سرلشکر صفوی:

همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپلتیکی جهان اسلام آبان‌ماه برگزار می‌شود

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا از برگزاری همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپلیتیکی جهان اسلام در آبان ماه سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۷۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶ - 18April 2016

همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپلتیکی جهان اسلام آبان‌ماه برگزار می‌شود

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در سخنانی با اشاره به نشست سازمان همکاری اسلامی در ترکیه و روندهای عربستان سعودی در منطقه گفت: هدف ورود جدی عربستان به بحرانهای منطقهای و ایجاد ائتلافهای متعدد، ایفای نقش رهبری در میان کشورهای اسلامی و تقابل با نقش منطقهای جمهوری اسلامی ایران است که در صدد دعوت کشورهای اسلامی به وحدت و تقویت محور مقاومت اسلامی در منطقه است.

صفوی تأکید کرد: دو قطبی کردن جهان اسلام در پس ائتلاف نظامی به اصطلاح کشورهای اسلامی ضد تروریسم، خطری بزرگ برای جهان اسلام و تهدیدی برای واگرایی کشورهای اسلامی از ایران است و اهتمام عربستان در ایجاد این ائتلاف، به منظور کاهش فشارهای منطقه ای و بین المللی علیه این کشور به عنوان خاستگاه تروریسم و گروههای افراطی است.

وی با تشریح اهداف ژئوپلتیکی عربستان سعودی در ورود به بحران های منطقه اظهار داشت: عربستان سعودی تحت تأثیر مدیریت راهبردی آمریکایی ها و صهیونیست ها و با برخورداری از میلیاردها دلار ثروت نفتی، بعد از 5 سال مداخله در سوریه و لبنان و عراق و بحرین با شکست مواجه شده است و می خواهد نقش جدیدی را به نیابت از آمریکایی ها و صهیونیست ها برای مخالفت و رقابت استراتژیک با ایران ایفا کند؛ ولی سیاستمداران ایران با هوشمندی و خردمندی برتر این نقش و توطئه جدید عربستان را نیز در منطقه خنثی خواهند کرد.

صفوی با اشاره به نقش مخرب استکبار و صهیونیسم جهانی در منطقه، اقدامات تفرقهافکنانه و جنگافروزیهای برخی دولتهای عربی را توطئه آمریکایی- صهیونیستی علیه قدرت گیری جهان اسلام دانست و در ریشهیابی این توطئه، اظهار داشت: آمریکاییها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، برای هژمونی خود در مقیاس جهانی و اینکه بتوانند از نظر اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در جهان تسلط پیدا کنند تنها قدرت چالش آفرین فراروی خودشان را قدرت جهان اسلام می دیدند.

وی افزود: آنها با پذیرش این واقعیت که تفکراتشان دیگر قابلیت الهامبخشی ندارد و تأثیر خود بر افکار عمومی جهانیان را از دست دادهاند، با احساس خطر نسبت به تبدیل جهان اسلام به یک قطب بزرگ قدرت جهانی، در پی ایجاد یک اتفاق مهم و بازدارنده برآمدند.

صفوی با بیان اینکه آمریکاییها برای پیشگیری از وقوع این تحول بزرگ، طراحی بسیار پیچیده حادثه 11 سپتامبر را با لایه ها و واسطه های چندگانه انجام دادند تصریح کرد: آنها می خواستند در پی این حادثه، یک جریان نو برای مبارزه با اسلام سامان دهند و در این راستا با دستاویز قراردادن حادثه 11 سپتامبر، گزاره «اسلام مساوی با تروریسم است» را نزد افکار عمومی انگاره سازی کردند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا حملات تروریستی 11 سپتامبر را ریلگذاری برای لشکرکشی آمریکاییها و اشغال نظامی افغانستان و عراق و کلید زدن سناریوی خود برای درگیر ساختن جهان اسلام با یک بحران بزرگ و پردامنه دانست و گفت: جهان اسلام با برخورداری از ظرفیت ها و عوامل توانمندسازی همچون موقعیت جغرافیایی ممتاز، برخورداری از 75درصد ذخایر نفت جهان و 57درصد ذخایر گاز جهان، سیطره بر گذرگاهها و تنگههای عبور اجباری بینالمللی نظیر کانال سوئز، تنگه هرمز، بابالمندب و همچنین موقعیت ژئوکالچر منحصربفرد، توانایی تبدیل شدن به یک قطب بزرگ قدرت در مقیاس جهانی را داراست؛ لذا آنها ایجاد بحران و چالش در سطح منطقه ای و فراتر از آن را برای جلوگیری از به کارگیری قدرت جهان اسلام برای آزادی قدس شریف عملیاتی کردند.

استاد جغرافیای سیاسی، غلبه بر بحرانهای کنونی جهان اسلام ازجمله جنگ های نیابتی و فتنه تروریستی گروهک های تکفیری و سلفی را مهمترین گام  در بی اثرسازی سناریوهای دشمنان اسلام معرفی کرد و افزود: هدف آمریکایی ها و صهیونیست ها، واگرایی جهان اسلام و تضعیف دولت ها و ملت های مسلمان و به طور مشخص مهار نفوذ انقلاب اسلامی ایران که پرچمدار وحدت و همگرایی در امت اسلامی است می باشد.

صفوی تصریح کرد: متأسفانه تحرکات تفرقهافکنانه و سیاستهای غیرمسئولانه برخی کشورهای عربی، جهان اسلام را به سمت یک بحران بزرگ سیاسی و امنیتی پیش می برد. در چنین فضایی همگرایی و اقدام مشترک کشورهای اسلامی برای مقابله با این نقشه شوم یک ضرورت راهبردی است و مردم و نخبگان مذهبی، فرهنگی و سیاسی نقشی تعیین کننده در تشکیل امت واحده اسلامی دارند. بسیار خرسند هستیم که موسسه آیندهپژوهی جهان اسلام با باور عمیق نسبت به این مهم، در صدد برگزاری یک همایش بزرگ بینالمللی با مشارکت موثر دانشگاه شهید بهشتی است.

صفوی در ادامه با تشریح اهداف برگزاری این همایش گفت: این همایش بزرگ در صدد است با شناخت چالشها و بحران های ژئوپلیتیکی جهان اسلام، فهم دقیق و مشترکی از راهکارهای حل آنها را ترسیم کند و در توسعه روابط بین الملل و تولید ادبیات علمی و اجتماعی وحدت و همگرایی امت اسلام تأثیرگذار باشد. ما قصد داریم در این همایش پا از مباحث صرفا علمی فراتر بگذاریم و به واقعیت های منطقه و چالش های ژئوپلیتیکی موجود بپردازیم.

مولف کتاب برگزیده «وحدت جهان اسلام چشمانداز آینده» با برشماری برخی از بحران های ژئوپلیتیکی جهان اسلام افزود: بحران سوریه ازجمله یک نزاع ژئوپلیتیکی میان آمریکا و متحدانش با ایران و روسیه است. همچنین جنگ عربستان علیه مردم مظلوم و بی دفاع یمن نیز اهداف ژئوپلیتیکی دارد. هم اکنون منطقه جنوب غرب آسیا محل نزاع و رقابت های ژئوپلیتیکی بازیگران فرامنطقه ای شده است و بسیاری از جنگافروزیها، ناامنی ها، بحران ها و تحولات دامنه دار منطقه ناشی از همین رقابتهاست.

وی ادامه داد: برای تنظیم محورهای این همایش تا حد امکان واقع بین بوده ایم و تلاش کردیم محورها را طوری تنظیم کنیم که بُعد نظریهپردازی و آینده پژوهی در مسائل حساس جهان اسلام امکان پذیر شود.

رئیس موسسه آیندهپژوهی جهان اسلام در تشریح محورهای همایش بینالمللی بحرانهای ژئوپلتیکی جهان اسلام اظهار داشت: نقش دولت ها و بازیگران سیاسی درون منطقه ای جهان اسلام و نقش دولت ها و  بازیگران مداخله گر فرامنطقه ای و همچنین نقش نخبگان مذهبی، سیاسی، فرهنگی به عنوان متغیرهای بحران های ژئوپلیتیکی جهان اسلام از جمله محورهای مورد تأکید این همایش است.

وی افزود: آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات 15 اردیبهشت ماه و زمان نهایی ارسال اصل مقالات 15 مردادماه امسال خواهد بود و از همه محققان، پژوهشگران و اساتید و مسئولان که نسبت به مشکلات و چالش های جهان اسلام احساس تعهد و دغدغه میکنند، دعوت میکنیم تا نظرات خودشان را در قالب مقالات علمی و کاربردی از طریق سایت همایش به آدرس WWW.CONF.ISLAMIC-WORLD.IR ارسال کنند.

نظر شما
پربیننده ها