به گزارش گروه جامعه دفاعپرس، «علیرضا کاظمی» وزیر آموزش و پرورش در دیدار نوروزی با مدیران و کارشناسان معاونت پرورشی و فرهنگی ضمن تبریک آغاز سال نو، تقارن بهار قرآن و طبیعت با اشاره به اینکه معاونت پرورشی و فرهنگی یکی از حوزههای راهبردی نظام تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: اهمیت این حوزه بهقدری زیاد است که با عملکرد خود میتواند آموزش و پرورش را ارتقا دهد و یا باعث تنزل آن شود.
وی افزود: آموزش مسیر خود را پیدا میکند چرا که مدارس و معلمان بهخوبی کار خودشان را انجام میدهند، بنابراین این پرورش است که میتواند تحول در نظام تعلیموتربیت را ایجاد کند.
کاظمی تصریح کرد: پرورش بخش از نظام تعلیموتربیت و جزئی از بدنه نظام محسوب میشود، اما خیلی اتصال به بدنه ندارد.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر داشتن نگاه تحولی به برنامههای پرورشی و فرهنگی، خاطرنشان کرد: فعالیتهای استانی و ملی خوبی طراحی شده است، اما باید با استفاده از خرد جمعی و هیئت اندیشهورز، نظام مسائل حوزه پرورشی و فرهنگی و گلوگاهها را احصا و برای آن راهحل پیدا کنید تا چرخشهای تحولآفرین اتفاق بیفتد.
کاظمی با بیان اینکه برای رسیدن سیاستها به مدرسه باید برنامهریزی و پیگیری دقیقی صورت بگیرد، اذعان کرد: در موضوع قرآن و نماز باید دانشآموزان را آگاهانه و مختار دعوت کنیم و در معرفتافزایی دانشآموزان نسبت به نماز کار شود.
وی با اشاره به این که حوزه نماز، قرآن و عترت به سامانبخشی نیاز دارد، گفت: اقامه و اصل برگزاری نماز در مدارس موضوعیت دارد و پیشنهاد میکنم در مدارس پیشاجلاسیههای نماز برگزار شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این پرسش که برنامههای تحولی برای برگشت به مدرسه چیست؟ خاطرنشان کرد: برنامهها و اقداماتی مثل هر مدرسه یک سرود، هر مدرسه یک نمایش، سرود همگانی، صبحگاه، اردوهای مدرسهای و... برای دانشآموزان جذابیت دارد.
کاظمی با بیان اینکه گفتمان تعلیموتربیت را در نظام آموزشی کشور ساری و جاری کنیم، تصریح کرد: کانونهای تربیتی حلقههای قوی اتصال بین دانشآموزان، پرورش استعدادها و اوقات فراغت آنان است.
وی ادامه داد: باید دغدغه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ایجاد شود، بدون دغدغه و برنامه نمیتوانیم پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تجربه میز نماد در معاونت پرورشی و فرهنگی، گفت: در نماد دو مسئله درون و برونسازمانی داریم که اکثریت فعالیتها در نماد مربوط به آموزش و پرورش است. پیشنهاد میکنم هفتهای یکبار میز نماد برای بررسی موارد ارجاعی به دستگاههای مختلف برگزار شود.
کاظمی افزود: یکی از اشکالات وزارت آموزش و پرورش، این است که نظام استعدادیابی نداریم، باید اسناد تحولی بررسی و یک نظام استعدادیابی طراحی شود.
وی ادامه داد: برای این که در حوزه پرورشی و فرهنگی موفقیت کسب شود باید نگاه کلان داشت که مأموریت این حوزه چیست تا چشمانداز ترسیم شود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اولویت پرورشی در مقاطع تحصیلی باید کاملاً مشخص شود تا نیروی انسانی در آن مسیر ساماندهی و برای هر دوره بستهای پرورشی و فرهنگی طراحی و تهیه شود.
کاظمی با اشاره به فعالیتهای سازمان دانشآموزی بر بهروزرسانی مربیان سازمان، بهروزرسانی محتوا، حضور پر رنگ و فعالتر دانش آموزان در سازمان دانشآموزی و استفاده از ظرفیت پانا تأکید کرد.
گفتنی است در این دیدار صادق ملکی معاون پرورشی و فرهنگی با تبیین برنامه راهبردی معاونت و بخشهای متعدد آن، گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه داد و مدیران و کارشناسان معاونت به بیان پیشنهادات و نظرات خود پرداختند.
انتهای پیام/ 112