تبلیغ؛ مهمترین محور خدمت به امام زمان (عج)

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه مهمترین محور خدمت به امام زمان (عج)، تبلیغ است، گفت: یکی از موقعیت‌هایی که تبلیغ می‌تواند خیلی اثرگذار باشد، سفرهای زیارتی مانند زیارت کربلا و مکه است زیرا با افراد ارتباط چهره به چهره دارید.
کد خبر: ۷۶۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۲ - 27July 2025

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در دیدار با جمعی از مسئولین معاونت فرهنگی تبلیغی و مبلغین طرح‌های تبلیغی حوزه علمیه خراسان که در حسینیه دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: اصولاً روحانیت یک جریان موقوفه‌ای هست، یعنی همانطوری که یک ملکی رو برای هدفی وقف می‌کنند و بعد تمام درآمد آن ملک بایستی صرف و خرج موقف علیه شود، شخص روحانی نیز تمام وجودش وقف وجود مقدس امام زمان (عج) است.

تبلیغ؛ مهمترین محور خدمت به امام زمان(عج) / سفرهای زیارتی فرصتی بی نظیر برای تبلیغ است/ محرومیت تاریخی زنان از حضور تبلیغی یک پروژه سیاسی سرکوب‌گرانه بود

وی افزود: انسان وقتی وقف موضوعی شد، دیگر در کانون فکر، ایده و آرمانش حتی خودش نیز نمی‌گنجد که علاقه من چه می‌شود و به چه موقعیتی می‌رسم، چون موقوفه است لذا همه ظرفیت وجودی او بایستی در اختیار مولا قرار بگیرد؛ از آنطرف مولا نیز همه چیز را برای او اعم از آبرو، حیثیت، رزق و روزی فراهم می‌کند؛ لذا در هیچ موقعیتی و شرایطی نیز نباید حساب مصلحت خودش را بکند.

تبلیغ؛ مهمترین محور خدمت به امام زمان (عج)

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی حرکت محوری خدمت به امام زمان (عج) در عالم روحانیت را تبلیغ دانست و ادامه داد: در دستگاه مولا نه علم و فقاهت و نه خیلی سیر و سلوک، عرفان و عبادت تاثیر ندارد بلکه آنچه به‌عنوان خدمت، مولا از ما می‌خواهند و در محضر ایشان محاسبه می‌شود، تنها تبلیغ است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در این عرصه امکان دارد امام زمان (عج) یک طلبه محصل پایه یک را نسبت به یک روحانی بلندپایه که نوکر به روز ایشان هستند را ترجیح بدهند.

آیت‌الله علم‌الهدی عنوان داشت: تبلیغ می‌تواند در هر شکل و قالبی باشد چه در فضای مجازی، چه عرصه خطابه و سخنرانی، اما تبلیغ چهره‌به‌چهره از تمامی روش‌های تبلیغی موثرتر است؛ البته عرصه تبلیغ، موقعیت حساس و خطرناکی نیز هست، امکان دارد. موقعیت اجتماعی، جلب توجه کردن، نفوذ در مردم و کسب درآمد در نگاه من جلوه بیشتری پیدا کند که این بسیار خطرناک است که من برای خوشایند چه کسی خدمت می‌کنم.

وی گفت: برادران خواهران بنده یک طلبه ۸۱ ساله هستم که ۶۷ سال مشغول تبلیغ بودم، در این سال‌ها افرادی را دیدم که علیرغم هنرمند بودن و داشتن موقعیت اجتماعی بالا به دلیل لغزش از جایگاه نوکری و خدمت به دستگاه اهل‌بیت (ع) افول کردند.

سفر‌های زیارتی فرصتی بی نظیر برای تبلیغ است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر کسی در فعالیت‌های خود تبلیغ در عرصه دین داشت، نوکر کامل و به روز امام زمان (عج) است؛ زیرا محور تمام خدمتگزاری به ساحت مقدس امام زمان (عج) مسئله تبلیغ است؛ یکی از موقعیت‌هایی که تبلیغ می‌تواند خیلی اثرگذار باشد، سفر‌های زیارتی مانند زیارت کربلا و مکه است.

آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: در این سفری که می‌روید، یک ابزار قوی سازندگی به نام تبلیغ در اختیار دارید؛ این امر البته برای خواهران حوزه علمیه ضروری‌تر است.

نقش و اثرگذاری زنان در تبلیغ دینی و سیاسی

وی با اشاره به نقش و اثرگذاری زنان در تبلیغ دینی و سیاسی ابراز داشت: زنان در تاریخ اسلام، به‌ویژه در مکتب تشیع، نقش بی‌بدیلی در تبلیغ، خطابه و مقاومت سیاسی ایفا کرده‌اند. نمونه بارز آن حضرت زینب (س) است که با سخنرانی تاریخی خود در مجلس یزید، نقشه‌های نظام اموی را بر آب کرد و پایه‌گذار سنتی شد که نشان داد صدای زن، اگر در مسیر حق و عدالت باشد، رساتر از هر منبر و رسانه‌ای است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان داشت: در دوره‌های بعد از عاشورا، حکومت‌های استبدادی مانند بنی‌امیه، بنی‌عباس و حتی حاکمان معاصر مثل صدام، با درس گرفتن از این تجربه، سعی در خاموش کردن صدای زن در عرصه سیاست و تبلیغ داشتند. آنها با استفاده از تحجر و سنت‌گرایی تحریف‌شده، زن را از میدان فعالیت سیاسی و تبلیغی کنار زدند تا دیگر زنی مانند زینب (س) در برابر ظلم قد علم نکند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه ظرفیت تبلیغی و تأثیرگذاری یک زن مبلغه، چند برابر یک مرد است، خاطرنشان کرد:، زیرا زنان هم به دلایل روان‌شناختی و اجتماعی، و هم به دلیل هم‌جنس بودن با دیگر زنان، می‌توانند مؤثرتر پیام دین، مقاومت و آگاهی را به جامعه منتقل کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی ابراز داشت: امروز بیش از همیشه باید راه تبلیغ را برای خواهران طلبه باز کرد؛ چراکه محرومیت تاریخی زنان از حضور تبلیغی، نه یک حکم دینی بلکه یک پروژه سیاسی سرکوب‌گرانه بوده است. مبلغات آگاه، فصیح، و سیاسی می‌توانند مسیر تاریخی بسته‌شده توسط بنی‌امیه را بازگشایی کنند و با بازگشت به الگوی حضرت زینب (س)، نقش محوری در احیای دین و مقابله با تحجر و ظلم داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در همین راستا بنده معتقد هستم، امروز مسئله تبلیغ در خواهران به مراتب مهمتر از مسئله تبلیغ در برادران طلبه است؛ زیرا اثرگذاری که در تبلیغ خواهران وجود دارد از طلبه مرد برنمی‌آید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار