رسانه‌های تصویری و دفاع مقدس – ۳

تعداد کمی از فیلم‌های دفاع مقدس موفق هستند/عده‌ای این فیلم‌ها را قربانی منافع خود می‌کنند

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: فقط ۱۰ درصد سازندگان فیلم‌های دفاع مقدس موفق عمل کردند. برخی دست‌اندرکاران فیلم در این حوزه نیز دلیل عدم موفقیت را نبود بودجه کافی عنوان می‌کنند، اما بهانه است.
کد خبر: ۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰ - 09December 2013

تعداد کمی از فیلم‌های دفاع مقدس موفق هستند/عده‌ای این فیلم‌ها را قربانی منافع خود می‌کنند

رسول توکلی هنرمند و بازیگر عرصه سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار کرد: با توجه به اینکه خودم قبل و بعد از انقلاب و جنگ را از نزدیک دیده و لمس کردهام، مطمئنم میتوان در این حوزه فعالیتهای گستردهای انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: رسانهها بزرگترین اهرم در زمینه تولید زیرساخت فرهنگی محسوب میشوند و میتوانند جامعه را برای پذیرفتن هر موردی در حوزه دفاع مقدس آماده کند.

توکلی تصریح کرد: ساخت فیلم و سریال در راستای دفاع مقدس و جنگ حق علیه باطل باید به دست کسانی که اشراف کامل و کافی در این حوزه دارند و همچنین کارها را بر مبنای کارگروه و تفکر و خرد جمعی انجام میدهند قرار گیرد، چرا که این امر خروجی و نتیجه موثری دارد.

فلیمهای دفاع مقدس باید توسط متخصصان ساخته شود
 
وی تاکید کرد: در صورتی که کارهای فرهنگی به دست افراد غیر متخصص بیفتد و کارها بر اساس روابط صورت گیرد قطعا نتیجه خوب و موثری نداشته وخروجی خوبی ندارد.
 
هنرمند و بازیگر عرصه سینما و تلویزیون افزود: یکی از معضلاتی جامعه کنونی به فراموشی سپردن موضوعها به شکل عمقی به دلیل غرق شدن در زندگی روزمره است.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: روزی بیدار میشوند که دیر است برای اینکه نسل دوم و سوم دفاع مقدس را از نزدیک دیده و لمس نکرده است، بازگو کردن جنگ از زبان آنان به شکل مستند است و باقی و اثرگذارتر است.
 
وی اظهار کرد: متصدیان امور فرهنگی در برنامه ۷ که کار فرهنگی انجام میشود جر و بحثهای غیر اصولی دارند که این موضوع برای یک برنامه فرهنگی اصلا مناسب نیست.
 
فقط ۱۰ درصد تولیدات فیلمهای دفاع مقدس موفق هستند
 
وی تاکید کرد: فقط ۱۰ درصد سازندگان فیلمهای دفاع مقدس موفق عمل کردند چرا که برخی سازندگان فیلم در این حوزه دلیل آن را عدم در اختیار داشتن بودجه کافی و خوب عنوان میکنند در حالی که این گونه نیست.
 
توکلی ادامه داد: فیلم سازان باید در مناطق جنگی حضور پیدا کنند تا کاملا مباحث مربوط به دفاع مقدس را درک کنند. از نزدیک با جوانان و رزمندگانی که خون و جوانی و عمرشان و جانشان را در راه دفاع مقدس گذاشتند تا انقلاب همیشه پیروز باشد، آشنا شده و با درک عمیق فیلم بسازند.

برخی سازندگان، فیلمهای دفاع مقدس را قربانی منافع مالی خود میکنند
 
وی اظهار کرد: برخی از فیلم سازان برای کشاندن مخاطب به سینما ارزشهای مقدس دوران هشت سال دفاعی که در برابر زورگویان و ظالمان بود را به مسخره و بازی میگیرند.
 
توکلی گفت: برخی افراد برای جذب مخاطب بیشتر به سینما، خنداندن مردم و بالا بردن آمار فروش فیلم خود فیلم تولید میکنند که این موضوع برای دفاع مقدس اصلا پسندیده و مطلوب نیست.

هنرمند و بازیگر عرصه سینما و تلویزیون اذعان داشت: متاسفانه در جشنواره فیلمهای دفاع مقدس، فیلم و تولیدی که مورد توجه باشد به چشم نمیخورد و این یک فاجعه است.
 
وی اضافه کرد: امروزه فیلمهایی که به صورت عمقی به موضوع دفاع مقدس بپردازد یا وجود نداشته یا ضعیف است.

توکلی افزود: باید گفت که با تشکیل ستاد بسیج هنری در صدا و سیما کارهای پیش نمیرود و با یک گل بهار نمیشود. همه سازمانها و نهادها باید در این حوزه وارد عمل شوند.
 
تمام اقشار جامعه مشتاق و طالب بازگو کردن خاطرات دفاع مقدس هستند
 
وی اظهار کرد: یک زن بدحجاب و یا پسری که پوشش مناسبی ندارد با نگاه به جانباز و خانواده شهید از تمام وجود و با درون و قلبش به آنها احترام میگذارد و ما این سرمایه را به راحتی از دست میدهیم.

هنرمند و بازیگر عرصه سینما و تلویزیون ادامه داد: اصحاب قلم، رسانه ملی و سینما یک وظیفه و رسالت مهمی در انتقال فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس را بر عهده دارند.
 
آموزش و پرورش زمینه را برای انتقال ارزشهای دفاع مقدس فراهم کند
 
توکلی با بیان اینکه من معتقدم که سینما مرده است و باید فاتحهاش را خواند، گفت: در مدارس و آموزش و پرورش باید فضایی ایجاد شود و موضوع انشاءها دفاع مقدس باشد تا خاطران جانبازان و وقایع آن دوران سینه به سینه و نسل به نسل انتقال یابد.

وی اظهار کرد: مربیان پرورشی در هر مدرسه و منطقه حتما خانواده شهید و جانباز و یادگاران دوران دفاع مقدس بسیج را دارند و بازگو کردن خاطرات جانبازان و شهیدان سبب میشود تا ارزشها و آرمانهای دفاع مقدس سینه به سینه به نسلها انتقال یابد.
 
وی به اهمیت بازگو کردن موضوع با محوریت دفاع مقدس برای نسل جوان اشاره کرد و گفت: نسل امروز و نسلهای آینده مشتاق و طالب بازگو کردن محتوا و مطالب با رویکرد دفاع مقدس هستند.

توکلی اذعان داشت: دفاع مقدس همه دنیا اعتراف کردند که ملت ایران شجاعانه در برابر دشمن ایستادند. تبعیت از رهبری رمز موفقیت و پیروزی در جنگ تحمیلی بود.
 
وی خاطر نشان کرد: تحت رهبری و تبعیت از نظام فکری در مقابل جهان ایستادیم چرا که رهبری سکاندار است و با هدایت ایشان کشور به پیشرفت دست یافت.

توکلی ادامه داد: در دورهای که در مناطق جنگی که رئیس جمهور خائن بود و اطرافمان را خائنان گرفته بودند و شرایط حاکم بر آن زمان باید برای نسلهای امروز و آینده بازگو شود.

هنرمند و بازیگر عرصه سینما و تلویزیون در پایان گفت: در آن دوران همه اقشار جامعه با دستان خالی وارد دفاع شدند و با دستان خالی جنگیدند و همین امر سبب شگفت و بهت جهانیان شد چرا که حق همواره وهمیشه پیروز است.
 
رسول توکلی پانزدهم فروردین ماه سال ۱۳۳۹ در اصفهان متولد شد. او متخصص اسکلت سازی و بندر سازی میباشد. توکلی که مدیریت شرکت تولید فیلم نقش جهان را بعهده دارد، از نوشتن غفلت نکرده سناریوهای: باورناباوریها، ردپا، آه زنگها، خواب یخی، استخدام، اسم من رسول را به رشته تحریر درآورد و موفق به نگارش کتاب جمعه میدان خالی نبود، شد.
نظر شما
پربیننده ها