کاری خوبی در فیلمسازی دارد، داشتند. مرحوم سلحشور با این جوانان بی آلایش رفتار کرده و سوالاتشان را با دقت پاسخ میداد.

متاسفانه هنرمندان دیگری را هم دیدهایم که سن و تجربه کمتری به نسبت سلحشور داشتهاند اما در مقابل جوانان و مردم به گونهای رفتار میکنند که این نوع برخورد باعث ایجاد دیواری میان این قشر و مردم میشود. جوانان نیز استباط خواهند کرد که مراوده مناسبی با این قشر نخواهند داشت.

نخستین اثر رفتار صحیح آن روز مرحوم سلحشور با جوانان، ایجاد اعتماد به نفس در وجود آنها بود. این جوانان که تازه میخواستند وارد این هنر شوند تاثیر مثبتی برجای گذاشت.

** نسل امروز میتواند راه سلحشور را ادامه دهد

جوانان امروز علاقه و رشد خوبی در فعالیت های فرهنگی دارند. شرایط فعالیت فرهنگی و سینمایی امروز با زمانی که مرحوم سلحشور فعالیت خود را آغاز کرد بسیار تغییر کرده است. در حوزه فیلم سازی در گذشته محدودیتهای وجود داشت که هر شخصی نمیتوانست وارد شود، اما در حال حاضر  از نظر امکانات و تجهیزات همچنین از نظر مراکزی که زمینه کاری در این حوزه را فراهم میکنند، تغییراتی ایجاد شده است و استقبال خوبی نیز صورت میگیرد.

اگر جوانان الگوبرداری کنند و راهی را که مرحوم سلحشور از اول انقلاب و زمانی که از مسجد جوادالائمه با مرحوم امیرحسین فردی شروع کردند تا الان را ببینند. این راه سی ساله را می توانند در 5 سال طی کنند.

نسل امروز باید به سمت ایدههای که این طیف فکری دارند و همچنین کارهای شاخصی که زمان و یا محدودیتهای مالی فرصت انجامش را به مرحوم سلحشور نداد، بروند. نسل امروز میتواند راه سلحشور را ادامه دهد.

شب نشستِ فیلمسازانِ جوان با استاد پیشکسوت سینما " فرج الله سلحشور" که به همت جناب آقای وحید جلیلی بر پا شده بود برحسب اتفاق آنجا بودم. انتظارم از جلسه بر پایه کارم و تجربیاتی بود که در گذشته از هنرمندان مشهور و بنام داشتم درمواجهه با مردم. دیده بودم چگونه خبرنگار جوانی در حاشیه یک جشنواره ادبی هنری به التماس به دنبال هنرپیشه ای جوان بود تا سوالی از او بپرسد و هنرپیشه با اخم او را در چاه عمیقی از حسرت جا گذاشت و رفت.

تجربه عینک دودی برخی را داشتم که تا قدم به میان مردم می گذاشتند خود را درپشت سیاهی آن پنهان می کردند و می کنند تا مردم آنان را نشناسند، هرچند چند لحظه قبل مقابل دوربین تلویزیون سینه را برای مردم چاک داده باشند. با همه این اوصاف در شروع جلسه انتظار هر رفتاری از یک هنرمندِ پیشکسوت، مشهور، دارای سوابق درخشان در کار و از همه مهم ترمسلط  به فیلم و سینما را از استاد  داشتم که او همه خوشه های ذهنی ام را در شروع با لبخندی درو کرد. صدای گرمش سردی حاکم برجلسه را که ناشی از سکوت جوانان بود گرم کرد و هرلحظه اعتماد بنفس جوانان را افزایش داد تا زبان باز کنند و سوال های بی شمار خود را بپرسند.

لحظاتی گذشت معلمی درمیان شاگردان، پدربزرگی میان نوه ها و استادی درحلقه شیفتگان هنرنشسته بود و خودمانی برای آنان سخن می گفت. آن لحظه او مرا بیاد همه بچه های جنگ، فرماند دلاور گردان کمیل و مرحوم استاد امیر حسین فردی عزیز انداخت. امروز نتیجه جانفشانی بچه های جنگ را در صحنه بین الملل می بینیم  شاگردان امیر حسین فردی را عرصه هنر موفق می بینیم، وظیفه دوستان و شاگردان سلحشور تلاش برادامه راه او و رسیدن به  ایده آل های ذهنی او است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار