سید هادی افقهی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

پل «شرم الشیخ» منافع رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند/ قاهره و ریاض از همپیمانان تل‌آویو هستند

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پلی که قرار است بین شرم الشیخ و منطقه تیران احداث شود، قطعا برای تامین و حفظ منافع رژیم صهیونیستی در این منطقه است، چون دو کشور عربستان و مصر از همپیمانان این رژیم هستند.
کد خبر: ۷۷۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱ - 12April 2016

پل «شرم الشیخ» منافع رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند/ قاهره و ریاض از همپیمانان تل‌آویو هستند

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، ملک سلمان پنجشنبه گذشته به منظور دیدار با السیسی درحالی وارد قاهره شد که این اولین سفر پادشاه عربستان به مصر پس رسیدن به قدرت شمرده میشود.

سفر پادشاه عربستان به مصر بیش از اینکه ابعاد سیاسی داشته باشد، اهداف اقتصادی را دنبال میکند، چون رسانههای سعودی اعلام میکردند که قرار است، در این سفر 24 توافقنامه و تفاهمنامه همکاری میان دو طرف امضا شود و رسانههای عربی ارزش این توافقنامهها را بیش از 2 میلیارد دلار تخمین میزدند.

برخی تحلیلگران بر این باور هستند که شکستهای متعدد عربستان سعودی در منطقه به خصوص در سوریه و یمن، پادشاه عربستان را بر آن داشته تا با سفر به مصر، از یک سو با حل و فصل اختلافات سیاسی فیما بین و ایجاد مصالحه میان آنکارا و قاهره، ائتلاف قدرتمندی را برای نجات خود از باتلاقهایی که در آن گرفتار شده است، تشکیل دهد و از سوی دیگر، با جلوگیری از تعمیق اختلافات و شکافها، موجبات دوری بیش از پیش مصر و روی گردانی از محور سعودی را فراهم نکند، چون این به معنای نزدیکی به ایران و افتادن در دامان محور مقاومت است و در این شرایط بازگرداندن مصر به دامان سعودیها اگر غیر ممکن نباشد، بسیار سخت خواهد بود.

بر اساس این گزارش، «شریف اسماعیل» نخست وزیر مصر با طرف سعودی، توافقنامه رسمی تعیین و ترسیم مرزهای آبی بین دو کشور را در حضور ژنرال «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر و «ملک سلمان بن عبدالعزیر» پادشاه عربستان سعودی در کاخ اتحادیه ریاست جمهوری مصر در شرق قاهره امضا کرد که به موجب این توافقنامه دو جزیره «صنافیر» و «تیران» به داخل آبهای منطقهای عربستان سعودی بازگردانده شد.

جزایر «صنافیر» و «تیران» در شمال دریای سرخ، دارای اهمیت استراتژیک هستند. علت اهمیت این دو جزیره این است که در نزدیکی خلیج «عقبه» واقع هستند و نقش دروازه ورود به خلیج عقبه را ایفا میکنند، و تداوم کشتیرانی بینالمللی در خلیج عقبه به این دو جزیره گره خورده است.

در همین خصوص سید هادی افقهی کارشناس مسائل بینالملل در گفتوگو با خبرنگار دفاع پرس، اظهار داشت: سفر ملک سلمان بنعبدالعزیز پادشاه عربستان به مصر در شرایطی است که دو کشور عربستان و مصر به نوعی بحران زده محسوب میشوند؛ لذا این دو کشور نیاز به این دیدار داشتند.

کارشناس مسائل بینالملل در ادامه با اشاره به اینکه عربستان سعودی در یمن، بحرین، عراق و سوریه دست به آشوب میزند، تصریح کرد: بحران سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی عربستان بر کسی پوشیده نیست. بدون هرگونه اغراق و مبالغه گویی وضعیت مصر هم از عربستان وخیمتر است، وضعیت اقتصادی مصر از زمان آغاز قیام مردم مصر به رهبری «اخوان المسلمین» تا کودتای «عبد الفتاح السیسی» با کاهش درآمد در عرصه توریسم، نفت و گاز شده است. علاوه بر این مصر با بحرانهای امنیتی و نظامی نیز دست و پنجه نرم میکند.

افقهی گفت: عربستان و مصر احساس کردند که باید در کنار هم باشند تا برای خروج از این بحران همه جانبه یک بلوک امنیتی، اقتصادی و نظامی تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه مصر در این سفر مصر بیشترین امتیاز را مخصوصا در بعد ترسیم قلمرو آبی و جغرافیایی مرزی به عربستان سعودی داد، افزود: دو جزیره مهم «تیران» و «صنافیر» که در قلمرو آبی استراتژیک قرار دارند، و از دهه پنج در اختیار مصر بود، عبدالفتاح السیسی این دو جزیره را به سعودیها واگذار کرد.

کارشناس مسائل بینالملل خاطرنشان کرد: اگر پل بین «شرم الشیخ» و منطقه «تیران» به طول 19کیلومتر، احداث شود، به راحتی به دلیل توانمندی اقتصادی عربستان وضعیت اقتصادی مصر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه دو طرف در حال برطرف کردن موانعی هستند که فراروی آنها در تشکیل بلوک سنی است، افزود: دو جزیره صنافیر و تیران جزو قلمرو جغرافیایی سعودیها هستند که در دهه پنج در اختیار مصریها قرار گرفت و در جنگ 1967 به تصرف رژیم منحوس صهیونیستی درآمد. اما در قرارداد کمپ دیوید این دو جزیره به حاکمیت و قلمرو ارضی مصر باز گشت.

افقهی در پاسخ به این سوال که بازگشت این دو جزیره به تحت سیطره و قلمرو سعودیها بر منافع رژیم صهیونیستی چه تاثیری خواهد گذاشت؟ جواب داد: با توجه به پیوندهای ناگسستنی که بین رژیم آلسعود و رژیم صهیونیستی وجود دارد، این دو جزیره چه در حاکمیت عربستان سعودی باشد و یا در حاکمیت مصر باشد، برای این رژیم خیلی جای نگرانی نیست و منافع رژیم صهیونیستی تامین میشود.

کارشناس مسائل بینالملل تاکید کرد: پلی که قرار است در شرم الشیخ احداث شود، قطعا برای تامین و حفظ منافع رژیم صهیونیستی در این منطقه است، نباید فراموش کرد که دو کشور عربستان و مصر از همپیمانان این رژیم هستند.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار